• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

در ستايش ژان لوك گدار

از نفس نمي‎افتد

محسن آزموده

 

 

ژان لوك گدار در 88 سالگي همچنان فيلم مي‎سازد. از ميانه سده بيستم تا به امروز؛ يعني قريب به هفتاد سال. حالا ديگر مي‎توان بدون اغراق گفت كه او فقط يكي از فيلمسازان و كارگردان‎ها و دست‌اندركاران سينما نيست، او خود سينماست و در صدر نامدارترين چهره‎هاي هنر هفتم قرار مي‎گيرد، ضمن آنكه گدار تنها يك كارگردان يا تهيه‌كننده و منتقد و بازيگر و تدوينگر نيست، او يك نظريه‎پرداز است و بدون شك، نظريه فيلم، بدون او قابل تصور نيست. او مرزهاي زبان سينمايي و نحوه نگرش به آن را عميقا گسترش داده و امكانات فراواني براي نگريستن و انديشيدن به اين هنر پيش رو نهاده است.

البته مي‎توان با گدار و نظريه‎ها و ديدگاه‎هايش به سينما يا سياست موافق نبود، مي‎شود آثار سخت و دشوارش را نديد يا بدون ترس و واهمه گفت كه از تماشاي آنها هيچ سر در نياورده‎ايم. گدار سبك و سياق خود را در فيلمسازي دارد. او از منتقدان پيشروي مجله سينمايي نامدار كايه‌دو سينماست و از بنيانگذاران موج نوي سينماي فرانسه در دهه 1950. اما به سرعت از فضاي موج نو فراتر رفت و به عنوان فيلمسازي انديشمند، يكه و تنها، طريق را خود در فيلمسازي بنا كرد.

فيلمسازان عجيب و غريب مثل بلاتار و روي اندرسون و خودوروفسكي در تاريخ سينما، كم نيستند. همچنين كارگردان‎هايي كه درباره سياست نظرات سفت و سخت دارند و خود را نسبت به وضعيت سياست و جامعه متعهد بدانند، مثل كن لوچ و كوستا گاوراس. در خود فرانسه كارگردان‎هاي روشنفكر و هنرمند با نگاه شاعرانه و مختص به خود نيز زيادند: كلود شابرول، ژان كوكتو، آلن رنه و...، فيلمسازان فيلسوف را هم مي‌شناسيم؛ تاركوفسكي، برگمان، بونوئل. با سينماگراني چون آيزنشتاين و روبر برسون هم كه دغدغه يا يكي از دغدغه‎هاي اصلي‌شان خود سينما و زبان مختص به خود آن است، آشنا هستيم.

اما آنچه گدار را از همه اين بزرگان متمايز و در ميان آنها برجسته مي‌‎سازد، آن است كه او نه فقط در همه اين گروه‎ها حضور جدي دارد كه به هر كدام از اين دغدغه‎ها عمق و غناي ديگري بخشيده است. او با ديدگاه‎هاي گاه نامتعارفش، حتي در هشتاد و اندي سالگي، قواعد و هنجارهاي رايج را كنار مي‎زند، رابطه‎اي خاص ميان سياست و سينما برقرار مي‎كند، نسبتي كه از صرف بيانيه خواندن يا ادا و اطوارهاي شعاري و قالبي فراتر مي‎رود و جز با سينما قابل بيان نيست. همچنين گدار به واقع با دوربين، شعر مي‎سرايد، گيرم اين شعر مخاطباني محدود و معدود داشته باشد. او به‌راستي هنرمندي انديشمند است و روي پرده، چشم‎اندازي نو و متمايز از ديگران، از جهان هستي را آشكار مي‎كند و درنهايت اينكه كل كارنامه پربار و مفصل او را مي‎توان سرودي در ستايش سينما و تأملاتي درباره آن، به هدف بسط و گسترش آن خواند. در 88 سالگي، گدار همچنان فيلم مي‎سازد و كماكان از نفس نمي‎افتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون