• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4351 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ ارديبهشت

برخيز و اول بكش (183) فصل هجدهم

سپس يك بارقه‌اي دميد- پاتك به ساف

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

در آستانه اين ضربات و نيز ديگر عمليات ساف در اروپا كه بعد از آنكه موساد پليس‌هاي محلي را دور زد به اجرا درآمد، ابوجهاد به اين جمع‌بندي رسيد كه اسراييلي‌ها در داخل شبكه‌هاي اروپايي‌شان عاملي دارند. از اين رو او تصميم گرفت كه به عمليات دريايي رو بياورد كه در كل از داخل دفتر مركزي‌اش در تونس آن را اداره كند و پايگاه آموزشي را تحت تدابير شديد امنيتي در الجزاير قرار دهد. نقشه اين عمليات اين شد كه ساختمان ستاد كل را تسخير كند و تا آنجا كه مي‌تواند گروگان بگيرد. نيروهاي ابوجهاد در بهار 1985، يك كشتي باري 498 تني با پرچم پاناما به نام «آتاويروس» را اجاره كردند. نقشه ابوجهاد يك سفر طولاني مدت براي كماندوهايش بود كه از بندر آوران در الجزاير شروع مي‌شد و به سمت غرب و به آتلانتيك حول و حوش دماغه اميد نيك مي‌رفت سپس از طريق تنكه باب‌المندب در سمت ساحل شرقي آفريقا وارد درياي سرخ مي‌شد. آنها اميد داشتند كه از آنجا بدون آنكه كسي متوجه آنها بشود از طريق كانال سوئز و به نام كاروان تجاري وارد آب‌هاي اسراييل بشوند.

اما ابوجهاد بدون آنكه بداند، واحد 504 آمان شبكه‌اي از عوامل خود را در درون «بخش غربي» يا همان شاخه نظامي ابوجهاد داشت. اسراييل از يك سال قبل مي‌دانست كه يك چنين حمله‌اي حول و حوش روز يادبود طراحي شده است؛ در 24 آوريل، يك نيروي واكنش سريع با چهار قايق توپدار و كماندوهاي فلوتيلا 13 حدود 1800 مايل دريانوردي كردند و كشتي دوم به نام «مون لايت» را كه براي عمليات اجاره شده بود و در حالي كه خالي و در الجزاير پهلو گرفته بود، منفجر كردند. زماني هم كه آتاويروس در 20 آوريل به مديترانه رسيد، دو كشتي كروز با موشك و واحدهاي كماندويي دريايي فلوتيلا 13 در 30 مايلي پورت سعيد منتظر آنها بودند. ماموران عملياتي ساف روي كشتي درخواست اسراييلي‌ها براي تسليم را رد كردند و به روي يكي از كشتي‌هاي اسراييلي آتش گشودند. در پاسخ نيروهاي اسراييلي كشتي فلسطيني را غرق كردند و 20 سرنشين آن را كشتند. 8 نفر دستگير شدند كه آنها را براي بازجويي به بازداشتگاه واحد 504 به نام «اردوگاه 1391» كه در شمال تل‌آويو هست، بردند اين مكان روي نقشه نيست و قانون اسراييل انتشار مكان آن را منع كرده است. زندانيان را لخت كردند و به ديوار بستند. صداي بلند موسيقي در درون سلول‌شان مانع خواب آنها مي‌شد و هرازگاهي هم آنها را كتك مي‌زدند.

بعد از چهار روز زندانيان جزييات نقشه ابوجهاد را گفتند. آنها توضيح دادند كه چطور مي‌خواستند ساختمان ستاد كل را تسخير كنند و وزير دفاع و رييس ستاد را گروگان بگيرند. اودد راز، يك افسر ارشد آمان گفت: «اگر اطلاعات دقيق آمان نبود يك بدبختي كه اندازه‌اش را نمي‌شد فهميد، رخ مي‌داد.» تكيه بر اطلاعات كه مانع از حملات بشود تقريبا ديگر يك گزينه قابل قبول شده بود.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون