• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4369 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ ارديبهشت

صنعا بار ديگر شاهد جنايتي ديگر از عربستان سعودي بود

انتقام حمله به آرامكو از غيرنظاميان يمني

ميثم سليماني

 

 

«من در كل زندگي‌ام هرگز متوجه نشدم كه چرا عربستان به عنوان يك رژيم قاتل، مستبد و غير‌دموكراتيك يكي از بهترين متحدان ما است اما ايران يك فاجعه محسوب مي‌شود؟» اين سخنان را برني سندرز سناتور ايالت ورمونت و نامزد انتخابات رياست‌جمهوري 2020 در حزب دموكرات امريكا، به تازگي در صفحه شخصي اينستاگرام خود منتشر كرد. حتي امريكايي‌ها نيز به ابعاد جنايت عربستان چه در داخل كشور خود و چه بيرون از مرزها پي برده‌ا‌ند اما همچنان عالي‌ترين سطح همكاري‌ها ميان امريكا و عربستان ادامه دارد و يك روز هم پشتيباني و صادرات اسلحه به عربستان سعودي از سوي امريكا قطع نشده است. روز پنجشنبه بار ديگر صنعا پايتخت يمن شاهد جنايتي ديگر از سوي عربستان سعودي و متحدان اين كشور بود. به نظر مي‌رسد عربستان سعودي يك چك سفيد امضا در اختيار دارد كه هرزمان و هرچقدر كه مي‌خواهد مي‌تواند دست به جنايت بزند و هيچ كس هم با آنها كاري نداشته باشد. در حمله‌اي كه به صنعا صورت گرفت حداقل شش غيرنظامي جان خود را از دست دادند و ده‌ها تن نيز زخمي شدند. اين حمله به‌طور مستقيم به مناطق مسكوني پايتخت يمن صورت گرفت. به گزارش الجزيره ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي 11 حمله به پايتخت و در مجموع 19 حمله به اطراف آن انجام دادند. هرچند سعودي‌ها مدعي هستند كه حملات آنها به اهداف نظاميان و نيروهاي انصارالله يمن بوده است اما در حقيقت قربانيان اصلي اين جنايت زنان و كودكان بي‌گناه بودند.

حملات هوايي عربستان سعودي دو روز پس از آن صورت گرفت كه پهپادهاي انصارالله يمن توانستند به تاسيسات نفتي عربستان سعودي حمله و موقتا خط لوله انتقال نفت عربستان سعودي را مسدود كنند. اما تفاوت دو حمله اينجاست كه انصارالله توانست به تاسيسات استراتژيك نفتي عربستان حمله كند و در طرف مقابل جنگنده‌هاي عربستاني به مناطق مسكوني حمله‌ور شدند. خبرنگار رويترز كه از نزديك شاهد صحنه جنايت سعودي‌ها در صنعا بوده گزارش داد، حمله به يك خيابان پرجمعيت و پر رفت و آمد صنعا صورت گرفته و خيابان پرشده است از ساختمان و ماشين‌هاي مخروبه كه روي آنها خاك و آهك گرفته است. همچنين جنازه زنان و كودكان در ميان كفن پوشيده شده و با آمبولانس منتقل شدند.

اما در طرف مقابل شبكه خبري العربيه وابسته به عربستان سعودي اظهار داشت كه اين عمليات با هدف خنثي كردن توانايي شبه نظاميان براي انجام اعمال تجاوز‌كارانه صورت گرفته است. اين رسانه در ادامه مي‌افزايد: اين حملات با دقت كامل انجام شده و به افراد غير نظامي پيش‌تر هشدار داده شد تا منطقه را تخليه كنند.

اما در اين ميان سوال اصلي اينجاست كه آيا توانمندي نظامي انصارالله يمن در دل صنعا قرار دارد؟ آيا پهپادهايي كه به مراكز نفتي عربستان حمله كردند قابل اختفا در يك ساختمان و يك مركز غيرنظامي هستند؟ مطمئنا اگر عربستان سعودي مدركي مستدل در اين زمينه داشت آن را ارايه مي‌كرد. طبق گزارش وزارت بهداشت دولت يمن شش غيرنظامي از جمله چهار كودك جان خود را در اين حمله از دست دادند و 52 نفر نيز زخمي شدند. در اين ميان نيز دو زن روس كه در مراكز درماني صنعا مشغول فعاليت بودند نيز جان خود را از دست دادند.

يك شاهد عيني به خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه حملات حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه انجام شد. افراح ناصر يك روزنامه‌نگار يمني كه خانواده‌اش در صنعا و در نزديكي محل وقوع اين حملات هوايي قرار داشت به خبرگزاري الجزيره گفت: هدف اصلي عربستان سعودي به همراه امارات هدف قرار دادن غيرنظاميان بوده است. من خياباني كه در آن حمله صورت گرفته را به‌طور كامل مي‌شناسم. هيچگونه هدف نظامي وجود ندارد. هيچگونه عذري از ائتلاف سعودي پذيرفته نيست. اين بمباران عمدي و منظم بود كه هدف اصلي آن غيرنظاميان بودند.

ناصر الربيعي يكي ديگر از روزنامه‌نگاران يمني نيز گفت اين انتظار وجود دارد كه تعداد تلفات افزايش پيدا كند. او از صنعا به الجزيره گفت: منابع پزشكي مي‌گويند آنها تعداد زخمي‌هاي بالايي را دريافت كرده‌اند. آنها يا زخمي يا مرده‌اند كه اين به معني آن است كه تعداد تلفات بيش از شش نفر خواهد بود. او مي‌گويد: جنگنده‌هاي سعودي مناطق پرجمعيت را بدون هيچگونه هدف مشخصي بمباران كرده‌اند. مجموعه شواهد نشان مي‌دهد رياض قصد داشته پاسخي به حملات روز سه‌شنبه انصارالله بدهد و از آنجايي كه نتوانسته مواضع آنها را مورد حمله قرار دهد مركز صنعا را هدف قرار داده است.

اين اقدام سعودي را مي‌توان نمادي از چرخه انتقام دانست كه بار ديگر به راه افتاده است. انصارالله چند روز پيش اعلام كرد عامل حمله هواپيماهاي بدون سرنشين به خط لوله انتقال نفت شرق به غرب عربستان سعودي بوده است. آنها هدف اصلي اين اقدام را واكنشي به جنايات رياض عليه مردم يمن دانستند كه از ماه مارس سال 2015 توسط جنگنده‌هاي اين كشور عليه مردم بي‌گناه يمن آغاز شده است.

با اين وجود عربستان سعودي براي توجيه كارها و اقدامات خود به دنبال بهانه است. معاون وزير دفاع عربستان سعودي روز پنجشنبه بار ديگر ايران را متهم كرد كه با هواپيماهاي بدون سرنشين به دو ايستگاه پمپاژ نفت آرامكو حمله كرده است. خالد بن سلمان در توييتر خود مدعي شد: «اقدامات تروريستي كه توسط تهران دستور داده مي‌شود و توسط حوثي‌ها اجرا شده است، جلوي راهكارهاي سياسي را مي‌گيرد.»اما نكته اينجاست كه به نظر مي‌رسد عربستاني‌ها قصد ندارند باور كنند كه پهپادها تبديل به بخشي از توانايي‌هاي انصارالله شده است. از طرفي آنها قصد دارند سطح درگيري را گسترش دهند تا از اتهام خود نسبت به مورد هدف قرار دادن مردم بيگناه يمن بكاهند.

در طرف مقابل محمدعلي الحوثي رييس كميته انقلابي يمن تمام ادعاهاي مربوط به اينكه ايران اين حملات را هدايت مي‌كند را تكذيب كرد و گفت: انصارالله هواپيماهاي بدون سرنشين را به صورت داخلي توليد كرده و ايران نيز هيچ‌گونه حمايت تسليحاتي به يمن انجام نمي‌دهد. محمد‌علي الحوثي تاكيد كرد: ما عامل هيچ‌كس نيستيم. ما مستقل تصميم‌گيري مي‌كنيم و براي ساخت هواپيماي بدون سرنشين يا هرچيز ديگري هيچ‌گونه سفارشي نمي‌دهيم. مارتين گريفيتس فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در يمن در جلسه شوراي امنيت كه روز چهارشنبه برگزار شد هشدار داد كه هرگونه اقدام نظامي جديد مي‌تواند همه پيشرفت‌هايي كه در اجراي توافقنامه صلح استكهلم طي چندماه گذشته رخ داده را از بين ببرد. او در اين جلسه اعلام كرد كه نمايندگان انصارالله طبق توافق صورت گرفته در حال عقب‌نشيني از بندر حديده هستند و اين اقدام با نظارت سازمان ملل در حال انجام است تا به‌طور كامل مديريت اين بندرگاه در اختيار سازمان ملل قرار گيرد.

به نوشته گاردين هرچند طي ماه‌هاي گذشته در بندر حديده و صنعا تا حدودي ميزان تنش‌ها كاهش پيدا كرده است اما درگيري‌هاي سنگين به استان جنوبي ضالع كشيده شده كه طي آن 10 هزار نفر آواره شده‌اند.

طبق برخي برآوردها تاكنون تلفات جنگ يمن به بيش از 70 هزار نفر رسيده كه موجب شيوع وبا در اين منطقه شده است و نيمي از جمعيت 28 ميليون نفري اين كشور در آستانه قحطي قرار گرفته‌اند. دولت‌هاي غربي از جمله انگليس و ايالات متحده با انتقادات شديد گروه‌هاي حقوق بشري در راستاي تامين تسليحاتي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي قرار گرفته‌اند. با تسليحات امريكايي و بريتانيايي به مراسم‌هاي عروسي، تشييع جنازه، بيمارستان‌ها و مدارس حمله شده است و هزاران نفر نيز جان خود را از دست داده‌اند و قصدي هم براي پايان بخشيدن به اين كمك‌ها وجود ندارد.

 

واكنش ايران

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران جنايت جديد ائتلاف سعودي در بمباران منازل مسكوني در شهر صنعا پايتخت يمن را كه منجر به كشته و زخمي شدن ده‌ها نفر از كودكان و زنان شد، به‌شدت محكوم و ضمن ابراز همدردي با بازماندگان قربانيان اين حمله هوايي در ماه مبارك رمضان افزود: از مجامع بين‌المللي و حقوق بشري مي‌خواهيم كه به مسووليت خود عمل كنند و از هر طريق ممكن مانع تكرار اين جنايات شوند. كشورهاي حامي نيروهاي متجاوز به يمن با در اختيار قراردادن بمب‌ها و سلاح‌هاي نابودكننده به ائتلاف، در اين جنايات شريك بوده و بايد پاسخگو باشند.


پس از حمله عربستان سعودي به صنعا تصويري از يك دختر كوچك در توييتر چرخيد كه مشخص شد او فرزند كوچك خانواده‌اي است كه تمام اعضاي آن در حمله عربستان جان خود را از دست دادند و او تبديل به تنها بازمانده آن خانواده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون