• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4351 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ ارديبهشت

شوراي نگهبان؛ مخالف هميشگي برگزاري انتخابات الكترونيك در ادوار مختلف به صورت ضمني با اين فرآيند موافقت كرده است

انتخابات الكترونيك؛ از حرف تا عمل

عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرده كه اين نهاد نظارتي با الكترونيكي شدن انتخابات مخالف نيست. عباسعلي كدخدايي در مورد موضوع الكترونيكي شدن انتخابات و در پاسخ به اين سوال فارس كه گفته مي‌شود شوراي نگهبان با الكترونيكي شدن انتخابات مخالف است، توضيح داد: «خير ما هميشه از اين موضوع استقبال كرديم.‌خوشبختانه همكاري خوبي بين ما و وزارت كشور وجود دارد و كارشناسان ما مرتب در تماس هستند.»

سخنگوي شوراي نگهبان همچنين خبر داد كه «چند روز گذشته ملاقاتي با وزير كشور داشتم و صحبت‌هاي اصلي در مورد الكترونيكي شدن انتخابات انجام شد.»

كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه اگر ايرادات مورد نظر در خصوص الكترونيكي شدن انتخابات برطرف شود اين موضوع مورد تاييد شوراي نگهبان خواهد بود، گفت: «قطعا بله ما حتما استقبال مي‌كنيم و اصرار ما هم بر الكترونيكي شدن انتخابات است.»

گفتني است كه در لايحه بودجه سال ۹۸، اعتباري برابر با ۵۷۹ ميليارد تومان براي برگزاري انتخابات سال ۱۳۹۸ پيش‌بيني شده و اعتباري برابر با ۴۵۰ ميليارد تومان در اختيار وزارت كشور بابت برگزاري انتخابات و همچنين اعتباري برابر با ۱۲۹ ميليارد تومان در اختيار شوراي نگهبان بابت نظارت بر انتخابات قرار گرفته است.

محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه در جريان بررسي لايحه پيشنهادي بودجه 98 گفته‌بود «سال آينده انتخابات بزرگ مجلس را در پيش داريم و سازوكار آن همين است كه اگر امكان برگزاري تمام انتخابات به صورت الكترونيكي فراهم آمد هزينه‌ها تقليل پيدا كنند و طبيعي است كه در اين صورت ما اين پول اضافه را نخواهيم داد.

اگر بنا به دلايلي شوراي نگهبان نتوانست انتخابات را به صورت الكترونيكي برگزار كند، در اين صورت آيا مناسب است كه بودجه‌اي را در اين رابطه پيش‌بيني نكرده باشيم و آيا جامعه ما براي انجام اين كار خواهد بخشيد؟»

با وجود موافقت ضمني شوراي نگهبان با برگزاري انتخابات به صورت الكترونيك و در نظر گرفتن بودجه مورد نظر براي اين كار بايد يادآور شد كه از زماني كه بحث برگزاري انتخابات الكترونيك مطرح شده همواره دولت‌ها موافق اين اقدام و شوراي نگهبان از مخالفان بوده است.

ماجراي تغيير در شيوه برگزاري انتخابات و صندوق‌هاي «پي‌وي‌سي» يا روند شمارش آرا به فرآيندي الكترونيكي از دولت سازندگي مطرح شد و به دولت اصلاحات رسيد. اين موضوع حتي در دولت احمدي‌نژاد نيز ادامه داشت. براي نمونه شمارش آرا در انتخابات شوراهاي شهر اول و دوم صورت گرفت. در انتخابات دوره ششمن مجلس تلاش‌ها براي قانع‌ كردن شوراي نگهبان كافي نبود. مصطفي پورمحمدي، وزير كشور دولت اول احمدي‌نژاد هم از عدم استقبال شوراي نگهبان با برگزاري الكترونيكي انتخابات خبر داده‌ بود. با اين حال در سال 86، 13 شهر كه تعداد نمايندگان‌شان بيش از 3 نفر بود مراحلي از انتخابات را به صورت الكترونيكي انجام دادند.

اين حرف و حديث‌ها تا دولت اول روحاني نيز ادامه داشت تا پيش از انتخابات دوره دوازدهم رياست‌جمهوري هم زمزمه‌هايي مبني بر برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري به صورت تمام الكترونيك مطرح بود. با اين حال اين موضوع باز هم به سرانجام نرسيد و شوراي نگهبان اعلام كرد كه بايد تمام وجوه امنيتي اين فرآيند مورد تاييد قرار گيرد. پيش از آن هم در اسفندماه سال ۹۳ وزير كشور اعلام كرد انتخابات دوره دهم مجلس شوراي اسلامي الكترونيكي برگزار مي‌شود و اين موضوع در خرداد به تصويب هيات دولت رسيد. البته اين موضوع هم پيش از انتخابات 7 اسفند 94 منتفي شد و شوراي نگهبان در نامه‌اي به محدوديت زماني براي انجام اين امر اشاره و در نهايت از لغو آن خبر داد.

با وجود اينكه شوراي نگهبان مخالف هميشگي با برگزاري انتخابات الكترونيكي در ادوار گذشته به دلايل مختلف بوده اما اين‌بار سخنگوي اين نهاد نظارتي اعلام كرده از اين فرآيند استقبال مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون