• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4376 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد

هفت نكته‌ كه بايد درباره قوانين فيرپلي مالي يوفا بدانيد

كلاهبرداران ناجوانمرد در پاريس و منچستر

مترجم: علي ولي‌اللهي| قهرمان ليگ برتر باشگاه‌هاي انگلستان ممكن است از رقابت‌هاي فصل بعد ليگ قهرمانان كنار گذاشته شود. اين خبر بعد از احتمال نقض قوانين فيرپلي مالي يوفا توسط اين باشگاه منتشر شده است. اما FFP چيست و چگونه كار مي‌كند؟

1) FFP چيست و از كي مصداق پيدا مي‌كند؟

قوانين فيرپلي مالي به اختصار (FFP) در يوفا مربوط به ارتقاي سلامت فوتبال در باشگاه‌هاي اروپايي مي‌شود. اين قانون در سال 2010 براي اينكه اجازه ندهد باشگاه‌ها بيشتر از درآمدشان هزينه كنند، وضع شد و از سال 2011 آغاز به كار كرد. طبق آنچه مقامات يوفا گفته‌اند اين قانون اجازه نمي‌دهد كه باشگاه‌ها در مشكلات مالي طويل‌المدت به خاطر موفقيت‌هاي كوتاه‌مدت گرفتار شوند. در سال 2010 ميشل پلاتيني، رييس وقت يوفا گفت: اقداماتي در مورد دوپينگ مالي بايد انجام شود.

2) حداكثر ميزاني كه باشگاه‌ها حق دارند هزينه كنند چقدر است؟

بر طبق توضيحات يوفا، باشگاه‌ها مجازند تنها 5 ميليون يورو معادل 5.6 ميليون دلار امريكا، بيش‌تر از آنچه درآمدشان بوده هزينه كنند. اين درآمد و هزينه بر اساس دوره‌هاي سه‌‌ساله بررسي خواهد شد. گرچه تيم‌ها مجازند تا سقف 30 ميليون يورو كه البته قبل از اين 45 ميليون يورو بود، براي ارتقاي كيفيت استاديوم، لوازم تمريني، تيم‌هاي پايه و تيم فوتبال زنان هزينه كنند و اين مبلغ در حسابرسي مالي آنها منظور نخواهد شد؛ البته يوفا در نظر دارد اين مبلغ را در آينده نيز كاهش دهد. هزينه‌هاي مرتبط با فوتبال، مانند انتقال و دستمزد، بايد با درآمدي كه از حق پخش تلويزيوني و
بليت‌فروشي در روزهاي بازي و هرگونه پولي كه از فعاليت‌هاي تجاري باشگاه كسب مي‌شود، متعادل باشد. باشگاه‌ها، در هر شرايطي، بايد تعهدات خود را نسبت به پرداخت حقوق و دستمزد كاركنان انجام دهند و سر وقت با آنها تسويه كنند.

3) آيا اسپانسرينگ در اين رابطه دخيل است؟

اسپانسرينگ محيطي خاكستري در قوانين فيرپلي مالي است. قوانين يوفا توضيح مي‌دهد: «اگر صاحب باشگاه از طريق يك قرارداد اسپانسرينگ با يك شركت كه خودش با آن در ارتباط است، پول را به باشگاه تزريق كند، (اگر اسپانسر بيش از 30 درصد سهام باشگاه را در اختيار داشته باشد)، آن وقت مراجع ذي‌صلاح يوفا در صورت لزوم اين قرارداد را بررسي و سود حاصل از اسپانسرينگ را به‌طور منصفانه وارد قانون برابري مي‌كنند. اين محاسبه سود، برحسب قيمت‌هاي بازار در آن زمان است؛ به بيان دقيق‌تر در مورد اسپانسرينگ يك قانون جامع و كامل وجود ندارد، يعني هيچ تعريفي از ميزان نقض قوانين در مورد اسپانسرينگ ارايه نشده و UEFA هر موردي را براساس يك مورد خاص بررسي مي‌كند. اين امر براي جلوگيري از سوءاستفاده از قانون اسپانسرينگ مورد توجه قرار گرفته است.

4) عواقب شكستن قوانين چه خواهد بود؟

صندوق كنترل مالي باشگاه (CFCB) توسط UEFA براي اجراي F F P تاسيس شد. اين نهاد وظيفه‌اش هشدار، اعمال جريمه و صادر كردن ممنوعيت‌هاي نقل‌وانتقالاتي بازيكنان به باشگاه‌هاست. منچسترسيتي و پاري‌سن‌ژرمن هم‌اكنون مورد اتهامات اين نهاد قرار گرفته‌اند. دامنه تحريم‌ها مي‌تواند به كسر امتياز از تيم، ممنوعيت از فعاليت در پنجره نقل‌وانتقالاتي و خريد بازيكن و همچنين ممنوعيت از ورود به مسابقات يوفا افزايش پيدا كند؛ مشكلي كه در حال حاضر منچسترسيتي را تهديد مي‌كند.

5) آيا پاري‌سن‌ژرمن در امضاي قرارداد با نيمار قوانين فيرپلي مالي را نقض كرده است؟

يوفا به اين نتيجه رسيد كه تحقيقات در رابطه با امور مالي PSG را مورد بررسي قرار دهد اما PSG شكايتي در دادگاه داوري براي ورزش (CAS) ثبت كرد تا بتواند تصميم را لغو كند. باشگاه پاريسي ادعا كرد يوفا قواعد خود را كه گفته است هرگونه تحقيق بايد ظرف 10 روز درخواست شود، نقض كرده است. پروسه درخواست يوفا براي رسيدگي به پرونده پاري‌سن‌ژرمن دو ماه به طول انجاميده بود. دادگاه حكميت ورزش (CAS) در ماه مارس آن سال تصميم گرفت كه پرونده PSG ديگر قابل بازگشايي نخواهد بود. آن گزارش در زمان انتقال 222 ميليون دلاري نيمار به پاريس در سال 2017 گزارش شده بود و در آن شائبه‌هايي وجود داشت كه ممكن است هزينه انتقال توسط يك شخص ثالث پرداخت شده باشد. اين شخص ثالث به احتمال زياد اداره گردشگري قطر (QTA) به عنوان «حمايت اضافي» بوده است؛ كاري كه در تلاش براي دور زدن UEFA تشخيص داده شده بود.

6) آيا فيرپلي مالي قانوني است؟

يوفا ادعا مي‌كند F F P در چارچوب قوانين اتحاديه اروپا عمل مي‌كند. مديران ارشد يوفا مي‌گويند: «يوفا در گفت‌وگوهاي دايمي با اتحاديه اروپا درباره مسابقات قهرماني مالي حضور داشته و از طرف اتحاديه حمايت و تشويق لازم را دريافت مي‌كند.» گرچه اين مساله تاكنون جلوي اقدامات قانوني را نگرفته است. ژان لوييس دوپونت، وكيل بلژيكي كه نقش اصلي را در پرونده مهم بوسمن در سال 1995 بازي كرد (پرونده‌اي كه در آن بازيكنان توانستند آزادانه در تيم‌هاي اروپايي رفت‌و‌آمد كنند)، در سال 2013 يك چالش قانوني را به وجود آورد كه ادعا كرد FFP قوانين رقابت اروپا (قانون رقابت اتحاديه اروپا قانون رقابتي است كه در اتحاديه اروپا استفاده مي‌شود. اين امر باعث حفظ رقابت در بازار يكپارچه اروپايي توسط تنظيم رفتار ضد رقابتي شركت‌ها مي‌شود تا اطمينان حاصل كنند كه كارتل‌ها و انحصارات ايجاد نمي‌شود كه به منافع جامعه آسيب برساند) را نقض مي‌كند. دادگاه عدالت اتحاديه اروپا اين چالش را رد كرد.

7) پول F F P كجا مي‌رود؟

يوفا اصرار دارد كه هيچ‌يك از پول‌ها را حفظ نكند و تلاش مي‌كند آن را در ميان باشگاه‌هاي اروپايي به شكلي كه مورد توافق همه است و به شكل يكسان پخش كند. فرمول پخش پول به اين شكل است كه هشتاد درصد آن بين تمامي تيم‌هاي حاضر در مرحله گروهي ليگ قهرمانان پخش خواهد شد. 20 درصد باقيمانده نيز بين تيم‌هايي كه نمي‌توانند از مرحله پلي‌آف صعود كنند و وارد تورنمنت ‌شوند پرداخت خواهد شد. منبع: دويچه‌وله

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون