• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4373 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ خرداد

خبر كوتاه

تاييد مرگ اولين بيمار مبتلا به تب كريمه كنگو در يزد

مجيد جعفري؛ مدير پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت يزد با تاييد مرگ يك خانم 19 ساله اهل زابل سيستان و بلوچستان بر اثر تب كريمه كنگو در يكي از بيمارستان‌هاي مركز استان تاكيد كرد: «بيمار مدتي قبل با علايمي شبيه تب كريمه كنگو به يكي از مراكز درماني استان مراجعه كرد و با وجود تلاش پزشكان، متاسفانه فوت مي‌كند. شوهر بيمار به دليل كار از يك سال قبل در ابركوه سكونت دارد كه 45 روز قبل از شروع علايم بيماري در زابل سكونت داشت و 17 ارديبهشت ماه به ابركوه عزيمت كرد. يك روز بعد علايم غيراختصاصي تب، تهوع، استفراغ و درد شكم در بيمار آغاز شد كه 19 ارديبهشت به علت تشديد علايم به بيمارستان ابركوه مراجعه و بستري شد. بيمار 20 ارديبهشت به علت عدم بهبودي به يزد انتقال يافت و با وجود اقدامات درماني، روز بعد فوت كرد. به دنبال بررسي‌هاي آزمايشگاهي و ارسال نمونه به تهران، تشخيص تب كريمه كنگو (CCHF) قطعي شد و با توجه به شواهد اپيدميولوژيك محل ابتلاي فرد به احتمال زياد زابل است، چون سيستان و بلوچستان به علت همجواري با افغانستان و پاكستان عمده موارد بيماري در كشور را داراست. با توجه به اينكه يزد در مسير تردد و جابه‌جايي دام قرار دارد، عموم شهروندان و به ويژه افراد در معرض خطر از جمله دامداران، قصابان، كاركنان بهداشتي درماني و دامپزشكي و خانم‌هاي خانه‌دار كه در معرض تماس با گوشت آلوده هستند بايد بدانند كه بيماري كريمه كنگو، تب خونريزي‌دهنده ويروسي است كه توسط كنه‌ها به دام‌ها منتقل و انسان با گزش كنه، تماس با دام يا ذبح دام آلوده و همچنين تماس با گوشت آلوده به اين بيماري مبتلا مي‌شود. تب همراه با درد عضلاني، درد گردن، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسيت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شكم‌درد، گلودرد، نوسان خلقي و خواب‌آلودگي از مهم‌ترين علايم تب خونريزي‌دهنده كنگوست.» ايرنا

 

دولت ورود اتوبوس‌هاي دست دوم را ممنوع كرد

دبير كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران از ممنوعيت ورود اتوبوس‌هاي دست دوم به كشور خبر داد.

محمدعلي كروني در جمع خبرنگاران درخصوص پيگيري مديران حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، درمورد خريد اتوبوس‌هاي دست دوم اظهار داشت: دولت ورود اتوبوس‌هاي دست دوم را ممنوع كرده، بنابراين ديگر امكان پيگيري اين موضوع از سوي مديريت شهري وجود ندارد.

به گزارش مهر، پيش از اين شهردار تهران از رايزني با دولت براي خريد اتوبوس‌هاي دست‌ دوم خبر داده بود كه با مخالفت محمد عليخاني رييس كميسيون عمران روبه‌رو شد.عليخاني تاكيد كرد: براساس برنامه پنج‌ساله سوم شهرداري، مديران شهري بايد به‌دنبال توسعه اتوبوس‌هاي برقي و حمل و نقل پاك باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون