• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4358 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ ارديبهشت

خبر

نصرالله: دلم براي پادشاه عربستان سوخت

دبيركل حزب‌الله لبنان گفت، پادشاه عربستان را دوست ندارد اما هنگامي كه سخنان رييس‌جمهور امريكا را درباره او شنيده، دلش براي او سوخته است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رسمي لبنان، سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان گفت: هنگامي كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا سر مي‌رسد و سعودي‌ها را سرزنش كرده و به آنها توهين مي‌كند، يكي مي‌آيد تا دوستانش را محترم شمرده و از آنها سپاسگزاري كند و به آنها مي‌گويد من از شما ممنون هستم، خدا به شما خير دهد، شما پول مي‌دهيد... اما ترامپ هر روز سر مي‌رسد تا آنها را سرزنش كند، هر روز آنها را سرزنش مي‌كند. وي افزود: بالطبع من سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان را دوست ندارم بلكه از او بدم هم مي‌آيد، از عمق وجودم از او بدم مي‌آيد. اما هنگامي كه به سخنان ترامپ گوش دادم دلم براي او سوخت... دلم براي او سوخت.

نصر‌الله ادامه داد: اين حجم زياد از خواري، اين حجم زياد از توهين، اين حجم زياد از ناديده گرفتن و اين حجم زياد از پايمال كردن، كجاست عربيت، كجاست اسلام، كجاست حرمين شريفين، كجا هستند عشاير و قبايل و شمشيري كه با آن مي‌رقصند، كجاست كجاست؟! كسي كلمه‌اي حرف نمي‌زند بعضي از افراد در لبنان هنگامي كه حرفي از عربستان توسط من يا يكي از برادران گفته مي‌شود، به دنبال واكنش به ما برمي‌آيند.

دبيركل حزب‌الله لبنان با به چالش كشيدن عربستان براي آنكه به توهين‌هاي ترامپ پاسخ دهد، گفت: ‌اي دليران، ‌اي قهرمانان، ‌اي اهل شهامت و عربيت، ما را از غم نجات داده و پاسخ دهيد. ترامپ به پادشاه شما و به مملكت شما اهانت كرد. هيچ‌كس نفس نمي‌كشد، همه ساكت شدند، اهل قبور بيشتر از آنها صحبت مي‌كنند، حداقل به گورستان كه مي‌رويد تابلويي مي‌بينيد كه روي آن چيزي نوشته شده است. اينها چهره‌هاي زخم‌خورده‌اي هستند كه چيزي روي آنها نوشته نشده است.

ترامپ به ملك سلمان مي‌گويد، پادشاه من از تو خوشم آمده است، من تو را دوست دارم، ما اموال زيادي براي دفاع از شما پرداخته‌ايم كه بايد آن را به ما بپردازيد. ترامپ در سخنراني خود در برابر حاميانش در ايالت ويسكانسين امريكا، روز شنبه گفته بود، با سلمان تماس گرفتم و به او گفتم: پادشاه ما در دفاع از شما بسيار هزينه كرديم شما اموال زيادي داريد.

ترامپ افزود: به پادشاه گفتم ما بسيار هزينه كرده و از شما دفاع مي‌كنيم و شما اموال بسياري داريد. پادشاه عربستان هم گفته بود، براي چه با من تماس گرفتيد، پيش از اين هيچ‌كس جرات نكرده بود چنين تماسي با من بگيرد. ترامپ هم گفته بود: زيرا آنها احمق بودند.

درخواست بيروت براي عفو يك محكوم لبناني در ايران

وزير امور خارجه لبنان در نامه‌اي خواستار آزادي تبعه اين كشور در ايران شد. به گزارش ايلنا به نقل از ديلي‌استار، «جبران باسيل» وزير امور خارجه لبنان روز جمعه درخواست آزادي نزار ذكا شهروند لبناني را مطرح كرد كه از سال ۲۰۱۵ در ايران بازداشت شده است. اين درخواست وزير امور خارجه لبنان در قالب نامه‌اي خطاب به محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران نوشته و به محمدجلال فيروزنيا سفير ايران در لبنان تحويل داده شده است. اين نامه دربرگيرنده درخواست باسيل از ايران براي عفو ذكا در ماه مبارك رمضان است. اين دومين درخواست وزير امور خارجه لبنان از همتاي ايراني خود در‌خصوص آزادي اين تبعه لبناني است. درخواست نخست زماني مطرح شد كه ظريف به لبنان سفر كرده بود. ظريف در آن مقطع گفته بود كه دولت ايران «اقدامات لازم را براي حل و فصل» پرونده زكا انجام داده است. مقام‌هاي ايران بارها تاكيد كردند كه قوه قضاييه ايران مستقل عمل مي‌كند و تلاش‌ها براي حل پرونده در راستاي اقدامات بشردوستانه متمركز شده است.

 

نگراني ترامپ از جنگ‌طلبي جان بولتون

پايگاه خبري سي‌ان‌ان به نقل از مقام‌هاي آگاه دولت امريكا نوشت: دونالد ترامپ رييس‌جمهوري ايالات متحده پس از ناكامي انتظاراتش درباره انتقال قدرت در ونزوئلا، با ابراز ناراحتي از تحريك آشكارتر برخي مشاوران بلندپايه‌اش مانند جان بولتون مشاور امنيت ملي و مايكل پمپئو وزير امور خارجه به مداخله نظامي در ونزوئلا، خواستار خويشتن‌داري دستيارانش در اين باره شده است. سي‌ان‌ان افزود: اين امر به معني وجود تضاد ميان رييس‌جمهوري امريكا با مقام‌هاي دولتش است كه افزون بر درخواست كاملا آشكار براي تغيير قدرت در كاراكاس، به صورت مداوم از رد احتمال مداخله نظامي واشنگتن در ونزوئلا خودداري مي‌كنند. به نوشته تارنماي سي‌ان‌ان؛ ترامپ از تحريك آشكار مشاور امنيت ملي و ديگر دستيارانش براي روي آوردن به گزينه نظامي، ناراحت شده و به دوستانش گفته است اگر بولتون راه خود را ادامه داده بود، تاكنون در چند مكان دنيا جنگ به راه انداخته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون