• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3216 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۲ فروردين

ديپلماسي تدبير و خرد ايران در لوزان

عليرضا عنايتي٭

نگاهي گذرا به روند پرونده هسته‌اي ايران، پيروزي عنصر گفت‌وگو بر خشونت، مذاكره بر جنگ، استفاده مناسب از فرصت‌ها، چاره‌انديشي قبل از گذر زمان، تلاش پيگير جهت تقويت جرقه اميد را در پيش چشم همگان مجسم مي‌كند تا فرزندان اين منطقه براي حفظ دستاوردهاي امت و هدايت صحيح امور، آن را چراغ راه خود قرار دهند.
اين الفباي مدرسه ديپلماسي ايران است كه واحدهاي آموزشي آن بر مبناي همكاري، مشاركت فعال، آزمون‌هاي دشوار، تكيه بر گفت‌وگو، متقاعد كردن و مباحثه تشكيل شده است. اين مدرسه باور دارد كه تفاهم زاينده وقار و وقار زاينده احترام متقابل است و تمامي اين مسائل زمينه‌ساز انسجام و همبستگي است. در اين مدرسه ملايمت في‌نفسه يك موفقيت است و گفت‌وگو، پيروزي به شمار مي‌رود، لذا چنانچه نتوان به حداكثرها دست يافت ولي همواره يك جايگزين وجود دارد.
دانشمندان و نخبگان جوان ايراني براي توسعه پيشرفت‌هاي هسته‌اي كشورشان گرد آمدند، برخي از آنان جان خود را فدا كردند، تا شاهد درخشش كشورشان در جايگاهي بلند در ميان كشورهاي هسته‌اي جهان باشند. ايران با ديپلماسي‌اي مدبرانه و خردمندانه توانست به حق مشروع هسته‌اي خود دست يابد، موفقيت گفت‌وگوي منطقي در مذاكره با سران جهان را به نمايش بگذارد و صداقت خود را با مردم خود و امت اسلامي نشان دهد.
درخشش مذاكرات سوييس فقط در دستيابي جمهوري اسلامي ايران به حق خود در غني‌سازي اورانيوم و رفع تحريم‌ها نيست، اين در حقيقت فرهنگ گفت‌وگو و غلبه بر منطق كشمكش بود كه پيروز شد.
ايران در اين نمايش تاريخي نشان داد كه همواره با صبر و آگاهي مي‌توان آينده‌اي را ترسيم كرد كه از آن با افتخار و سربلندي ياد كرد. همان‌گونه كه در گذشته نيز افتخارآفرينان ما براي بناي يك كشور متمدن انجام داده و برگ‌هاي زريني را در سازندگي اين كشور رقم زدند تا امروز كشتي ايران بتواند پس از پيمودن سفري 11 ساله به سلامت در سواحل علم و فناوري لنگر اندازد.
مطمئنا اين مدرسه به همراه شاگردان و استادان آن، مدرسه تلاش، كوشش و استقامت هستند، نه مدرسه غرور و نفرت. مدرسه‌اي كه در آن درس همبستگي، بزرگي، خويشتن‌داري، علم، فرهنگ و گفت‌وگو به دور از خشونت، تحجر، قتل و تروريسم مي‌دهند. در اين مدرسه صداي غرش علم و نه زوزه موشك به گوش مي‌رسد. اين مدرسه توانست افراط‌گري و خشونت را مهار كرده و بناي صلح و آرامش را پي‌ريزي كند. ما به اين مدرسه باور داريم.  
٭ سفير جمهوري اسلامي ايران در كويت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون