• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3216 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۲ فروردين

اخبار

ايران نبايد به واشنگتن اعتماد كند

معاون پيشين وزير خزانه‌داري امريكا گفت: ايران نبايد تنها با استناد به يك توافق به واشنگتن كه در طول تاريخ هيچگاه به تعهدات خويش در پيمان‌هاي ديگر پايبند نبوده، اعتماد كند. به گزارش ايسنا، پل كريگ رابرت، معاون پيشين وزير خزانه‌داري اوباما در مقاله‌اي با عنوان «چربيدن زور به قانون» در رابطه با توافق هسته‌اي با ايران كه در وبسايتش منتشر شد، نوشت: اسراييل و لابي‌ها و متحدان آن‌كه اكثرا خود جنايتكار جنگي هستند همه تلاش خود را براي از بين بردن توافقي كه ميان ايران و غرب حاصل شده است خواهند كرد؛ توافقي كه بنا به آن قرار شده است امريكا به بحراني كه خود در مورد برنامه هسته‌اي ايران به وجود آورده است، پايان دهد. ايران برخلاف اسراييل به عنوان يكي از اعضاي پيمان ان.‌پي.‌تي (NPT) اين حق را داراست كه به فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود ادامه دهد. نه تنها آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بلكه سازمان‌هاي جاسوسي امريكا نيز پس از انجام بازرسي‌ها مختلف طي دهه گذشته هيچگاه هيچ ردي را كه نشان‌دهنده فعاليت‌هاي غيرصلح‌آميز هسته‌اي ايران باشد نيافته‌اند. همچنين تفاهم اخيري كه به دست آمده است به‌طور كلي هيچ راهي براي دسترسي ايران به تسليحات هسته‌اي باقي نگذاشته است اگرچه جنگ‌طلبان امريكا و اسراييل با ادعاي اينكه نمي‌توان به ايران اعتماد كرد، سعي در از بين بردن توافق دارند. سوال اصلي اين است كه آيا ايران بالاخره مي‌تواند به واشنگتن اعتماد كند؟ در اين باره ايران بهتر است از گورباچف، رهبر پيشين شوروي در مورد پايبندي واشنگتن به تعهداتش سوال كند. واشنگتن به گورباچف قول داد كه در ازاي برداشته شدن ديوار برلين، نيروهاي ناتو را از اروپا خارج كرده و آنها را حتي يك اينچ به مرزهاي روسيه نزديك نكند در حالي كه هم‌اكنون نيروهاي ناتو در اوكراين و نزديكي مرزهاي روسيه مستقر هستند. ايران بهتر است در زمينه پايبندي واشنگتن به پيمان‌هايش از قبايل سرخ‌پوست سوال كند. واشنگتن حتي به يكي از پيمان‌هايي كه با سرخ‌پوست‌ها به امضا رساند، عمل نكرد. روند توافق با واشنگتن به گونه‌اي است در حالي كه طرف او پس از امضاي توافق احساس مي‌كند همه‌چيز حل شده است در حال آماده كردن جهنمي براي او است. اين شيوه‌اي است كه واشنگتن تاكنون انجام داده است. ايران نيز بهتر است تنها به استناد يك توافق هيچ‌گونه اعتمادي به واشنگتن كه تاكنون به تعهدات خويش در مورد اكثر پيمان‌هايش عمل نكرده، اعتماد نكند. در واقع اهميت واقعي توافق هسته‌اي آن است كه واشنگتن موفق شده است تا به ازاي استفاده نكردن از گزينه نظامي عليه ايران آن را به چشم‌پوشي از حقوق هسته‌اي خود تحت قوانين معاهده NPT مجبور كند. به عبارت ديگر اين توافق نمونه ديگر است كه نشان مي‌دهد واشنگتن از زور خود عليه كشورهاي ديگر استفاده مي‌كند تا حقوق خود را ناديده بگيرند.

بازداشت عاملان تعرض به دو نوجوان عمره گزار ايراني

معاون عربي آفريقاي وزير امور خارجه از شناسايي و بازداشت عاملان تعرض به دو نوجوان عمره‌گزار ايراني خبر داد. به گزارش مهر، حسين اميرعبداللهيان گفت: با پيگيري‌هاي فشرده صورت گرفته يك مقام عاليرتبه سعودي چهارشنبه شب در ديدار سفير كشورمان در رياض اعلام كرد: عاملان تعرض به دو نوجوان عمره‌گزار ايراني شناسايي و بازداشت شده‌اند و به اشد مجازات خواهند رسيد. وي تاكيد كرد: در انتظار صدور و اجراي فوري حكم اشد مجازات براي عاملان اين رفتار ضد انساني ماموران سعودي هستيم. معاون وزير امور خارجه هشدار داد: بديهي است در صورت بي‌توجهي مقامات سعودي و تامين نكردن امنيت و آرامش كامل زوار ايراني، تهران در اين خصوص تصميم مقتضي را اتخاذ خواهد كرد. هنگام خروج زايران ايراني، ماموران فرودگاه جده به دو نوجوان مظنون مي‌شوند و ماموران به بهانه بازرسي بيشتر آنها را اذيت و آزار مي‌دهند.

احضار كاردار سفارت عربستان به وزارت امور خارجه

در پي اظهارات بي‌اساس سخنگوي حملات نظامي عربستان سعودي به يمن مبني بر دخالت ايران در آموزش نيروهاي انصارالله جهت ضربه زدن به مردم يمن، كاردار عربستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. به گزارش ايلنا، در پي اظهارات بي‌اساس و واهي سخنگوي حملات نظامي عربستان سعودي به يمن مبني بر دخالت جمهوري اسلامي ايران در آموزش نيروهاي انصارالله جهت ضربه زدن به مردم يمن و تخريب زيرساخت‌هاي حياتي اين كشور، كاردار عربستان شامگاه چهارشنبه به وزارت امور خارجه فراخوانده و مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران به وي ابلاغ شد. رييس اداره اول خليج فارس در اين ديدار ضمن نادرست خواندن اظهارات العسيري تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران مسائل و تحولات يمن را صرفا يك امر داخلي مي‌داند و ضمن رد هرگونه توسل به زور جهت حل مسائل اين كشور بر راه‌حل سياسي تاكيد دارد.

پيگيري دليل ممانعت از ورود هواپيماي ايراني به جده

سخنگوي وزارت خارجه درباره پيگيري‌هاي اين وزارتخانه در رابطه با ممانعت عربستان از ارايه مجوز به هواپيماي ايراني براي فرود به جده گفت: پيگيري‌ها در دست انجام است و به محض در اختيار گرفتن مستندات و اطلاعات دقيق اطلاع‌رساني مي‌كنيم. مرضيه افخم در گفت‌وگو با ايسنا افزود: با توجه به تعاملات و نامه‌نگاري‌هايي كه هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با مقامات عربستان براي رفت و آمد هواپيماها و انتقال زايران به اين كشور داشته است، منتظر هستيم تا مسوولان ايراني در سفارت كشورمان در عربستان مستندات دقيق در اين رابطه را ارايه كنند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون