• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4370 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ ارديبهشت

كاهش صفحات روزنامه اطلاعات به علت گراني كاغذ

آتش مافياي كاغذ بر جان مطبوعات

گروه اجتماعي

روزنامه اطلاعات هم از روز گذشته تعداد صفحات خود را به دليل گراني كاغذ كاهش داد.

به گزارش ايلنا، مسوولان روزنامه اطلاعات، ديروز در صفحه دوم اين نشريه نوشتند: «به اطلاع خوانندگان ارجمند مي‌رسانيم با توجه به تحريم‌هاي ظالمانه كشور و كمبود و گراني شديد كاغذ، به خاطر كاستن از هزينه‌ها و همراهي با دولت جمهوري اسلامي در صرفه‌جويي ملي، تصميم گرفتيم از امروز 4 صفحه از صفحات لايي روزنامه بكاهيم طبعا تلاش خواهيم كرد با ارايه مطالب گزيده‌تر و كيفي‌تر تاثير اين كاهش را به حداقل ممكن برسانيم.»

بنابراين، روزنامه اطلاعات از روز شنبه 28 ارديبهشت در ۱۲ صفحه اصلي و 8 صفحه ضميمه منتشر مي‌شود در حالي كه پيش از اين در 16 صفحه اصلي منتشر مي‌شد. طي هفته‌هاي گذشته، روزنامه‌هاي ايران و همشهري و آليك هم به دليل گراني و كمبود كاغذ روزنامه، ناچار به كاهش صفحات خود شدند. همچنين برخي نشريات داراي مجوز انتشار هفتگي همچون هفته‌نامه كرگدن، ناچار شده‌اند دوره انتشار خود را به طور موقت تغيير داده و به صورت دو هفته‌نامه يا سه هفته‌نامه منتشر شوند. گراني و كمبود كاغذ كه به دليل سوءاستفاده دلالان كاغذ ايجاد شد ناشي از توزيع كنترل نشده ارز دولتي بين تمام متقاضيان واردات كاغذ بود در حالي كه نهادهاي مسوول، هيچ نظارتي بر نحوه واردات و عرضه كاغذهاي وارداتي نداشتند و اين سوءمديريت به احتكار و گراني چند برابري قيمت كاغذ و ناياب شدن آن در بازار نشر منجر شد.

 

دلالان و مافياي كالاهاي حياتي

در همين حال خبرآنلاين نوشت: دلالان و مافياي كالاهاي حياتي در شرايط تحريم و جنگ اقتصادي مشكلات فراواني را به وجود آورده‌اند. علي نظري سردبير روزنامه «مستقل» و نماينده دوره ششم مجلس شوراي اسلامي در همين رابطه گفت: «وجود دلالان و شكل‌گيري مافياي كاغذ به‌خاطر عدم توزيع به‌موقع و درست كاغذ است. مشكل اساسي كه باعث بالا رفتن قيمت كاغذ مي‌شود، عدم توزيع آن است. اين كار باعث بالا رفتن قيمت‌ها مي‌شود. هر كالايي كه در بازار كم شود باعث بالا رفتن قيمت آن مي‌شود. بنده مطلع هستم كه مسوولان روزنامه همشهري هم با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو شده‌اند. خودم ديدم كه يك شب دربه‌در دنبال ۱۰ رول كاغذ بودند. شما در اين بازاري كه در دست دلالان بي‌وجدان است، بايد تن به هر قيمتي بدهيد. وقتي قيمت‌ها به شكل نادرست تعيين ‌شود، اتفاقات نادرستي شكل مي‌گيرد. روزنامه‌ها عملا اسير يك مشت دلال از خدا بي‌خبر شده‌اند.»

نظري با تاكيد بر اينكه مشكلات كاغذ باعث كاهش صفحات روزنامه‌ها و بيكاري بسياري از روزنامه‌نگاران شده است، اشاره كرد: «اعصاب من روزنامه‌نگار از تعديل نيرو و كاهش افراد شاغل در روزنامه‌ها خرد شده است. نبايد چنين خبرهايي را حتي بشنويم؛ چه برسد به عملي شدن آن! مگر روزنامه‌نگاران چقدر درآمد دارند؟ حقوق‌ها چيزي بين يك ميليون تا دو ميليون تومان است! روزنامه‌نگاران مظلوم دل‌شان به همين مبلغ ناچيز خوش بود. حالا اگر بيكار بشوند بايد چه جوابي به آنها بدهيم؟! مردم زير بار مشكلات اقتصادي در حال اذيت شدن هستند. اگر اين روند بيكاري روزنامه‌نگاران و مشكلات كاغذ ادامه داشته باشد، فاجعه شكل خواهد گرفت.» سردبير روزنامه مستقل در واكنش به صحبت‌هاي اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جممهوري مبني بر اختصاص ارز ۴۲۰۰ توماني به كاغذ، تصريح مي‌كند: «از خدا مي‌خواهم اين موضوع عملياتي شود. واقعيت امر اين است كه وقتي اسم كاغذ مي‌آيد اشك من سرازير مي‌شود. اوضاع كاغذ بسيار خراب است. اميدواريم فضا بهتر شود و از اين وضعيت بيرون بياييم. بايد ببينيم خداوند چه مي‌خواهد.»

 

آرامش به بازار كاغذ باز خواهد گشت

محسن جوادي، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از تداوم عرضه كاغذ به ناشران بعد از برگزاري سي‌ودومين نمايشگاه كتاب تهران خبر داد و گفت: «عرضه كاغذ براي انتشار كتاب به ناشران در سال ۹۸ هم به روال سال گذشته ادامه داشته است و اين روند حتي در روزهاي برگزاري نمايشگاه كتاب تهران هم انجام شد.»

او تاكيد كرد: «عرضه كاغذ به ناشران در روزهاي بعد از نمايشگاه هم تداوم داشت و هيچ‌گونه وقفه‌اي در كار پيش نيامده تا ناشران بتوانند در اين حوزه با مشكل كمتري به توليد و انتشار كتاب بپردازند.»

محمد خدادي، معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني كشور هم درباره آينده وضعيت كاغذ گفت: «همه در تلاش هستند كه موضوع كاغذ حل شود و مسوول كارگروه در حال پيگيري براي حل آن است. مطمئن باشيد هر چه در توان داشته باشيم را به‌ كار خواهيم بست. شك نكنيد.»

همان‌طور كه معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره كرده وضعيت قيمت كاغذ در حال بهبود است و شيب نزولي قيمت اين كالا در هفته اخير آغاز شده و به عنوان نمونه كاغذ تحرير ۷۰ گرمي در اندازه ۷۰ در ۱۰۰، اين روزها بندي ۵۰۰ هزار تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود كه اين رقم نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰هزار تومان كاهش داشته است.

ضمن آنكه ترخيص محموله‌هاي كاغذي كه در گمرك هستند و همچنين اختصاص مبلغ ۸۰ميليون دلار براي تهيه ۸۰ هزار تُن كاغذ در روزهاي آينده التهاب بازار كاغذ را تا حدود بسياري كاهش مي‌دهد. همچنين طبق اعلام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كميته مركب از مجموعه نهادهاي ذي‌ربط، سازمان تعزيرات و قوه قضاييه به‌طور جدي‌تر بر روند خريد و فروش كاغذ و توزيع آن نظارت خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون