• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

در جلسه غيرعلني ديروز موضوعات هسته‌اي و برجام نيز مطرح و عنوان شد

سايه اتفاقات دانشگاه تهران بر جلسه علني مجلس

هر چند طبق روال ماه مبارك رمضان، صحن علني مجلس از ساعت 9 آغاز به كار مي‌كند اما ديروز تا ساعت 9 ونيم صداي زنگي به گوش نرسيد. باز جلسه غيرعلني بود و اين ‌طور كه گفته مي‌شد، پشت درهاي بسته صحن، اما اين تمام آن بحثي نبود كه ديروز در ساختمان هرمي‌شكل بهارستان رقم خورد بلكه از موضوع «معافيت‌ وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي از پرداخت هزينه‌هاي ثبتي» گرفته تا سوال از وزير و تذكر درباره اتفاق دانشگاه تهران مطرح شد و بخشي از مذاكرات مجلس را به خود اختصاص داد.

 

سوال از وزير آموزش و پرورش

«ارتقاي جايگاه وزارت آموزش و پرورش»، «حقوق معلمان» و «انتصابات درون وزارت آموزش و پرورش» اينها محورهايي بود كه محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش را به مجلس كشاند تا در اين رابطه به نمايندگان پاسخ دهد. براي اينكه بتوانيم انتصابات را مبتني بر روال معين پيش ببريم، ضوابطي را تعيين كرده‌ايم كه چارچوب حركت ما را مشخص مي‌كند. مدرك تحصيلي، سنوات و رزومه را مدنظر قرار مي‌دهيم سپس كانديداها را بررسي مي‌كنيم. در اين فرآيند با بررسي رزومه، افراد امتيازبندي مي‌شوند. او با بيان اينكه بعد از انتصاب فرد در پست مديريتي، گروهي عملكرد وي را تحت نظر قرار مي‌دهند و اعضاي اين گروه معتمد من هستند، تصريح كرد: زماني كه به جايي مي‌رسيم كه فرد همكار بايد جابه‌جا شود، فرد را جابه‌جا مي‌كنيم. بطحايي با تاكيد بر اينكه بايد از مسير مشخص براي تعيين مديران حركت كنيم و اگر غير از اين باشد نمي‌توان مسائل آموزش و پرورش را مديريت كرد، عنوان كرد: 600 هزار كلاس درس در آموزش و پرورش وجود دارد اگر نتوانيم از فرآيند مشخص عبور كنيم، شيرازه كار از دست‌مان خارج مي‌شود و نمي‌توانيم آن را اداره كنيم.

او با اشاره به اينكه در مباحث مطرح شده اتهاماتي به برخي از افراد مي‌زنند كه امكان دفاع از خود را ندارند، گفت: اشاره شد با وجود اينكه فردي محكوميت جزايي و قضايي داشته در پست هيات مديره‌اي منصوب شده، امكان انتصاب هيچ فردي بدون استعلام از مراجع ذي‌ربط وجود ندارد هر چند كه وزير قصد آن را داشته باشد.

بطحايي با تاكيد بر اينكه آقاي كريمي سال‌ها قبل از من معاون بين‌الملل آموزش و پرورش بوده است، عنوان كرد: در زمينه انتصابات آموزش و پرورش آبروي من در گرو است، مطرح كردن اين موضوعات زير سوال بردن همكاران خودتان محسوب مي‌شود.

او در پاسخ به سوال سيده‌فاطمه ذوالقدر درباره رشد بي‌رويه آموزشگاه علمي آزاد و كتب كمك آموزشي حداقل استانداردهاي لازم را ندارند، گفت: امروز برگزاري آزمون‌ها و توسعه كتاب‌هاي كمك درسي، سيطره عجيب و غريبي بر آموزش و پرورش پيدا كرده و بخش عمده‌اي از اهداف آموزشي را تحت‌الشعاع قرار داده است. وزارت آموزش و پرورش، كارگروهي تشكيل داده كه در اين كارگروه موضوع آموزشگاه‌هاي علمي آزاد، آسيب‌شناسي و ظرفيت‌هاي آن شناسايي شود و حتي در اين كارگروه از نظرات افرادي كه در اين آموزشگاه‌ها فعاليت مي‌كنند، استفاده شده است. مستندات، مجوزها و فرآيند‌هاي اين آموزشگاه‌ها بررسي و انطباق آن با قوانين انجام شده است.

 

دستور امنيتي از مجلس براي دانشگاه

اتفاقات روز دوشنبه دانشگاه تهران يكي ديگر از موضوعاتي بود كه در جريان نشست علني مجلس مطرح شد. نصرالله پژمانفر، نماينده مشهد و عضو شوراي مركزي جبهه پايداري در تذكري گفت: متاسفانه در ماه مبارك رمضان اتفاق و بي‌حرمتي به ارزش‌هاي اسلامي شد كه با بي‌توجهي معاونت دانشگاه صورت گرفت. بايد با هتاكان و پرده‌دران برخورد شود همچنين شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي بررسي اين موضوع جلسه‌اي را تشكيل داد. پژمانفر ادامه داد: همگان اعتقاد دارند كه امروزه موضوع معيشت و اقتصاد در اولويت امور است اما مسائل ديني نيز جزيي از زندگي است و نمي‌توان از آنها غافل شد. علي مطهري هم كه در آن لحظه رياست مجلس را به‌عهده داشت و پيش از اين هم مواضعي مشابه نماينده مشهد داشت در پاسخ به تذكر پژمانفر موافقتش را با او اعلام كرد و گفت:«نبايد به بهانه معيشت مسائل فرهنگي را تعطيل كنيم. در خصوص موضوع مذكور كوتاهي شده است، همچنين هر دانشگاهي مي‌تواند آيين‌نامه‌اي براي پوشش افراد داشته باشد و كساني كه نمي‌خواهند زير بار بروند بايد به اين موضوع توجه كنند.»

انتقاد از برخورد سرهنگي با مسائل فرهنگي

احمد مازني، نماينده تهران و رييس كميسيون فرهنگي نيز در تذكر شفاهي به وزراي دادگستري و فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد رعايت قانون اساسي در رابطه با رسانه‌ها تذكر داد و تصريح كرد: توقيف رسانه در حكم اعدام است و اين زيبنده نظام جمهوري اسلامي ايران نيست.

مازني يادآور شد: اتفاق روز جهاني كارگر نيز شايسته جمهوري اسلامي نبود و وزير كشور اين رفتار مهم را جبران كند. كميسيون شوراها نيز بايد هر چه سريع‌تر طرح برگزاري اجتماعات و راهپيمايي‌ها را به صحن علني ارايه كند تا ديگر شاهد چنين برخوردهايي با تجمعات مردمي نباشيم.

اين نماينده مردم در مجلس دهم برخلاف مطهري و پ‍ژمانفر درباره اتفاقات دانشگاه تهران گفت: از وزير علوم، تحقيقات و فناوري انتظار مي‌رود، مسائل فرهنگي دانشگاه‌ها را با رفتار فرهنگي مديريت كند و از برخورد سرهنگي با مسائل فرهنگي به ‌شدت پرهيز كند چراكه چنين روش‌هايي تاكنون نه تنها تاثير مثبتي نداشته بلكه همواره نتيجه عكس داده است البته از دانشجويان انتظار مي‌رود خود مراقب عده‌اي قليل باشند همچنين آمر به معروف و ناهي از منكر باشند.

 

تذكر براي افزايش حقوق

حميدرضا حاجي‌بايايي، نماينده مردم همدان در تذكر شفاهي جلسه علني نوبت عصر ديروز مجلس گفت: مجلس در باب حقوق و دستمزد ۵ ميليون نفر شاغل و بازنشسته تصميم گرفت. دولت تصميم داشت كه حقوق افراد را ۲۰ درصد افزايش دهد ولي مجلس معتقد بود كه اين ۲۰ درصد براي همه يكسان نيست و ظلم است. پس مجلس مصوبه‌اي را گذراند و براي حقوق ۵ ميليون نفر شاغل و بازنشسته تصميم گرفت. ولي متاسفانه تصويب‌نامه دولت برعكس مصوبه مجلس در حال اجراست. او ادامه داد: براساس روندي كه دولت اعتقاد دارد، افرادي كه يك ميليون و ۲۴۰ هزار تومان حقوق دريافت مي‌كنند، افزايش ۴۰۰ هزار توماني به علاوه 3/20 درصد دارند. افرادي كه ۲ ميليون حقوق مي‌گيرند، اضافه ۴۰۰ هزار توماني به همراه ۱۶ درصد دارند.

مطهري در پاسخ به اظهارات حاجي‌بابايي گفت: تذكر شما قابل توجه است. فلسفه مصوبه مجلس اين بود كه فاصله ميان حقوق‌ها كاهش پيدا كند؛ اين روشي كه دولت در خصوص ۱۰ درصد عمل مي‌كند خلاف هدف مصوبه مجلس است.


بهروز نعمتي در حاشيه جلسه علني صبح ديروز مجلس با اشاره به برگزاري جلسه غيرعلني مجلس گفت: يكي از مباحث مطروحه در اين جلسه اتفاقاتي بود كه در امارات رخ داده و به نظر مي‌رسد، شيطنت اسراييلي‌هاست. نظر نظام هم همان نظري است كه وزارت خارجه به عنوان دستگاه رسمي كشور اعلام كرده است. او ادامه داد: در اين جلسه موضوعات هسته‌اي و برجام نيز مطرح و عنوان شد كه اروپايي‌ها بايد در فاصله‌ ۶۰ روز اقداماتي را انجام دهند. همچنان كه تيم وزارت خارجه و دستگاه ديپلماسي نيز پيگيري‌هايي در اين زمينه دارند. نعمتي يادآور شد: نمايندگان همچنين در جلسه غيرعلني عنوان كردند كه موضوع سيل‌زدگان فراموش نشود و طرحي كه نمايندگان به اين منظور ارايه كرده بودند زودتر آماده و تحويل هيات‌‌رييسه شود تا هر چه زودتر خدماتي به سيل‌زدگان ارايه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون