صداوسيما
ترويج فرهنگ يا مصرفگرايي
فاطمه ذوالقدر
درحالي كه بحث تبليغات بيرويه در سازمان صداوسيما و همچنين آنچه تحت عنوان ستارهمربعها مورد انتقاد اصحاب فرهنگ و رسانه قرار گرفته، به يكي از معضلات فرهنگي كشور تبديل شده و پس از توصيههاي اخير رهبري، همين روز گذشته نيز آقاي آشنا، مشاور فرهنگي رييسجمهور در نامهاي خطاب به رييس شوراي نظارت بر صداوسيما نسبت به اين مساله و عواقب سوء آن هشدار داد، به نظر ميرسد بايد با جديت بيشتري نسبت به رفع اين نگرانيها توجه داشته باشيم.
از طرفي باتوجه به اين شرايط سخت اقتصادي كه كشور دارد و خانوادهها با مشكلات اساسي روبهرو هستند، به نظر ميرسد صداوسيما بايد با دقت بيشتري در پخش تبليغات عمل كند و از نمايش مسائلي كه بهنحوي به ترويج فرهنگ مصرفي دامن ميزند، خودداري كند. ما بايد اولويتبندي دقيقي در اين راستا داشته باشيم و هر موضوعي را به عنوان ضرورت به جامعه القا نكنيم. ما در كميسيون فرهنگي مجلس به اين مساله توجه بسياري داشتيم و بهكرات درخصوص اين تبليغات و ترويج فرهنگ مصرفي، بهويژه در شرايط خاص اقتصادي كنوني هشدار و تذكر دادهايم، بنابراين لازم است كه شبكههاي تلويزيوني اين شرايط را درنظر بگيرند و در نمايش برنامههاي مختلف و پخش آگهيهاي بازرگاني اولويتبندي كنند كه نياز اصلي جامعه چيست. اين درحالي است كه بعضا در كشورمان برنامههاي فرهنگي بسيار ارزشمندي برگزار ميشود كه مورد حمايت صداوسيما قرار نميگيرد. در يكي از روزهاي گذشته از نمايشگاه قرآن بازديد كردم و از نزديك در جريان مشكلات ناشران قرآني قرار گرفتم. اين عزيزان باوجود آنكه محصولات بسيار خوبي تهيه كرده بودند گلايه داشتند كه صداوسيما پولهاي هنگفتي از آنها براي پخش تبليغ آثارشان ميخواهد؛ حال آنكه صداوسيما موظف است كه به اين برنامهها توجه ويژه داشته باشد. همچنين در ديگر حوزههاي فرهنگي شاهديم كه اقدامات بسياري ازسوي اصحاب فرهنگ انجام ميشود اما صداوسيما تنها به مسائل مالي توجه دارد. اين درحالي است كه در بحث كتاب و كتابخواني هيچ حمايتي از ناشران جدي اين حوزه صورت نميگيرد كه بخش عمده تبليغات در اين حوزه به كتابهاي كمك آموزشي اختصاص دارد كه تبليغ فرهنگ مصرفي است.
نايبرييس نخست كميسيون فرهنگي مجلس