• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4372 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت

سيده حميده زرآبادي، سخنگوي فراكسيون زنان مجلس در تشريح اهداف طرح تشديد مجازات اسيد‌پاشي مطرح كرد

تناسب ميان جرم و مجازات و حمايت از قربانيان اسيدپاشي

بالاخره پس از نزديك به 2 ماه اقدامات تعدادي از نمايندگان مجلس كه عمدتا‌ از نمايندگان زن بودند و همچنين تلاش‌هاي جامعه مدني و سازمان‌هاي مردم‌نهاد، روز گذشته در جريان برگزاري نشست علني مجلس كليات طرح تشديد مجازات مرتكبان اسيدپاشي و حمايت از بزه‌ديدگان به تصويب رسيد.

اين اتفاق مهمي بود كه باتوجه به اهميت موضوع، مي‌تواند بخشي از معضلات در اين رابطه را مرتفع كند و باتوجه به تعداد آرايي كه كليات اين طرح به‌دست آورد، مي‌توانيم بگوييم كه رفع اين معضل اجتماعي يا به تعبيري دقيق‌تر كاهش آسيب‌هاي متعدد ناشي از اين پديده ناخوشايند، مساله و دغدغه اكثر نمايندگان مجلس نيز بوده است. درواقع ديروز نمايندگان با دغدغه‌اي كه در اين رابطه داشتند، از اين طرح حمايت كردند. درباره محتواي طرح نيز معتقدم كه اين طرح نكات مثبت قابل‌توجهي دارد. نكته نخست، بحث حمايتي است كه بايد از قربانيان اسيدپاشي و بزه‌ديدگان صورت گيرد و اين طرح بخش عمده توجه خود را بر اين مساله متمركز ساخته تا تناسبي ميان جرم اسيدپاشي و مجازات آن ايجاد كند، چراكه متاسفانه در حال حاضر اين دو با يكديگر متناسب نيستند اما در قانون مصوب مجلس، تناسب ميان جرم و مجازات معنادارتر شده است، درنتيجه مي‌توان اميدوار بود كه جنبه عمومي قانون از حيث بازدارندگي بهتر عملياتي شده و از اين پس شاهد اين پديده ناخوشايند اسيدپاشي نباشيم.

بحث ديگر نيز موضوع حمايت از بزه‌ديدگان و قربانيان اسيدپاشي بود كه در قانون جديد سعي شده توجه بيشتري به اين مهم انجام شود. در اين راستا بحث تامين منبع ديه براي قربانيان در شرايطي كه متهمان متواري هستند، شكل و شمايلي بهتر پيدا كرده و همچنين هزينه‌هاي درماني بعضا سنگيني كه شهرونداني كه هدف اسيدپاشي قرار گرفته‌اند، ناچار به پرداخت آن هستند، از طريق بيمه موردحمايت قرار گرفته است.

در جريان بررسي و تصويب كليات و جزييات اين طرح در جلسه روز گذشته و همچنين نشست علني پيش از آن، شاهد حضور 5 نفر از قربانيان اسيدپاشي در حاشيه صحن بوديم. همزمان شاهد حمايت‌ها و تلاش‌هاي جامعه مدني نيز در اين يكي، دو سال گذشته بوديم. به نظر شما اين دو مولفه تا چه ميزان در موفقيت اين طرح موثر بود؟

درمورد حضور خود اين عزيزان بايد بگويم كه حتما در نحوه تصميم‌گيري و به‌طور كلي ارزيابي و نگاه نمايندگان به موضوع تاثيرگذار بوده است. به هر حال نمايندگان اين امكان را داشتند كه با حضور در جايگاه ميهمانان مجلس، از نزديك با قربانيان صحبت كنند و بهتر در جريان مشكلات آنها قرار بگيرند. اين درحالي است كه شايد وقتي موضوعي را در رسانه‌ها مي‌بينيم، چندان در جريان جزييات قرار نگيريم اما وقتي از نزديك در جريان امور قرار مي‌گيريم، موضوع براي‌مان ملموس‌تر شده و نمي‌توان اين مهم را ناديده گرفت.

درمورد نقش جامعه مدني و فعالان اين حوزه چطور؟

اتفاق بسيار خوبي كه اتفاقا چه در اين بحث خاص و چه به‌طور كلي در مباحث گوناگون اجتماعي و غيراجتماعي شاهد هستيم، همين حضور پررنگ‌تر جامعه مدني است. امروز شاهد رشد و فعاليت سازمان‌هاي مردم‌نهاد و انديشكده‌هاي بخش خصوصي متعددي هستيم كه با مرجع قانون‌گذاري كه مجلس شوراي اسلامي باشد، مرتبط شده و ضمن بيان دقيق‌تر مسائل و مشكلات، نتايج پژوهش‌ها و تجارب خود را نيز دراختيار نمايندگان و مجلس قرار مي‌دهند و بنابراين در روند تصويب قوانين و مصوبات مجلس ايفاي نقش مي‌كنند. علاوه بر آن، اين مساله باعث شده كه سايه مباحث جناحي و سياسي از اين موارد كنار رفته و نظرات متن جامعه، به قانون تبديل شود. چنانچه در اين مورد خاص نيز تاحدودي شاهد اين مساله بوديم و لازم است اين ارتباط جامعه مدني و مجلس را تقويت كنيم.

باتوجه به حساسيت‌ها و ملاحظات فقهي و حقوقي اين طرح، روند تاييد طرح در شوراي نگهبان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد و تا چه ميزان به تاييد مصوبات مجلس در اين شورا اميدواريد؟

البته در مورد مسائل فقهي و شرعي مطرح در اين بحث، كار خوبي انجام شده و نظرات كارشناسان در طرح لحاظ شده اما به هر حال اين شوراي نگهبان است كه بايد در اين رابطه تصميم بگيرد و واقعيت اين است كه نمي‌توان پيش‌بيني دقيقي ارايه داد. بارها شده كه نمايندگان انتظار داشتند كه طرحي به‌راحتي و بي‌دردسر به تاييد شوراي نگهبان برسد اما چنين نشده و بعضا انتظارمان اين بوده كه شوراي نگهبان ايراد خواهد گرفت اما تاييد شده است.

در ميان طراحان، عمدتا اسامي اصلاح‌طلبان مجلس ديده مي‌شود، آيا اين طرح فراكسيون اميد بوده است؟

نه لزوما. درواقع در ابتداي مسير، اين كار از فراكسيون اميد و زنان و از سوي نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس كليد خورد اما در ادامه راه، موضوع به‌صورت فراجناحي دنبال شد، كمااينكه آراي بالاي 80درصدي كه اين طرح به خود اختصاص داد نيز نشان مي‌دهد كه در كليت مجلس اين نگاه مثبت به طرح وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون