• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4376 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد

امروز تكليف پارلمان جديد اروپا روشن مي‌شود

بريتانيا نقطه مبهم آينده اتحاديه

ميثم سليماني

 

 

اتحاديه اروپا هر پنج سال يك‌بار شاهد يك انتخابات سراسري در بين 28 كشور اين قاره است. حدود 400 ميليون نفر واجد شرايط در اين راي‌گيري هستند كه از روز 23 ماه جاري ميلادي آغاز شده و تا 26 ماه مه ‌در اين كشورها ادامه دارد. بسياري منتظر تركيب جديد پارلمان اروپا هستند، چراكه بايد انتظار داشت تيم‌هاي جديدي در تركيب مديريتي و رياست اتحاديه اروپا قرار بگيرند. هر چند منعي براي انتخاب مجدد افراد در سمت‌هايي چون رياست كميسيون اروپا و رييس دستگاه سياست خارجي اروپا و ساير پست‌هاي مهم در اين اتحاديه وجود ندارد. اما به‌طور عرفي بسياري بر اين عقيده هستند كه تركيب جديدي از افراد وارد تيم مديريتي اتحاديه اروپا خواهند شد. با وجود اين مردم در 28 كشور بايد 751 فرد را راهي پارلمان اروپا كنند. اگر بخواهيم ساختار انتخاباتي اروپا را تشريح كنيم، بايد گفت كه هر كشور اروپايي در انتخابات پارلمان اروپا به شكل يك استان يا ايالت درنظر گرفته مي‌شود كه
هر كدام برمبناي وسعت، جمعيت و قدرت داراي كرسي‌هايي هستند. بيشترين كرسي متعلق به آلمان با 96 نماينده است و در جايگاه بعدي به‌ترتيب فرانسه، ايتاليا و بريتانيا قرار دارند. در حال حاضر اگرچه انتخابات در برخي كشورها ازجمله بريتانيا برگزار شده و به پايان رسيده اما طبق روال در اروپا نتايج انتخابات تا پايان راي‌گيري در روز 26 مه ‌اعلام نخواهد شد. اما ساختار انتخابات در پارلمان اروپا نيز به اين شكل است كه كشور به چندين بخش تقسيم مي‌شود. به طور مثال بريتانيا به 12 منطقه تقسيم مي‌شود كه هر منطقه برمبناي جمعيت تعدادي كرسي دريافت مي‌كند، از همين رو كرسي‌هاي هر منطقه برمبناي آراي اخذ شده و نتيجه نهايي تقسيم مي‌شود. در حال حاضر يكي از بحث برانگيزترين راي‌گيري‌هاي پارلمان اروپا مربوط به بريتانياست، چراكه مشخص نيست پس از برگزاري اين انتخابات چند هفته يا حتي چند ماه ديگر در پارلمان اروپا باقي بماند. بريتانيا به دليل تعويق افتادن دوره خروج اين كشور از اتحاديه طبق دستور مجبور به برگزاري انتخابات پارلمان اروپا شد. به نوشته تلگراف، اروپايي‌ها اين اميد را داشتند كه با برگزاري انتخابات پارلماني در بريتانيا يك راه احتمالي براي برگزاري يك رفراندوم زودهنگام را باز بگذارند و در صورت خواست بريتانيا براي ماندن در اتحاديه با يك خلأ مواجه نشوند، بنابراين اروپايي‌ها تاكيد داشتند كه بريتانيايي‌ها در انتخابات پارلمان شركت داشته باشند، هرچند كه شايد مدت زمان زيادي تا پايان راه حضور در اتحاديه اروپا نداشته باشند، اما اروپايي‌ها پيش‌بيني مي‌كردند خطرات عدم حضور بريتانيا در اين انتخابات مي‌تواند بيش از بودن آن باشد. نبايد ناديده گرفت كه اروپايي‌ها با تمام مشكلاتي كه با بريتانيا در اتحاديه داشتند اما كماكان تا حدي علاقه‌مند هستند كه آنها را در اتحاديه حفظ كنند. در حال حاضر مشخص نيست چه خواهد شد. فرآيند تعيين نمايندگان و شروع به كار پارلمان جديد اروپا تا پايان تابستان و ماه سپتامبر به طول خواهد انجاميد. پس از آن نيز حدود 2 تا 3 ماه طول مي‌كشد تا تركيب جديد شورا و كميسيون اروپا تعيين شوند و تا آن زمان عملا بريتانيايي‌ها زمان خواهند داشت حتي به فكر بازگشت به اتحاديه باشند. پارلمان اروپا اكنون از 751 كرسي تشكيل شده كه 73 كرسي آن دراختيار بريتانياست. تا زماني كه اين كشور عضو اتحاديه باشد نمايندگان آن نيز حضور خواهند داشت، اما پس از اينكه بريتانيا برود پارلمان به 705 نماينده تغيير مي‌كند و 27 كرسي بريتانيا به ساير كشورهاي عضو اتحاديه بازمي‌گردد تا بالانس در مجلس برقرار شود. در اين شرايط به اسپانيا و فرانسه هر كدام پنج كرسي تعلق مي‌گيرد. ايتاليا و هلند 3 كرسي، ايرلند 2 كرسي و كشورهاي ديگر همچون آلمان، دانمارك، استوني، كرواسي، سوئد، روماني، اسلواكي، اتريش و لهستان هر كدام يك كرسي دريافت خواهند كرد. از همين رو در اين انتخابات برخي نمايندگان تا زمان تعيين تكليف وضعيت بريتانيا در اتحاديه اروپا به عنوان ذخيره باقي مي‌مانند تا در صورت خروج بلافاصله جايگزين شوند.

البته به نوشته تلگراف، شايد در ماه آوريل برخي رهبران تمايل نداشتند كه بريتانيا كماكان در اتحاديه و انتخابات حضور داشته باشد، چراكه عملا يك شرايط بلاتكليف را به وجود آورده بود كه مي‌توانست به چالش و حتي دموكراسي موجود در اتحاديه لطمه وارد كند، زيرا حتي ممكن است اين برداشت ايجاد شود كه كشورهاي عضو حاضرند به هر قيمتي بريتانيا را در اتحاديه حفظ كرده و پيغام بدي را به ساير كشورها ارسال كنند، اما درنهايت اين جمع‌بندي به وجود آمد كه بريتانيا در انتخابات شركت كند و آخرين درها براي باقي ماندن بريتانيا در اتحاديه بسته نشود. اما نمي‌توان ناديده گرفت كه اين انتخابات برخي پيامدهاي داخلي براي بريتانيا نيز داشت و تنها نمي‌توان آن را يك انتخابات سمبليك دانست، بلكه باعث شد مجموعه‌اي از بازيگران عرصه سياسي بريتانيا بتوانند جان دوباره بگيرند و وارد عرصه سياسي اين كشور شوند و در طرف مقابل به دو حزب اصلي يعني محافظه‌كار و كارگر لطمه وارد كرد. اولين اثر انتخابات پارلماني اروپا پيش‌بيني شكست سنگين حزب محافظه‌كار بود و در اين بين حزب كارگر نيز چندان موقعيت بهتري از محافظه‌كارها ندارد. اما به نظر مي‌رسد كه در اين انتخابات مردم يك طيف مشخص را تنبيه كردند. آنها احزابي كه در برگزيت بلاتكليف بودند را مجازات كردند، اما در طرف مقابل راي مردم به سمت احزابي رفت كه يا خواهان خروج بودند يا ماندگاري در اتحاديه اروپا. طبق پيش‌بيني‌ها حزب برگزيت رتبه اول را در انتخابات با حدود 30درصد آرا كسب كند و احزاب ليبرال دموكرات و سبز كه هر دو تمام‌قد حامي ماندن در اتحاديه هستند در مجموع مي‌توان آنها را در رده بعدي قرار داد. در اين انتخابات مردم بريتانيا به نظر مي‌رسد كه از بلاتكليفي خسته شده‌اند و مي‌خواهند هر چه سريع‌تر فضا روشن شود. برخي بر اين باورند كه اين انتخابات براي بريتانيا بسيار حايز اهميت است. ميزان مشاركت در انتخابات پارلمان اروپا در سال 2014 حدود 35.6درصد بود كه از ميانگين 43درصدي اتحاديه اروپا كمتر بود. هنوز ميزان مشاركت مشخص نيست و اين موضوع مي‌تواند حتي در برگزاري يك رفراندوم دوباره نيز تعيين‌كننده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون