• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4370 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ ارديبهشت

آشنا در نامه‌اي به محسني اژه‌اي نسبت به تاثيرات سوء برخي تبليغات صدا و سيما هشدار داد

اين ستاره‌مربع‌هاي پرنفوذ

حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور، رييس مركز تحقيقات استراتژيك رياست‌جمهوري و البته نماينده دولت در شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما روز گذشته در نامه‌اي خطاب به حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي، قائم‌مقام رييس قوه قضاييه و رييس شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما، ضمن اخطار درخصوص برخي تبليغات خاص صدا و سيما، خواستار بررسي آثار سوء اين دست تبليغات تلويزيوني شد؛ موضوعي كه چندي قبل در يكي از سخنراني‌هاي مقام معظم رهبري نيز مورد اشاره قرار گرفت و پس از آن بود كه بسياري از چهره‌هاي سياسي و فرهنگي كشور به اين معضل فرهنگي و رسانه‌اي واكنش نشان دادند. آشنا در اين نامه خطاب به محسني اژه‌اي نوشته است: شبكه‌هاي مختلف سيما به صورت مكرر در حال تبليغ برندهاي تجاري مشخصي هستند كه از نظر محتوايي اين حجم انبوه تبليغات كالاها مي‌تواند به ترويج فرهنگ مصرف‌گرايي منجر شود.

آشنا در اين نامه تاكيد كرد: همان‌گونه كه مستحضريد شبكه‌هاي مختلف سيما به‌صورت مكرر در حال تبليغ برندهاي تجاري مشخصي از انواع قابلمه، دوش حمام، كفش و... هستند. حجم تبليغات و ميزان تكرار به گونه‌اي است كه خريد آن به مخاطب رسانه ملي تحميل مي‌شود. به گزارش ايرنا، مشاور رسانه‌اي رييس‌جمهور با هشدار درخصوص ترويج فرهنگ مصرف‌گرايي با تبليغ انبوه اين گونه كالاها خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه احتمالا سازمان صدا و سيما نسبت به كيفيت و كارآمدي محصولات تبليغ شده نيز بي‌اطلاع است. رييس مركز تحقيقات استراتژيك رياست‌جمهوري همچنين در اين نامه ضمن درخواست انجام مكاتبه با سازمان صدا و سيما جهت ارسال اطلاعات مكفي از اين نوع تبليغات براي شوراي نظارت بر عملكرد اين سازمان، افزود: مستدعي است دستور فرماييد كارشناسان شورا گزارشي از منطق اقتصادي، مسووليت سازمان در قبال كيفيت محصولات تبليغ شده و اثرات فرهنگي تبليغ «خريد مستقيم كالا از طريق ارسال پيامك» تهيه كنند.

حسام‌الدين آشنا دو روز پيش هم در حساب كاربري خود در توييتر با اشاره به مشكلات ملي سازمان صدا و سيما آنها را مانند بسياري از شركت‌هاي دولتي ديگر، خودساخته و ناشي از عدم محاسبه درست نسبت ميان درآمدها با هزينه و فايده عملكردها دانسته بود. آشنا كه در تاييد توييت سيدمحمود رضوي، تهيه‌كننده سينما و از جمله نزديكان به محمدباقر قاليباف، اظهارنظر مي‌كرد با اشاره به توييتي از اين فعال سياسي و فرهنگي اصولگرا نوشت: «مكاتبه كرده‌ايم، گزارش داده‌ايم و... پاسخ يك كلام است؛ پول نداريم پس حق داريم!» سيدمحمود رضوي پيش از اين در واكنش به توييتي از يكي خبرنگاران حوزه سلامت درخصوص تبليغات برخي محصولات دارويي فاقد كيفيت و مجوزهاي رسمي نوشته بود: «پيش از اين كرم حلزون، برنج خاص (مخلوطي از پلاستيك و آرد برنج نامرغوب) اين روزها هم راهكار ريزش مو و رنگدانه مو!!! آيا جان مردم بايد بازيچه سرمايه‌داري بشود؟ پس جايگاه نظارت كجاست؟»

موضوع تبليغات بي‌رويه در صدا و سيما كه اخيرا در پي داغ شدن بازار تبليغات موبايلي و اينترنتي كه مخاطبان را به گرفتن كدهاي دستوري با تلفن همراه ترغيب مي‌كند، چنانچه گفتيم پس از توصيه رهبري، موج تازه‌اي از انتقادات را روانه مديران ساختمان «جام جم» كرده و حالا به نظر مي‌رسد در حالي كه بار ديگر بحث بررسي طرح اداره و نظارت بر صدا و سيما در دستوركار پارلمان قرار گرفته است، بار ديگر بايد منتظر بالا گرفتن بحث‌ها درخصوص اداره سازمان صدا و سيما باشيم. به‌تازگي طرحي كه عمدتا از سوي اصلاح‌طلبان پارلمان حمايت مي‌شد، در دستور كار مجلس قرار گرفت كه البته اولويت بررسي آن با مخالفت نمايندگان عمدتا اصولگراي مجلس مواجه شد و درنهايت از تصويب باز ماند تا مطابق روال كار مجلس در ادامه به ‌صورت عادي در دستور كار پارلمان قرار گيرد. مخالفتي كه به گفته برخي از نمايندگان از جمله احمد مازني، رييس كميسيون فرهنگي مجلس، تا حدودي ناشي از «لابي سنگين مديران و مسوولان صدا و سيما» مديريت شده و حال بايد منتظر بمانيم تا مگر در صورت قرار گرفتن مجدد اين طرح در دستوركار مجلس، ضمن قانونمندكردن اداره اين رسانه عريض و طويل، بحث تبليغات بي‌رويه سازمان صدا و سيما نيز مورد نظارت و مديريت قرار گيرد. هر چند به نظر مي‌رسد تحقق اين مهم نيز همچون ديگر روند‌هاي نظارت‌پذير كردن سازمان صدا و سيما به اين سادگي محقق نشود و به چالشي ديگر براي مخالفان روال كنوني تبديل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون