• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4373 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ خرداد

سخنگوي قوه قضاييه: دوچرخه‌سواري زنان منع‌قانوني ندارد

دوچرخه آزاد

گروه اجتماعي

 

 

دوچرخه‌سواري زنان ممنوع است يا مجاز؟ با پاسخ‌هاي محتاطانه ديروز سخنگوي قوه قضاييه به سوالي درباره دلايل ممنوعيت دوچرخه‌سواري بانوان در شهر اصفهان، روشن شد كه اين كار دست‌كم از نظر قانوني مانعي ندارد. آيت‌الله مهدوي امام جمعه موقت اصفهان
23 فروردين ماه امسال در خطبه‌هاي نماز جمعه از مسوولان خواسته بود تا با دوچرخه‌سواري بانوان مقابله كنند.

آيت‌الله مهدوي به صورت مكرر اين موضوع را پيگيري كرد تا نتيجه حاصل شد. در پاسخ به اين پيگيري‌ها و سخنان بود كه دادستان عمومي و انقلاب اصفهان هم درنگ نكرد و ترتيبي انديشيد تا زنان ديگر نتوانند سوار دوچرخه شوند. به گزارش خبرگزاري‌ها، علي اصفهاني، دادستان اين شهر 24 ارديبهشت ماه از برخورد قاطع با دوچرخه‌‌سواري بانوان خبر داد و اعلام كرد: «طبق قانون، دوچرخه‌سواري زنان در فضاهاي عمومي حرام است و به نيروي انتظامي اعلام شده، اگر مواردي از دوچرخه‌سواري بانوان در سطح شهر ديده شد، اول خيلي محترمانه تذكر بدهند و اگر فرد مدارك هويتي دارد از او بگيرند و در غير اين صورت دوچرخه فرد را توقيف كنند.» آيت‌الله يوسف طباطبايي‌نژاد نماينده ولي فقيه و امام جمعه اصفهان هم كه مثل آيت‌الله مهدوي همواره جزو منتقدان سرسخت دوچرخه‌سواري زنان بوده است، بعد از صدور دستور دادستاني
تشكر كرد.

طباطبايي‌نژاد درباره حاميان دوچرخه‌سواري زنان، گفته است: «هر جا از مساله دوچرخه‌سواري بانوان صحبت مي‌كنيم داد برخي افراد بلند مي‌شود كه بعضا مرد هستند و بايد بدانند كه از اسلام به دور هستند. بانوان بدانند برخي مردان فاسدند و براي سوءاستفاده خودشان از زنان حمايت مي‌كنند.»

اما برخلاف ادعاي دادستان اصفهان، ممنوعيت دوچرخه‌سواري زنان در هيچ يك از قوانين كشور ذكر نشده و اداره حقوقي قوه قضاييه هم براساس نظريه شماره۵١۵٢/٧ مورخ ۵/۶/٧٩ اين كار را قانونا جرم تلقي نكرده است. با اين حال ديروز سخنگوي قوه قضاييه هم سعي كرد همين حرف را به زباني ديگر بگويد. غلامحسين اسماعيلي اعلام كرد دوچرخه‌سواري بانوان اگر با «رعايت ضوابط شرعي» باشد منع قانوني ندارد. به گزارش ايسنا، او افزود: «آنچه در اين زمينه از قول دادستان اصفهان نقل شد، يك برداشت ناقص از نظر و نامه دادستان اصفهان بود.

آنچه ايشان در آن نامه اعلام كردند اين نيست كه دوچرخه‌‌سواري توسط بانوان مطلقا ممنوع است. موضوع آن بخشنامه و دستور پيشگيري و برخورد با مظاهر اعمال منافي عفت، بدحجابي يا بي‌حجابي و تشويق ديگران به فساد و فحشا و امثال آن است كه در اين راستا، دستوراتي دادند و ‌اي كاش كساني كه در فضاي مجازي به اظهارنظر پرداختند، ذيل اين دستور را مي‌ديدند.»

اسماعيلي همچنين درباره جزييات دستور
امام جمعه اصفهان هم توضيح داد: «در ذيل دستور اعلام كرده كه شهرداري لازم است محل‌هايي را براي دوچرخه‌سواري بانوان تعبيه كند. كسي كه چنين چيزي را مي‌خواهد آيا معتقد است بانوان مجاز به دوچرخه‌سواري نيستند؟ ‌اي كاش افرادي مي‌آمدند و از اين اقدام كه بخشي از آن صيانت و پيشگيري از جرايم و حفظ شأن و منزلت زنان است، حمايت مي‌كردند. دوچرخه‌سواري براي بانوان به موجب قانون اگر با رعايت ضوابط شرعي باشد، منعي ندارد البته من فقيه نيستم و به فتوا نمي‌پردازم.»

 

دوچرخه‌سواري بانوان فساد است؟

اما در شرايطي دوباره بحث بر سر ممنوعيت دوچرخه‌سواري زنان بالا گرفته كه برخي روحانيون اعلام كرده‌اند حتي از نظر شرعي هم منعي براي اين كار وجود ندارد. به گزارش «اعتماد»، آيت‌الله احمد عابديني، مدرس حوزه در اصفهان اخيرا گفته است: «نه‌تنها دوچرخه‌سواري بانوان را حمايت مي‌كنم، بلكه به دخترم دوچرخه‌سواري ياد داده‌ام تا در ترددهايش در شهر اصفهان مجبور نباشد كنار يك نامحرم در تاكسي بنشيند.» آيت‌الله محسن غرويان، استاد حوزه و دانشگاه هم يكي ديگر از روحانيوني بوده كه طي روزهاي اخير به اين مساله واكنش نشان داده است. او به سايت جامعه ايراني گفته است: «آن‌ چيزي كه ما در فقه داريم اين است كه نبايد فساد اخلاقي داشته باشيم، مگر دوچرخه‌سواري فساد است؟ حتي اگر در اين موارد اشكال و سوالي پيش بيايد چون حرام نيست و منع نشده ما عموما اصل برائت را جاري مي‌كنيم و مي‌گوييم نه دوچرخه‌سواري زنان منع و مشكلي ندارد.» غرويان تصريح كرده است: «كسي كه قصد ريبه داشته باشد ديدن آن فعاليت برايش حرام است، مثلا مردي كه نگاهش به نامحرم از روي گناه و شهوت باشد اين نگاه حرام است، وگرنه اگر قصدي در كار نباشد في‌حده نفسه اموري مانند دوچرخه‌سواري و... گناه محسوب نمي‌شود و دوچرخه‌سواري هم مانند ساير ورزش‌هاست. برخي هم مي‌گويند زنان هنگام دوچرخه‌سواري اندام بدن‌شان و برجستگي بدن‌شان نمايان مي‌شود، خب اگر اين‌گونه باشد هنگام راه رفتن و ساير فعاليت‌ها هم بايد بگوييم چون بدن‌شان مشخص مي‌شود بايد آنها را منع كنيم؟ اگر بخواهيم براساس اين حرف‌‌ها و نظرها پيش برويم بايد زنان را از مدرسه، خيابان و... منع كنيم. من معتقدم بايد نگاه مردان را اصلاح كنيم، به جاي فشار و محدوديت‌هايي كه روي زنان مي‌‌آوريم بهتر است نگاه آقايان جامعه مناسب و اصلاح شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون