• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

رييس دانشگاه تربيت مدرس:

دانشگاه‌ها به دليل بدهي‌ و تاخير در پرداخت بودجه به زانو درآمده‌اند

محمدتقي احمدي، رييس دانشگاه تربيت مدرس از به زانو درآمدن دانشگاه‌ها به دليل بدهي‌ و تاخير در پرداخت بودجه خبر داد. احمدي در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به پيگيري بودجه كمك‌هزينه تحصيلي دانشجويان پزشكي كه موجي از اعتراضات را در پي داشته است، گفت: دانشجويان پزشكي در زمينه كمك‌هزينه‌ تحصيلي نگراني داشتند، گرچه دانشگاه تربيت مدرس از منابع خود براي اين كمك‎ها مبلغي را در نظر مي‌گيرد اما اين ميزان در قياس با ساير دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كمتر است؛ از اين رو دانشجويان ما تقاضا داشتند اين مقدار كمي رشد كند. ما نيز به دانشجويان اعلام كرديم اين كمك‌هزينه نسبت به مقدورات بودجه دانشگاه تنظيم شده است. وي همچنين ادامه داد: سال گذشته رشد شش تا هفت درصدي را براي اين كمك‌هزينه در نظر گرفتيم و امسال نيز با توجه به رشد بودجه، يك رشدي را در نظر مي‌گيريم، ولي بايد اين را در نظر داشت كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با توجه به اينكه بيمارستان دارند و از محل اين بيمارستان‌ها كسب درآمد مي‌كنند، دست‌شان در كمك‌هزينه‌ها بازتر است اما ما محدوديت‌هاي زيادي داريم و تنها دانشگاه وزارت علوم هستيم كه گرفتار مساله رشته‌هاي پزشكي شده‌ايم.

رييس دانشگاه تربيت مدرس همچنين تاكيد كرد: در زمان انتخاب رشته به داوطلبان اعلام كرديم تا بدانند دانشگاه ما راجع به مقياس اين كمك‌هزينه‌ها با توجه به بودجه و امكانات خودش تصميم مي‌گيرد و اين‌طور نيست كه تابع ضوابط وزارت بهداشت باشد. دانشجويان نيز اين مساله را قبول كردند به شرطي كه اين هزينه‌ها به تعويق نيفتد و عيدي‌هاي آنها نيز داده شود كه همه اينها نيز مرتب انجام مي‌شود.احمدي در پاسخ به اين سوال كه آيا اعتبارات بودجه‌اي دانشگاه تربيت مدرس به‌طور مرتب داده مي‌شود، گفت: وعده‌هاي خوبي مطرح مي‌شود كه اين اعتبارات مي‌رسد اما همه دانشگاه‌ها از اين بابت به زانو درآمده‌اند زيرا ده‌ها ميليارد بدهي ايجاد شده و مدت‌هاست راجع به هزينه‌هاي غذا و اجاره‌هاي خوابگاه‌ها بدهكاريم. دولت محترم هم قول داد و بعضا با مكاتباتش تاييد كرد كه بودجه ما را مي‌دهد و ما هم تعهدات دريافت صد‌درصدي بودجه را ايجاد كرديم، ولي هنوز خبري نشده است.

رييس دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به تعامل اين دانشگاه با جامعه گفت: دانشگاه ما سابقه همكاري خوبي با بنگاه‌ها و دستگاه‌ها در رفع مسائل جامعه داشته است كه يكي از نمونه‌هاي آن هيات جامع پلاسكو بوده است. دانشگاه ما در اين پروژه به عنوان هيات ملي انتخاب شد و من مسوول اداره آن بودم كه در يك زمان مشخص گزارش مهمي را به رييس‌جمهور داديم و روي سايت‌ها نيز منتشر شد.

احمدي افزود: مساله مهم اين بود كه يك گروه علمي و دانشگاهي بي‌طرف بدون وابستگي به سازمان‌هاي اجرايي ‌بايد مساله را بشكافد تا كمبودها و كاستي‌هاي سازمان‌ها را بيان كند. اين كار را تا به حال هيچ‌كس انجام نداده بود، ولي دانشگاه ما آن را انجام داد. اين كار تقريبا فصل‌الخطابي بود تا دعواهايي كه مي‌توانست مشكلات سياسي ايجاد كند، كنترل شود. نزديك به ده‌ها هزار ساعت، 140 نفر روي اين امر تحقيق كردند. اين گروه براي اينكه ديگر اتفاقاتي چون پلاسكو رخ ندهد و كارهاي زيربنايي آينده دچار مشكل نشوند، يكسري تحقيقات را تهيه و تقديم كردند.

وي در خصوص اين تحقيقات گفت: چند پيشنهاد مطرح شد كه مي‌دانم دو، سه مورد از آنها پيش رفت. يكي از آن پيشنهادات بحث ساختمان‌هاي موجود در تهران است كه بايد ايمني آنها قاعده‌مند شده و شهرداري براي اجراي آن وارد عمل شود. در تاريخ كشور هيچ‌كس تا به حال دنبال اين كار نرفته بود و حتي وزارتخانه‌ها نيز در انجام آن كوتاهي مي‌كردند.احمدي با اشاره به پيشنهاد ديگري كه از سوي هيات پلاسكو براي جلوگيري از اتفاقات مشابه ارايه شده بود، گفت: يكي ديگر از پيشنهادات بررسي عملكرد مديريت ستاد بحران تهران بود كه با عنوان «شهر بزرگ» ارايه شد و بسيار مورد توجه قرار گرفت. همچنين شهرداري تهران و اداره آتش‌نشاني از دستورالعمل‌هاي آن استفاده كردند.

رييس دانشگاه تربيت مدرس در پايان تاكيد كرد: يكي ديگر از كارهايي كه دانشگاه ما آن را انجام داده اين است كه از دو سال پيش برنامه جامعي را به نام دانشگاه پاك به معني دانشگاه پاسخگو، اشتغالزا و كارآفرين تعريف كرد و مورد تصويب مجلس نيز قرار گرفته است. اين طرح به مسائلي از جمله آسيب‌هاي اجتماعي، سرمايه اجتماعي، اعتماد اجتماعي، موضوع آب و دو، سه محور ديگر به دولت خدمت‌رساني خواهد كرد كه در وزارت كشور و دفتر رياست‌جمهوري در حال بررسي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون