• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

هواداران ملوان و راهي كه آغاز شده

زنان پيشرو

علي كربلايي

 

 

انزلي از شهرهاي متفاوت فوتبال ايران است. فوتبال در كمتر شهري مثل انزلي در رگ‌هاي شهر جاري است. به هر جاي شهر نگاه بيندازيد اثري از فوتبال پيدا خواهد شد و ملوان نماد اول اين شهر است. در ورزشگاه‌ تختي انزلي يا سن‌سيروس، ملوان همواره يك سد بود كه عبور از آن به سادگي ميسر نمي‌شد. به پشتوانه هواداران پرشور، جو خاص استاديوم و البته زمين چمن باتلاقي شكل ورزشگاه، ملوان در فوتبال ايران سال‌هاي سال در بالاترين سطح عرض اندام مي‌كرد و در مسابقات جام حذفي هم يكي از تيم‌هاي پرافتخار تاريخ فوتبال ايران است، اما مدت‌هاست به خاطر مشكلات مديريتي و شيوه ناصحيح اداره باشگاه، تيم مردان از سطح اول دور شده و در ليگ يك دست و پا مي‌زند تا شايد روزي دوباره به ليگ برتر برگردد. اما شور فوتبالي شهر هنوز بيدار است. هنوز اين شهر يك نماينده در سطح اول فوتبال ايران دارد و مردم شهر هنوز پشت تيم‌شان ايستاده‌اند. تيم زنان ملوان بندرانزلي، يكي از خبرسازترين و مشهورترين تيم‌هاي فوتبال زنان در ايران است. اولين‌بار كه تمام فوتبالي‌ها نام اين تيم را شنيدند، برمي‌گردد به ماجراي عجيب و غريب انحلال اين تيم توسط مديرعامل وقت و واكنش‌هايي كه مردم نسبت به اين اتفاق داشتند. باشگاه در يك بيانيه تند تيم زنان را منحل كرد و جو بسيار سنگيني عليه هيات‌مديره و مديرعامل وقت شكل گرفت، اما سرانجام اين تيم به پشتوانه هواداران پرشمار و پيگيري اعضايش دوباره مانند ققنوس از زير خاكستر برخاست و به سطح اول فوتبال زنان رسيد. ملوان، پرافتخارترين تيم فوتبال زنان ايران است، اما نكته‌اي كه اين تيم را خاص مي‌كند، هوادارانش هستند.

مي‌توان گفت ملوان در حال حاضر راهي را در فوتبال زنان مي‌رود كه استقلال و پرسپوليس در ابتداي مسير فوتبالي‌شان در پيش گرفتند. ملوان حالا ديگر تيم يك شهر نيست. هر چند كه در انزلي همواره حداقل 3 هزار نفر ديدارهاي اين تيم را از نزديك تماشا مي‌كنند. ملوان انزلي روزهايي كه در تهران بازي مي‌كند هواداران زيادي را به ورزشگاه مي‌كشاند و به هر شهري هم كه برود هواداران با اتوبوس خودشان را به استاديوم‌هاي كوچكي كه ميزبان تيم‌شان هستند، مي‌رسانند. زنان مطرحي مثل مهناز افشار هم گهگداري براي ديدن بازي‌هاي ملوان در تهران به استاديوم مي‌روند و همين مورد از عواملي است كه باعث شده اين تيم هواداران پرشماري خارج از انزلي داشته باشد و در هيچ شهري تنها نباشد. تيم زنان ملوان كانون هواداران فعالي دارد و سردمدار فرهنگي فوتبال زنان هستند. آنها در حال شكل دادن فرهنگ هواداري در فوتبال زنان ايران هستند و ليگ برتر زنان را از هميشه جذاب‌تر كرده‌اند. حضور پرشمار زنان انزلي‌چي، زنان ديگر شهرها را هم تحريك به حضور در ورزشگاه مي‌كند. براي كساني كه سال‌ها حسرت حضور در ورزشگاه براي تشويق تيم مورد علاقه‌شان را داشته‌اند، حالا يك آلترناتيو وجود دارد. زنان مي‌توانند تجربه حضور در ورزشگاه‌ها را با تشويق تيم زنان مورد علاقه‌شان با همان شور و كيفيت فوتبال مردان تجربه كنند و شمايلي از «هوادار زن» در ايران را به مسوولان نشان بدهند تا شايد زودتر به هدف‌شان برسند. تيم زنان ملوان بندرانزلي، تيمي است كه به خاطر هواداران پرشورش شايسته تمجيد است؛ تيمي كه مي‌تواند اخبار فوتبال زنان را به صدر اخبار رسانه‌ها برساند و عامل هر چه بيشتر ديده شدن اين بخش ناديده فوتبال ماست.

در اين هفته ليگ برتر فوتبال زنان ايران يك اتفاق جالب ديگر هم رخ داد و در دربي اصفهان، بازيكنان تيم مردان سپاهان اصفهان در ورزشگاه باغ فردوس حضور داشتند. قدم‌هاي هر چند كوچك اما قابل تقديري در حال برداشته شدن است و مي‌توان اميدوار بود به‌زودي بسياري از حسرت‌هايي كه در حوزه زنان و فوتبال داريم، تبديل به خاطره بشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون