• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4351 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ ارديبهشت

موضوع لغو معافيت‌هاي نفتي محور خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته كشور بود

امامي كاشاني: كمك امام زمان نبود دشمنان ريشه ما را مي‌كندند

لغو معافيت‌هاي نفتي ايران يكي از مهم‌ترين موضوعاتي بود كه اين هفته مباحث زيادي را برانگيخت. بعد از قرار دادن سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي از سوي امريكا، لغو معافيت‌هاي نفتي 8 كشور از تحريم‌هاي ايران جنجال ديگري به پا كرد و حتي مباحث را تا پاي بستن تنگه هرمز به پيش برد. اين موضوع ديروز هم در خطابه‌هاي ائمه جمعه واكنش‌هاي مختلفي داشت. آيت‌الله امامي كاشاني كه نماز جمعه اين هفته تهران به امامت ايشان برگزار شد در اين رابطه به لزوم تلاش براي توليد در كشور گفت. او به بهانه روز كار و كارگر حتي از تعبير خارج كردن كشور از تن‌پروري استفاده كرد و گفت: «رونق توليد با همين كار و پيدا كردن راه است كه ايجاد مي‌شود. اينكه چگونه بايد توليد شود و كارگر بيشتر شود و اشتغال بيشتر شود يك وظيفه‌ است. آيا مي‌شود توليد را طوري هدايت كرد كه دستگاه‌ها بخوابند؟ سه قوه مي‌توانند اين كار را كنند؟ اگر دو نفر اختلاف كردند اختلاف به جاي خود ولي توليد نبايد متوقف شود. هر توليد به نفع كشور بايد از آسيبش دوري كرد.» كاشاني در بخشي ديگر از سخنانش به دشمني‌ها نيز اشاره كرد و گفت: «در 40 سال گذشته اگر كمك امام زمان (عج) به امام و امت و نظام جمهوري اسلامي نبود، دشمنان ريشه ما را مي‌كندند. امام زمان (عج) از ما درخواست داشته است كه راه خدا را طي كنيم تا شامل لطف الهي بشويم. ما بايد حقوق را رعايت كنيم و وظايف خود را بشناسيم و ببنيم در چه كشوري هستيم و اين را بايد بفهميم و درك كنيم. آن وقت براي خدمت به مردم ارزش بسياري قائل خواهيم شد. آن وقت سرمايه‌ها در كشور به كار خواهند افتاد و به دليل اينكه سودمان كم است، سرمايه را از كشور خارج نخواهيم ساخت و به كشورهاي ديگر نخواهيم برد.»

او در بخش ديگري از سخنانش گفت: «بحث بعد جنايت امريكا است كه سپاه را تروريست اعلام كرد و مجلس پاسخ داد. آن مطلبي كه امريكا گفته و آنچه مجلس تصويب كرده اين دو را به قضاوت مردم دنيا مي‌گذاريم. مردم دنيا يعني همه مردم نه يك عده خاص. امريكا سپاه را تروريست اعلام كرده و ترور يعني حمله يك‌باره و ايجاد آشوب. حال آيا اين تروريسم در امريكا است يا در ايران؟ آيا اين تروريسم در مصوبه ترامپ است يا در مصوبه مجلس؟ خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به حديثي از پيامبر (ص) اظهار كرد: ايران از نظر ايدئولوژي حرفش اين است كه از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است كه حضرت اجازه ترور را نمي‌دهد و ترور را منع مي‌كند و پيامبر مي‌گويد مومن ترور نمي‌كند و اين تئوري ما و فكر ما و عقيده ما است. او ادامه داد: دنيا تو مي‌بيني كه امريكا چه كرد و تو مي‌بيني كه آل سعود و صهيونيست چه كرده‌اند اين جناياتي كه مي‌شود اين داعش‌ها و قتل‌ها و اين نزديك به ۲۰ هزار بمب كه بر سر مردم يمن وارد كردند آيا اينها ترور نيست؟ آيا اين بمب‌هايي كه با آن بيمارستان‌ها را هدف قرار دادند و بچه‌ها را كشتند ترور نيست؟ اين عربستان سعودي است كه تروريست است. اين شماييد كه مي‌گوييد بايد بر خاورميانه مسلط شد. دنيا براي شما ارزشي قائل نيست و دور هم جمع هستيد و فكر مي‌كنيد پيروزيد ولي شكست و بدبختي براي شماست.

آيت‌الله امامي كاشاني گفت: نكته ديگر جنايت آل سعود اين است كه براي ۳۷ نفر زنداني كه اين‌ها انتقاد مي‌كردند اين طور فجيعانه آنها را از بين برد. اين لكه ننگي بر چهره آل سعود است و دنيا مي‌داند رسوا كيست و اين رسوايي است كه در دنيا آشكار شده و جهان بشريت هم به اين معنا توجه كرده كه چه خبر است. آيت‌الله علم‌الهدي امام جمعه مشهد نيز در خطبه‌هايش به موضوع لغو معافيت‌هاي نفتي ايران اشاره كرد. او گفت: «استكبار جهاني يك بيانيه صادر كرد كه معافيت كشورهايي كه از تحريم‌هاي نفتي ايران معاف كرده بود را ديگر تمديد نخواهد كرد و هر كسي كه از ايران نفت بخرد بايد رابطه مالي و ارتباطي خود را با ايالات متحده قطع كند. امريكا در اين بيانيه دو حرف هم زده بود؛ نخست اينكه وقتي نفت ايران از بازار جهاني حذف شود، عربستان و امارات، دو گاو شيرده امريكا وعده داده‌اند كه توليد نفت خود را زياد كرده و كمبود نفت ايران را جبران كنند. حرف دوم بيانيه هم اين بود كه امريكا در تلاش است تا صادرات نفت ايران را به صفر برساند.» او ادامه داد: اصل مساله اين است كه بايد بررسي دقيق بين‌المللي و داخلي روي اين بيانيه كاخ سفيد داشته باشيم كه آيا واقعا صادرات نفت ما به صفر مي‌رسد و مسائل اقتصادي ما دچار مشكل مي‌شود؟! يك وقتي ما شعار مي‌دهيم مرگ بر امريكا و يك وقتي ما باور داريم كه مرگ بر امريكا؛ برحسب تشخيص كارشناسان سياسي خود آنها مي‌گويم كه امريكا در اين توطئه هم مانند توطئه‌هاي قبلي خود صددرصد شكست خواهد خورد. اينكه آنها گفته‌اند ما صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رسانيم و نفت ايران را از بازار جهاني حذف مي‌كنيم در درجه اول به خودشان ضرر خواهد زد و از دو جهت اين كار شدني نيست چرا كه در درجه نخست پالايشگاه‌هاي هند، چين و ژاپن طوري است كه اگر نفت لازم خود را از ايران نگيرند تغيير آن ساختار پالايشگاهي هزينه بالايي دارد و امريكا هم نمي‌تواند رابطه خود را با چين و ژاپن قطع كند. علم‌الهدي افزود: همچنين بازار جهاني تحمل حذف نفت ايران را ندارد و مي‌بينيم الان كه تنها بيانيه داده‌اند نفت از ۷۰ دلار تجاوز كرده و اگر اين روش ادامه پيدا كند هر بشكه نفت به بيش از ۱۰۰ دلار خواهد رسيد كه هر يك دلاري كه بر قيمت نفت اضافه شود ۵ دلار بر هزينه حمل و نقل در داخل امريكا اضافه خواهد شد.

توصيه براي سيل

گرچه در ميان موج خبرهاي مختلف، اخبار سيل نسبت به قبل كمرنگ‌تر شد اما هنوز كمك‌رساني به مناطق سيل‌زده از مهم‌ترين مشكلات كشور محسوب مي‌شود. مردمي كه در رنج به سر مي‌برند و هر روز در معرض مشكلات بيشتر قرار مي‌گيرند. امامي‌كاشاني گفت: در اين سيل گرچه مساله آب براي كشور ارزشمند بود اما گرفتاري‌ها و مشكلات زيادي براي مردم به وجود آورد و اين بايد تامين شود و همه بايد كمك كنند. هر كسي كه مي‌تواند به مدد بيايد، كمك كند. در اين كمكي كه شد، همه وارد شدند و از همه طبقات وارد شدند و اين طور با سيل‌زدگان ما همدردي كردند اين وحدت خاطره همان زمان حمله دشمن به كشور و اوايل نهضت و جمهوري اسلامي نشان داد كه چگونه همه با هم بودند. بايد اينچنين با هم باشيم و همدردي با ديگران كنيم و اگر اين كارها را كرديم و اين راه را رفتيم اين كار در همه امور ادامه پيدا مي‌كند. آيت‌الله بوشهري، امام جمعه قم نيز در خطبه‌هاي اين هفته خود با اشاره به وقوع سيل در ابتداي سال جاري در برخي از استان‌هاي كشور گفت: با فرا رسيدن فصل تابستان يكي از مشكلات سيل‌زدگان گرماست كه بايد امكانات لازم در زمينه وسايل سرمايشي براي كساني كه در چادرها به سر مي‌برند، فراهم شود. يكي از مشكلات جدي سيل‌زدگان موضوع مسكن است چراكه برخي از منازل آنان ديگر قابل سكونت نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون