• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4369 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ ارديبهشت

ناصر محمدخاني و محمد پنجعلي در گفت‌وگو با «اعتماد» از قهرماني پرسپوليس مي‌گويند

هواداران، انگيزه هميشگي پرسپوليس

علي ولي‌اللهي

 

 

ناصر محمدخاني و محمد پنجعلي از پيشكسوتان و بزرگان تاريخ باشگاه پرسپوليس هستند. به بهانه سومين قهرماني پياپي سرخ‌ها چند دقيقه‌اي با آنها هم‌كلام شديم.

 

محمدخاني:پرسپوليس لياقت قهرماني را داشت

 

فصل چطور بود؟

ليگ پرفشاري را امسال داشتيم. قهرماني هم به هفته آخر كشيده شد. با توجه به اينكه بازي آخرمان در خارج از خانه هم بود اما موفق شديم با يك گل برنده شويم و براي سومين سال پي‌درپي قهرمان را جشن بگيريم.

تفاوت اين فصل با فصل‌هاي گذشته چه بود؟ پرسپوليس دو فصل قبل را به راحتي قهرمان شده بود.

ما چهار تا بازي آخرمان را مساوي كرديم. هم در ورزشگاه‌ آزادي هم خارج از خانه متاسفانه نتوانستيم برنده شويم. اين باعث شد كار به هفته آخر كشيده شود. يك مقدار هم برمي‌گردد به استرس بازي‌ها. خستگي هم بود و همان‌طور كه گفتم ليگ امسال خيلي پرفشار بود. عدم نتيجه‌گيري در ليگ قهرمانان آسيا هم در روحيه بچه‌ها تاثير گذاشته بود. تمام اين موارد باعث شد كه قهرماني به هفته آخر بكشد. من تصورم بر اين بود كه ما ماشين‌سازي را راحت توي تهران مي‌بريم و قهرماني را جشن مي‌گيريم اما متاسفانه اين طور نشد. فوتبال هم همين است. لذتش به اين است كه هيچ چيز از قبل پيش‌بيني نشده و مشخص نيست. اينكه چه تيمي مي‌برد يا مي‌بازد يا قهرمان مي‌شود. هر بار شما تيمي را دست‌كم بگيريد براي‌تان مشكل‌ساز مي‌شود. در بازي با ماشين‌سازي هم همين داستان براي ما رخ داد.

برانكو بماند بهتر است يا در اوج پرسپوليس را ترك كند؟

به هر حال برانكو چهار سال در اين تيم بوده است. در اين چهار سال هم موفق ظاهر شده. بار اول تيم را نايب قهرمان كرد؛ البته آن فصل هم پرسپوليس مي‌توانست قهرمان شود اما بازي مقابل نفت را خيلي راحت از دست داد و در نهايت دوم شد، سه دوره پياپي هم تيم را قهرمان كرده است. اينها نشان مي‌دهد رزومه برانكو خوب است و موفق عمل كرده. هم خودش و هم كادر فني‌اش. گرچه اين چيزها مربوط به سياست باشگاه است اما من فكر مي‌كنم به احتمال زياد قرارداد برانكو تمديد شود. پرسپوليسي‌ها مگر چه مي‌خواهند جز قهرماني؟ برانكو هم قهرماني مي‌آورد. تازه با توجه به اينكه هم قهرمان شدند هم استقلال را بردند. هواداران راضي‌اند و من فكر مي‌كنم همين مساله باعث ‌شود قرارداد برانكو تمديد شود.

با توجه به اينكه شما خودتان مهاجم بوديد، آيا ماريو بوديمير خريد خوبي بود؟ البته او گل قهرماني پرسپوليس را زد.

بله در بازي آخر گل پيروزي تيم را زد ولي بايد بگويم كه مي‌توانست خيلي بهتر از اينها باشد. بوديمير فيزيك مناسبي دارد و مي‌تواند از قدرت سرزني خودش استفاده كند. اما در حد و اندازه‌هاي پرسپوليس نبوده. فيزيك خوبي دارد، دونده هم هست اما در گلزني مشكل دارد. مثلا كي‌روش استنلي بازيكني با همين فيزيك و خصوصيات است كه در سپاهان خيلي خوب مي‌جنگد و خيلي خوب كار مي‌كند. مدافعان را اذيت مي‌كند، تحرك بالايي دارد، گل زياد مي‌زند ولي من در بوديمير اين چيزها را نديدم. حالا ياد خوب جا نيفتاده در تيم يا ته فوتبالش همين است نمي‌دانم. وقتي ما براي باشگاه بازيكن خارجي مي‌آوريم بايد يك سروگردن از بازيكنان خودمان بهتر باشد. بالاخره برايش دلار هزينه مي‌شود و همه امكانات در اختيارش قرار مي‌گيرد و او هم بايد نشان بدهد خودش را.

در اين هفته‌هاي اخير هجمه زيادي عليه پرسپوليس توسط تيم‌هاي رقيب صورت گرفت. اينكه ليگ مهندسي شده است و وزير به پرسپوليس علاقه دارد و داوري‌ها به نفع اين تيم است. نظر شما چيست؟

كدام مهندسي؟ چه داوري‌هايي به نفع پرسپوليس بوده است؟چه بازي‌هايي بوده كه داور عمدا به نفع پرسپوليس سوت زده؟ به هر حال مي‌خواهند قهرماني پرسپوليس را لوث كنند.

آيا زمان شما هم اين اتفاقات مي‌افتاد؟ كه بعد از قهرماني‌تان بگويند داور و دولت و اين جور چيزها؟

نه. قديم‌ از اين حرف‌ها نمي‌زدند. الان هم مي‌خواهند زحمات يك سال پرسپوليس را هدر بدهند. يك عده مي‌خواهند تمام تلاش بازيكنان و كادر فني و تماشاچيان را زير سوال ببرند. كساني كه همدل و يكدل بودند و توانستند به جام دست پيدا كنند. من فكر مي‌كنم اين چيزها درست نيست چون پرسپوليس واقعا لياقتش را داشت. پرسپوليس تازه بايد سه چهار هفته قبل از اين قهرمان مي‌شد. يكي از بازي‌هايي كه مساوي كرد را اگر برده بود باقي بازي‌هاي ليگ تشريفاتي مي‌شد. پرسپوليس تيمي بود كه نيم فصل اول امتيازات لازم را جمع كرد و همين باعث شدكه وقتي روي دور مساوي افتاد همچنان صدر جدول بماند. من فكر مي‌كنم ‌اين حرف‌ها زشت است و جايز نيست كه در فوتبال زده شود. اين تلاش يك ساله‌اي بود براي شادي دل هواداران و حالا گفتن اين حرف‌ها كه مي‌خواستند پرسپوليس را قهرمان كنند واقعا پسنديده نيست.

 

پنجعلي: پرسپوليس نمي‌تواند از قهرماني سير شود

 

نظر شما در مورد خط دفاعي پرسپوليس به عنوان يكي از نقاط قوت تيم در قهرماني چيست؟

دقيقا همين‌طور است. خط دفاع ما عالي بود و كم‌نقص كار كرد. با وجود بيرانوند كه به نظر من بهترين دروازه‌بان آسيا است. بهترين خط دفاعي را ما داريم. خوشبختانه نادري و شيري در سمت چپ و راست جواب دادند. دفاع وسط‌هاي تيم نيز هم از لحاظ تجربه و هم از لحاظ جنگندگي عالي بودند. البته در اين 5 بازي آخر به خاطر حساسيت‌ها فشار روي بچه‌ها زياد شد و مساوي كرديم وگرنه بايد زودتر از اينها قهرمان مي‌شديم.

پرسپوليس اين فصل چه چيزي داشت كه ساير تيم‌ها نداشتند؟

ثبات داشت. آقاي برانكو خيلي خوب تيم را اداره كرد. مشكلاتي پيش آمد اما با اين وجود تيم دستخوش حاشيه نشد. اين هم آرامشي بود كه بچه‌ها داشتند.

پرسپوليس سه بار پشت سر هم قهرمان شده است. آيا ممكن است انگيزه‌هايش را براي فصل بعد از دست بدهد؟

اصلا تيم پرسپوليس نمي‌تواند از قهرماني سير شود چون هواداران پشت بچه‌ها هستند. هميشه هم انتظار دارند. به همين خاطر بچه‌ها هرگز بي‌انگيزه نمي‌شوند. هواداران انگيزه هميشگي تيم هستند. خوشبختانه شاهد بوديم كه چه حمايت بي‌نظيري از پرسپوليس چه در داخل خانه چه در خارج از خانه شد.

تفاوت پرسپوليس دهه 60 با پرسپوليس الان چيست؟

پرسپوليس هميشه پرسپوليس است. چه الان چه آن موقع. ماهيت تيم پرسپوليس را هوادارانش تشكيل مي‌دهند. اين هواداران هم هميشه هستند. البته آن موقع پول نبود و الان پول هست. اين جاي خودش ولي كلا آن موقع هم هر شرايطي پيش مي‌آمد تيم مي‌ساخت. الان هم مشكلاتي اگر باشد مي‌بينيم بچه‌ها چيزي نمي‌گويند و كارشان را مي‌كنند. انگيزه بالايي كه مردم به اين تيم مي‌دهند پرسپوليس را مي‌سازد. شما مطمئن باش اگر تماشاچي نبود هيچ‌وقت هيچ بازيكني نمي‌آمد يا نمي‌ماند. اين را هم بگويم كه ما قدر هواداران را مي‌دانيم. تمام اعتبار و شخصيت و آبرويي كه بازيكنان در اين تيم به دست مي‌آورند از مردم مي‌گيرند. ما هميشه خودمان را مديون اين مردم مي‌دانيم. شوخي نيست، 50-40 ميليون هوادار خيلي حرف است. در كل نمي‌توان مقايسه كرد پرسپوليس الان را با آن موقع. يعني نمي‌شود اندازه گرفت.

بخشي از طرفداران قديمي پرسپوليس معتقدند پرسپوليس دهه 60، پرسپوليس‌تر بود. آيا موافقيد؟

نمي‌توان اين را درست دانست ولي اگر چنين تفكري باشد يكي از دلايلش مي‌تواند اين باشد كه آن زمان وقتي بازيكن مي‌آمد پرسپوليس مي‌ماند و جاي ديگري نمي‌رفت. من خودم 18 سال بازي كردم. هم‌دوره‌هاي ما هم هركدام 10 سال، 12سال مي‌ماندند در تيم. شايد به اين خاطر است كه چنين حرفي زده مي‌شود.

يعني گمان مي‌كنند آن موقع‌ها عرق به پيراهن بيشتر بود؟

اينجوري نيست ولي مساله سر قرارداد و يك سري مسائل مالي است. مردم هم دوست دارند بازيكن‌شان هميشگي باشد تا موقعي كه خداحافظي مي‌كند.

ستاره و ژنرال آن زمان پرسپوليس علي پروين بود. ژنرال پرسپوليس امروز چه كسي است؟

فكر نمي‌كنم مثل علي آقا تكرار شود. شرايط را كه در نظر مي‌گيرم آقاي پروين همه‌كاره تيم بود. مديرعامل بود مربي بود بازيكن بود. اگر اين شكلي نبود تيم از بين مي‌رفت. به قول قديمي‌ها آن زمان ما خانه به دوش بوديم. به خصوص زمان انقلاب خيلي شرايط سخت شد ولي همچنان با حمايت مردم و پيشكسوتان و بازيكنان تيم به حياتش ادامه داد و الان خدا را شكر به كارش ادامه مي‌دهد.

پرسپوليس آيا احتياج به بازيكن تازه‌اي دارد؟ با توجه به اينكه بازيكنان جديدي در نيم‌فصل گرفته بود و قهرمان هم شد؟

اين را بايد كادرفني تصميم بگيرد. به هر حال آنها بهتر شرايط تيم را مي‌دانند. اما من خودم فكر مي‌كنم كه پرسپوليس احتياج دارد. به اين دليل كه بازي‌هاي آسيايي هم در پيش است و فشار زياد مي‌شود. ولي اگر قرار است بازيكن از خارج بياوريم بايد در حد و اندازه‌هاي پرسپوليس باشد. بايد بازيكني جذب شود كه سطحش از سطح فوتبال آسيا فراتر باشد. بازيكناني كه بتوانند در آسيا به ما كمك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون