• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4358 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ ارديبهشت

مقاومت، حملات هوايي اسراييل را با موشك پاسخ داد

امنيت پوشالي

ميثم سليماني

 

 

روز گذشته بار ديگر نوار غزه در فلسطين اشغالي شاهد حملات بي‌رحمانه جنگنده‌هاي اسراييلي بر فراز اين منطقه بود. طبق گزارش وزارت بهداشت غزه، اين حملات به شمال نوار غزه تعدادي شهيد و مجروح بر جاي گذاشته است. اين را مي‌توان سري جديد درگيري‌هاي ميان اسراييل و نوار غزه دانست كه نيروهاي مقاومت حملات جنگنده‌هاي اسراييلي را با موشك‌هاي خود پاسخ دادند. اما به گزارش الجزيره، در حمله جنگنده‌هاي اسراييلي به بيت حانون، عماد نصير جوان 22 ساله فلسطيني به شهادت رسيد. اين حملات در صبح روز شنبه رخ داد. گفته مي‌شود كه نيروهاي مقاومت در نوار غزه موشك‌هايي را به سمت جنوب سرزمين‌هاي اشغالي شليك و جنگنده‌ها نيز مناطقي از غزه را بمباران كردند. گفته مي‌شود حملات موشكي مقاومت زماني به سرزمين‌هاي اشغالي آغاز شد كه نيروهاي اسراييلي 4 فلسطيني را روز جمعه به شهادت رساندند.

خبرگزاري الجزيره گزارش داد اسراييلي‌ها در حمله هوايي صبح روز شنبه خود تلاش كردند كه انبار موشك‌هاي متعلق به نيروهاي مقاومت در نوار غزه را مورد هدف قرار دهند. گفته مي‌شود حملات اسراييل كه مدعي هستند مخازن موشك‌هاي حماس را مورد هدف قرار دادند با پهپاد صورت گرفته است.

گفتني است طي يك ماه گذشته درگيري ميان اسراييل و حماس در نوار غزه صورت نگرفت و برخي اميدوار شده بودند كه دو طرف به سمت يك توافق آتش‌بس طولاني‌مدت برسند. اما حالا با شروع دوباره حملات موشكي و همچنين حملات جنگنده‌هاي اسراييلي به نوار غزه بار ديگر اميدها در اين مورد كمرنگ شد. برخي منابع كه از جريان مذاكرات ميان اسراييل و حماس به واسطه مصر قرار دارند، معتقدند كه اين كاهش تنش بيش از هرچيز به نفع اسراييلي‌ها خواهد بود.

گفته مي‌شود طي چند وقت اخير در آرامش ميان فضاي اسراييل و حماس در نوار غزه فضاي ماهيگيري براي مردم غزه از 6 مايل به 15 مايل تغيير يافت كه به نظر مي‌رسد بار‌ديگر به حالت گذشته بازگشته است.

با اين حال آن‌گونه كه ارتش اسراييل اعلام كرده، سيستم دفاع موشكي آنها توانسته ده‌ها موشك را پرتاب كند. همچنين گفته مي‌شود از صبح روز شنبه طبق آخرين آمار تا زمان تنظيم اين گزارش بيش از 150 موشك به سمت اراضي اشغالي شليك شده است.

خبرگزاري‌هاي فلسطيني همچنين عنوان كردند كه جنگنده‌هاي اسراييلي يك منطقه كشاورزي در بيت حانون را در نوار غزه مورد هدف چند باره قرار دادند. طبق آمار در مجموع چهار فلسطيني مجروح شدند. در طرف مقابل آژيرهاي هشدار در شهرهاي اشدود، عسقلان و همچنين سواحل زيكيم در فاصله دو كيلومتري با نوار غزه به صدا درآمده است. برخي تصاوير نشان مي‌دهد كه پليس اسراييل سواحل نزديك به نوار غزه را تعطيل كرده و مردمي كه براي تفريح به اين مناطق آمده بودند از ساحل خارج شدند. تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز خبري از آتش‌بس وجود ندارد و حملات ميان طرفين ادامه دارد.

براساس گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين عبد‌اللطيف قانوع، از سخنگويان حماس گفت: مقاومت در حال حاضر به پاسخ خود در برابر اشغالگران ادامه مي‌دهد و اجازه نخواهد داد كه خون مردم ما پايمال شود. جهاد اسلامي نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد، مقاومت در حال انجام وظيفه خود براي محافظت و دفاع از مردم خود است و به‌طور كامل به تجاوز اسراييل پاسخ مي‌دهد. اين گروه هشدار داده كه در صورت ادامه تجاوز زندگي را براي صهيونيست‌ها به جهنم تبديل مي‌كنيم. سراياالقدس شاخه نظامي جهاد اسلامي نيز روز گذشته با انتشار ويديويي عملا تهديد كرد كه در صورت ادامه حملات 4 نقطه مورد هدف قرار مي‌گيرد. بندر اشدود، تاسيسات هسته‌اي ديمونا، فرودگاه بنگوريون و پالايشگاه حيفا از جمله اهدافي است كه در اين فيلم به آن اشاره شده است.

در همين حال جنبش فتح در كرانه باختري نيز تشديد حملات و فشار عليه نوار غزه را محكوم و از جامعه جهاني خواست تا تجاوز اسراييل را متوقف كند.

لازم به ذكر است كه روز جمعه دو فلسطيني كه در تظاهرات بازگشت حضور يافته بودند توسط نيروهاي ارتش اسراييل شهيد شدند. همچنين دوتن از اعضاي حماس در يك حمله نيروهاي اسراييلي به شهادت رسيدند. ارتش اسراييل مدعي است كه در اين درگيري دو سرباز اين رژيم زخمي شده‌اند. مركز اطلاع‌رساني فلسطين همچنين گزارش داد كه در پي تشديد تنش در غزه فرماندهان ارتش اين رژيم جلسه‌اي فوري را ترتيب دادند. در حال حاضر اين نگراني وجود دارد كه فضا به سمت تنش بيشتر ميان دو طرف سوق پيدا كند چرا كه اكنون آخرين خبرها حاكي از آن است در بيشتر شهرها و شهرك‌هاي صهيونيستي نزديك نوار غزه مردم در پناهگاه به سر مي‌برند و گفته مي‌شود كه يكي از موشك‌هاي مقاومت مستقيما به ساختماني در ساحل عسقلان اصابت كرده است. اما به شكل سنتي هر زمان كه درگيري‌ها ميان اسراييل و گروه‌هاي مقاومت در فلسطين بالا مي‌گيرد نگاه‌ها به سمت مصر معطوف مي‌شود تا مقام‌هاي اين كشور به سمت يك پادرمياني قدم بردارند كه البته به نظر مي‌رسد تاكنون به نتيجه نرسيده‌اند. در حال حاضر رسانه‌هاي اسراييلي اين نگراني را دارند كه اين جنگ به خصوص پس از تشييع جنازه شهداي حملات جمعه و شنبه گسترش پيدا كند و ديگر هيچ‌يك از نقاط سرزمين‌هاي اشغالي در امنيت نباشد. تصاوير منتشرشده از حملات موشكي حماس و جهاد اسلامي نشان مي‌دهد كه تخريب‌هاي آن تا حد زيادي گسترده بود و تعدادي از خانه‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي را با تخريب جدي مواجه كرده است. به نوشته هاآرتص تدابير امنيتي در سرزمين‌هاي اشغالي به‌شدت افزايش يافته است. از طرفي ديگر اسراييل به‌شدت نيازمند صلح با حماس است و زمان خوبي براي جبهه مقاومت است كه اسراييل را تحت فشار قرار دهد. اسراييل روز 14 مه ‌يعني كمتر از 10 روز ديگر ميزبان مسابقات موسيقي يورو ويژن است كه ميزباني از اين رويداد براي وجهه و آبروي آنها از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و هرگونه چالش و تنش امنيتي مي‌تواند موجب آن شود كه ميزباني آن از اسراييلي‌ها گرفته شود. از همين رو اين شانس وجود دارد كه نتيجه هرگونه مصالحه پس از اين تنش به نفع فلسطيني‌ها پايان يابد. در طول مبارزات انتخاباتي در سرزمين‌هاي اشغالي عدم تنش ميان غزه و اسراييل تبديل به يك امتياز جدي براي بنيامين نتانياهو بود. حالا نيز اين موضوع تبديل به چالشي ديگر شده است و بايد ديد اين موضوع نيز مانند ساير موارد با پادرمياني مصر به پايان مي‌رسد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون