• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

انرژي

تكذيب اظهارات متهم نفتي در دادگاه

شركت ملي نفتكش ايران به اظهارات مطرح شده در دادگاه رسيدگي به اتهامات عليرضا زيباحالت‌منفرد، واكنش نشان داد. شركت ملي نفتكش ايران درخصوص اظهارات مطرح شده در چهارمين جلسه رسيدگي به اتهامات عليرضا زيباحالت‌منفرد، درخصوص ارتباط شغلي و سازماني فردي به نام كاپيتان بجنوردي با اين شركت اعلام كرد كه فرد نامبرده هيچ‌گونه ارتباط كاري و سازماني با اين شركت نداشته و ندارد. روابط عمومي و امور بين‎الملل شركت ملي نفتكش در اطلاعيه‎اي اعلام كرد: در چهارمين جلسه رسيدگي به اتهامات عليرضا زيباحالت‌منفرد در مورخ اول خردادماه جاري، متهم در اظهاراتي از فردي به نام كاپيتان بجنوردي به عنوان كارمند اخراجي شركت ملي نفتكش ايران نام برد، درحالي كه نامبرده هيچ‌‎گونه ارتباط شغلي، اداري و سازماني با اين شركت نداشته و ندارد.

 

جزييات تشويق و تنبيه دولت براي مصرف‌كنندگان

مصوبه دولت درباره بهاي آب و برق هم شامل پرمصرف‌ها مي‌شود و هم شامل كم‌مصرف‌ها؛ به طوري كه يك روي سكه آن از جريمه پرمصرف‌ها و روي ديگر آن ارايه تخفيف به خانوارهايي مي‌گويد كه مصرف آب يا برق ماهانه آنها پايين‌تر از الگوي مصرف باشد.اواخر نخستين ماه سال بود كه مصوبه دولت درباره «افزايش بهاي آب و برق از ابتداي ارديبهشت سال ۱۳۹۸» ابلاغ شد. نخستين بند اين مصوبه شامل حال همه مصرف‌كنندگان آب و برق مي‌شود و از افزايش سالانه هفت درصدي بهاي آب شرب و برق از ابتداي ارديبهشت سال ۱۳۹۸ مي‌گويد. مصوبه مذكور به طور اختصاصي، هم به پرمصرف‌ها پرداخته و هم به كم‌مصرف‌ها. در دومين بند اين مصوبه آمده است: با هدف مديريت مصرف و بازدارندگي مصارف غيرضرور، علاوه بر ميزان افزايش موضوع بند (۱) اين تصويب‌نامه، از ابتداي خردادماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگي (بدون احتساب آبونمان، ماليات بر ارزش افزوده و عوارض) مشتركين بالاي الگوي مصرف افزوده مي‌شود؛ به عبارت ديگر طبق اين بند پرمصرف‌ها تا ۲۳ درصد افزايش تعرفه خواهند داشت.اين در حالي است كه طبق بند پنجم اين مصوبه خانوارهايي كه مصرف آب يا برق ماهانه آنها پايين‌تر از الگوي مصرف بوده و در بازه زماني اول خرداد تا پايان شهريور، در مقايسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را كاهش مي‌دهند، مشمول تخفيف به ميزان مصرف كاهش‌يافته با نرخ اولين پله مصرف خواهند شد.در اين راستا، هادي مدقق- مديركل دفتر مديريت مصرف و خدمات مشتركين توانير- با اشاره به مصوبه دولت درباره بهاي آب و برق اظهار كرد: موضوع حايز اهميت در مصوبه امسال اين است كه براي مشتركيني كه زير و بالاي الگوي مصرف هستند، تغيير ميزان رشد قيمت را خواهيم داشت.

او افزود: براي مشتركيني كه ميزان مصرف خود را نسبت به سال گذشته كاهش مي‌دهند و زير الگوي مصرف قرار مي‌گيرند و مشتركيني كه زير الگوي مصرف بودند و باز هم مصرف خود را نسبت به آن كاهش مي‌دهند، تخفيف‌ها و پاداش‌هايي در نظر گرفته شده است كه مشتركين تشويق شوند و با توجه به الگوي مصرف، سعي كنند حتي اگر مشترك زير الگوي مصرف هستند ميزان مصرف خود را كاهش دهند. براساس اين گزارش، مصرف‌كنندگان آب و برق در ايران به سه دسته تقسيم مي‌شوند؛ گروه نخست مشتركان خوش‌مصرف هستند كه ۷۰ درصد مشتركان برق و ۷۵ درصد مشتركان آب در اين گروه قرار گرفته‌اند و الگوي مصرف را رعايت مي‌كنند. گروه دوم شامل مشتركاني مي‌شود كه كمتر از گروه نخست هستند و عنوان گروه صرفه‌جو را يدك مي‌كشند و از الگوي صحيح مصرف كمتر آب و برق استفاده مي‌كنند. گروه سوم نيز با وجود اينكه بخش كمي از مصرف‌كنندگان را شامل مي‌شوند، ولي حجم مصرف بسيار بالايي را به خود اختصاص داده‌اند و از آنها به عنوان بدمصرف ياد مي‌شود و چندين برابر الگوي مصرف از آب و برق استفاده مي‌كنند.

دردسر پايان‌ناپذير نفت آلوده براي روسيه

از ماه ميلادي گذشته صادرات نفت روسيه به اروپا كه از طريق خط لوله انجام مي‌شود به‌دليل آلودگي نفت به يك ماده شيميايي خطرناك براي تجهيزات پالايشگاهي متوقف شده و باوجود تلاش‌هاي مسكو مشكلات پيرامون اين بحران كم‌سابقه همچنان ادامه دارد.

رويترز به نقل از منابع آگاه نوشت: اميدها به ازسرگيري سريع صادرات نفت روسيه از مسير خط لوله دروژبا پس از اينكه برنامه‌ها براي پاكسازي خط لوله از نفت كثيف به مانع خورد، رنگ باخت.نفت آلوده از طريق خط لوله دروژبا كه ظرفيت انتقال روزانه يك ميليون بشكه نفت -معادل يك‌درصد از تقاضاي جهاني براي نفت- را دارد ارسال شده است. روسيه دومين صادركننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان‌سعودي است و درنتيجه اين بحران، خريد نفت از سوي اروپا حداكثر ۱۰درصد -معادل يك ميليون بشكه در روز- كاهش پيدا كرد و اين مساله ضربه مالي سنگيني به مسكو وارد كرده است. روسيه درنتيجه اين بحران روزانه نيم ميليارد دلار درآمد نفتي را آن هم در شرايط تحريم‌هاي امريكا و سال‌ها رشد اقتصادي راكد كه به‌شدت به اين درآمد نياز دارد، از دست مي‌دهد.جريان نفت از خط لوله دروژبا به دليل سطح بالاي آلودگي به كلريد ارگانيك كه ماده شيميايي مورد استفاده براي استخراج نفت سنگين است، متوقف مانده است. ميزان زياد اين ماده در خطوط لوله نه تنها براي تجهيزات پالايشگاهي خطرناك است بلكه براي افرادي كه در معرض آن قرار مي‌گيرند نيز مضر است و اين ماده در دماي بالا گاز سمي توليد مي‌كند كه شبيه گاز مورد استفاده در جنگ جهاني اول است.به گفته منابع آگاه، شركت توتال قرار بود سهم عمده‌اي از اين نفت آلوده را به پالايشگاه ليوناي خود در آلمان منتقل كرده و آن را رقيق و فرآوري كند. چنين طرحي اجازه مي‌داد انتقال نفت پاك در اين خط لوله ازسر گرفته شود اما هفته گذشته پالايشگاه ليونا با اختلال عمده‌اي مواجه و ناچار شد به دليل خرابي يكي از تجهيزاتش كه ممكن است به دليل پالايش نفت آلوده بوده باشد، فعاليت بسياري از واحدهاي خود را متوقف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون