• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

ترامپيسم رسانه‌اي

حجت‌الله عباسي

ترامپيسم امريكايي در كارزار تبليغاتي عليه ايران با چنگ‌زني به انواع تاكتيك‌ها و فراتاكتيك‌هاي جنگ رواني درصدد اعمال حداكثر فشار روحي از طريق رسانه‌ها با هدف تسليم ايراني‌ها به زياده‌خواهي‌هاي نومحافظه‌كاران خشونت‌طلب است.

جريان راستگراي افراطي كه نيمي از امريكايي‌ها دست رد بر سياست‌هاي جنگ‌افروزي‌اش زده‌اند، براي تحقق خواب پريشان خود داير بر تسليم بدون قيد و شرط طرف ايراني، با تمام امكانات رسانه‌اي، نبرد را به آوردگاه رسانه هدايت و با به‌راه‌اندازي هياهو و واقعيت‌سازي درصدد يكپارچه كردن افكار عمومي جهانيان عليه ايرانيان است.

رسانه‌هاي امريكايي كه در ادوار قبل، از مجموعه‌اي تاكتيك‌هاي جنگ رواني عليه كشورهاي رقيب بهره مي‌بردند در عصر ترامپيسم به بنگاه توليد و انتشار شگردهاي جنگ رواني تبديل شده‌اند. هر روز از كارخانه جنگ رواني‌سازي رسانه‌هاي همسو با ترامپ، دسته‌اي از ترفندهاي رسانه‌اي برون مي‌ريزد.

كليپ‌ها و ويدئوهايي كه اين روزها از عرشه ناوها، تيك‌آف و لندينگ هواپيماهاي جنگنده و گشت شبانه بمب‌افكن‌هاي مدرن امريكايي و اوج گرفتن در آسمان و حمله به اهداف دشمن فرضي در شبكه‌هاي اجتماعي به نمايش درآمده است با هدف مهندسي افكار عمومي ايرانيان است.

اين تصاوير كه به صورت بسيار حرفه‌اي تهيه شده‌اند تلاش دارند اقتدار نظاميان امريكايي و تجهيزات پيشرفته آنان را به‌رخ حريف بكشند و از اين رهگذر با دريافت بازخوردها، اراده و مقاومت ايرانيان را تضعيف و درهم شكنند.

در آوردگاه رسانه‌اي ترامپيسم، توپخانه‌هاي تبليغاتي جمهوريخواهان براي تخريب و ويران كردن افكار و استحاله طرف مقابل، انواع گلوله-پيام‌هاي دروغين را در اتاق فكر ساخته و پرداخته كرده و از طريق رسانه‌ها با هدف تسخير اذهان عمومي پرتاب مي‌كنند.

پديده ترامپيسم بقا در قدرت را در ايجاد بحران و تحريك افكار امريكايي‌ها جست‌وجو كرده است. نئوكان‌ها تضعيف رقيب سنتي در امريكا را، از رهگذر جنگ‌افروزي سامان داده‌اند. صف‌آرايي كه هيزمش را كشورهاي منطقه خليج فارس فراهم كرده‌اند.

يك نظريه‌پرداز اعتقاد دارد: «پايان سياست‌ورزي، نقطه عزيمت جنگ است». البته در عصر اطلاعات سياست بر بال رسانه‌ها در جريان است. از اين رو در خط مقدم جنگ‌هاي معاصر نيروهاي سازمان‌هاي رسانه‌اي موضع گرفته‌اند.

به موازات آمادگي بالقوه نيروهاي نظامي، سازمان‌هاي رسانه‌اي بايد به صورت بالفعل با هژموني رسانه‌اي ترامپيسم مقابله و خواب پريشان آنها را ناكام كنند.

تكليف صف‌آرايي دو طرف منازعه را در صحنه نبرد تبليغاتي، ديپلماسي رسانه‌اي پويا و نيروهاي حرفه‌اي خلاق تعيين مي‌كنند مقوله‌اي كه هنوز در رسانه‌هاي كشور ما جدي گرفته نشده است.

سپهر رسانه‌اي كشور بايد با هوشياري، جريان‌سازي رسانه‌هاي همسو با ترامپ و حزب جمهوريخواه امريكا و متحدان غربي و منطقه‌اي را تحليل و براي بي‌اثر كردن آنها تدابير رسانه‌اي را طراحي و عملياتي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون