• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4370 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ ارديبهشت

پيگيري براي استرداد ۱۳۰۰ شيء تاريخي به كشور

علي‌اصغر مونسان؛ رييس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: «از سال ۱۳۰۹ تا پيش از انقلاب اسلامي، ۴۳ موزه در كشور فعال بوده و از ابتداي انقلاب تا سال 92 هم ۴۲۹ موزه فعال داشتيم و از سال ۹۲ تا امروز ۲۰۸ موزه به موزه‌هاي كشور اضافه شده و تعداد موزه‌ها از مرز عدد ۶۰۰ عبور كرده و امروز ۱۲۹ موزه، متعلق به بخش خصوصي است و البته موزه‌هاي غيردولتي نمي‌توانند اشياي زيرخاكي در اختيار داشته باشند اما اگر موزه‌داران غيردولتي علاقه‌مند به راه‌اندازي موزه در بناهاي تاريخي باشند ما در مرمت و احياي آن بنا حمايت‌هاي لازم را خواهيم داشت، همچنين امكان نمايش اشيا به ‌صورت مشاركتي نيز وجود دارد.

به گزارش ايلنا وي همچنين افزود: روند استرداد آثار تاريخي به كشور روند رو به رشدي داشته و از دهه ۸۰ تاكنون ۱۵۴۰ قلم شيء تاريخي از كشورهاي امريكا، انگليس، بلژيك و امارات به كشورمان بازگردانده شده و ما در حال پيگيري بازگرداندن بسته‌اي شامل هزار و 300 قلم شيء تاريخي به كشور هستيم كه اميدواريم در نيمه اول سال ۹۸ اين بسته ارزشمند به ايران بازگردد. تاكنون ۲۳ اثر ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده، از اين تعداد ۲۲ اثر فرهنگي و تاريخي و ۱ اثر طبيعي بوده و براي سال ۲۰۱۹ هنر ساختن و نواختن دوتار از سوي ايران براي ثبت در فهرست ميراث ناملموس جهاني ارايه مي‌شود و سال گذشته هنر ساختن و نواختن كمانچه به ثبت جهاني رسيد و بر اساس اولويت، پرونده‌هاي ميراث ناملموس در دست تهيه است. پرونده جنگل‌هاي هيركاني در حوزه استان‌هاي گلستان، مازندران، گيلان و سمنان نيز براي ارايه در كميته ميراث جهاني سال ۲۰۱۹ آماده شده است. بيش از ۳۲ هزار و ۴۷۸ اثر در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده، همچنين هزار و 983 ميراث ناملموس، ۵۷۰ اثر طبيعي و هزار و 322 اثر منقول در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده و اين آثار پس از قرار گرفتن در فهرست ميراث ملي تحت حمايت و حفاظت قانوني قرار مي‌گيرند. همچنين بيش از ۱۰۰هزار هكتار بافت تاريخي در كشور شناسايي و حريم آنها تعيين شده و همچنين ۲ هزار بناي تاريخي در كشور داريم كه مالكان خصوصي دارند و سازمان ميراث‌فرهنگي با برنامه‌هاي حمايتي و تشويقي، مالكان را در حفاظت و نگهداري از اين بناهاي تاريخي همراهي مي‌كند.»

 

۲۲۹ نفر در ۲ ماه گذشته غرق شده‌اند

پيرحسين كوليوند، رييس اورژانس كشور با بيان اينكه از ابتداي فروردين تا ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ در سطح كشور ۲۲۹ نفر در محيط آبي كشور دچار غرق شدگي شده‌اند، به تسنيم گفت: « ۷۲ نفر پس از نجات از غرق شدگي توسط اورژانس پيش بيمارستاني تحت مداواي اوليه قرار گرفتند. طي 58 روز گذشته 178 نفر مرد معادل 78 درصد از كل غريق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در اين بازه زماني، 80 درصد از فوتي‌هاي ناشي از غرق شدگي يعني 125 نفر مرد هستند و 18درصد از افراد غرق شده در گروه سني 4 تا 10 سال قرار دارند. تعداد مصدومان و فوتي‌هاي ناشي از غرق شدگي از اول فروردين تا 20 ارديبهشت، 229 نفر بوده كه 20 درصد مربوط به ميانگين سني 11 تا 21 سال، 18 درصد مربوط به 4 تا 10 سال، 15 درصد مربوط به 31 تا 40 سال، 15 درصد مربوط به گروه سني 21 تا 30 سال، 10 درصد مربوط به گروه سني 41 تا 50 سال، 9 درصد مربوط به كودكان زير 3 سال، 7 درصد مربوط به 51 تا 60 سال و 6 درصد مربوط به گروه سني 61 سال و بيشتر است. طي اين مدت كوچك‌ترين فرد غرق شده پسربچه 6 ماهه در روستاي تازه كند اردبيل بود كه پس از انتقال به بيمارستان و درمان ترخيص شد. مسن‌ترين فرد غرق شده نيز خانم 79 ساله در تهران بود كه پس از انتقال به بيمارستان و درمان ترخيص شد. استان‌هاي سيستان و بلوچستان، مازندران و فارس در صدر بيشترين حوادث ناشي از غرق‌شدگي هستند و در 58 روز گذشته بيشترين غرق شدگي به ترتيب در استان‌هاي سيستان و بلوچستان با 29 نفر، مازندران با 20 نفر و تهران با 16 نفر است. بيشترين فوتي نيز به ترتيب به استان‌هاي سيستان و بلوچستان با 18 نفر، مازندران با 13 نفر و خوزستان با 10 نفر اختصاص دارد.»

اعتياد يا حمل مواد در حج موجب بازداشت افراد مي‌شود

محمدتقي حلي‌ساز؛ رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر با بيان اينكه اعتياد يا حمل مواد مخدر در ايام حج موجب بازداشت از سوي پليس عربستان مي‌شود، گفت: «اعتياد در عربستان جرم است و اگر زائري با هر ميزان مواد مخدر شناسايي شود با وي طبق مقررات اين كشور برخورد خواهد شد. امسال 86 هزار و 500 نفر به عنوان زاير حج تمتع سال 98 به سرزمين وحي اعزام خواهند شد. توانايي جسمي 95 درصد زايران متقاضي براي اعزام به حج 98 انجام شده و آزمايش‌هاي غربالگري هم صورت گرفته است.به ازاي هر 300 زاير سرزمين وحي (هر 2 كاروان)، يك پزشك براي انجام معاينه و نظاير آن حضور دارد و شايع‌‌ترين بيماري‌‌هايي كه مي‌تواند حجاج سرزمين وحي را در سال 98 تهديد كند، بيماري‌هاي ريوي، قلبي، اسكلتي و عضلاني است و با توجه به گرماي هوا احتمال گرمازدگي زايران نيز وجود دارد و برابر آزمايش‌هاي ما 22 درصد زائران مبتلا به فشار خون، 14 درصد مبتلا به ديابت و پنج درصد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي كنترل شده هستند.» ايرنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون