• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4376 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد

به بهانه دستكش طلاي بيرانوند

دروازه‌بان هميشه تنها

محسن پاك‌پناه| پست دروازه‌باني يگانه پست درون زمين فوتبال است كه سربازان 11‌گانه درون زمين را به دو دسته تقسيم مي‌كند: 10 بازيكن جلوي زمين و يك مرزبان درون قفس توري دروازه. دروازه‌بان‌ها جايگاه يگانه‌اي در اين بازي دارند كه كارشان گاه سخت‌تر از مرزبانان در حراست از مرزهاي يك كشور در مقابله با قاچاقچيان مي‌نمايد. ما در خط دفاع، چند بازيكن داريم كه هر يك از آنان در صورت اشتباه، اميدوار به عملكرد يار كنار دستي خود نيز هستند تا خطري دروازه‌شان را تهديد نكند و تازه دروازه‌بان را هم در پايان كار درون دروازه دارند. اما دروازه‌بان آخرين نفري است كه بايد به تنهايي بار خطاهاي خطوط هجومي، هافبك‌ها و مدافعين را به دوش بكشد. گاه مي‌بينيم كه گلر تيم در تلاش است تا مسير يك ضربه كاشته يا پنالتي را حدس بزند. در اين مورد مي‌توان گفت دروازه‌بان انتخاب قطعي ندارد و گاه شانس او بسيار كم است. اما براي مثال در مورد بيرانوند پيش آمده كه به كمك همبازي‌اش توانست ضربه پنالتي كريس رونالدو را مهار كند. دروازه‌بان با وجود شانس كم در عين حال سرافكندگي حريف را در شادي پس از دفع توپ استثنايي خود در ذهنش بارها و بارها مجسم مي‌كند.

لذت تحريك دروني يك دروازه‌بان سربلند از حفظ و حراست دروازه‌اش در واقع پاسخ مناسبي به زيبايي‌شناسي در فوتبال و فلسفه پس آن است. اما دروازه‌بان در نهايت هميشه تنهاست و فقط اوست كه بين حريف و گل ايستادگي مي‌كند . گلر داستان ما شخصي تنهاست كه تلاش بي‌مانند وي هنگامي كه منجر به يك سيو با نوك انگشتانش مي‌شود، كنش يك قهرمان بي‌مانند است! وقتي حركت زيباي حريف ارزش يك گل واقعي را داشته باشد، ارجمندي اين دفع فوق‌العاده با نوك انگشتان نمود بيشتري پيدا مي‌كند. مثلا حركت و سيو سر انگشتي گوردون بنكس هنگامي كه توپ را از قسمت پايين دروازه پس از ضربه سر چكشي پله رد كرد، يك حركت معمولي نبود، بلكه «سيوي جاودان» نامگذاري شد. او در مقابل بهترين بازيكن دنيا در آن زمان قرار داشت كه مادر فوتبال همانندش را نزاييده بود و اين كاري بس بزرگ بود براي انگلستان بنكس در مقابل برزيل پله. امثال بنكس‌ها و در ايران خودمان بيرانوندها، عابدزاده‌ها و بزرگمرداني چون ناصر حجازي صاحبان موسساتي هستند كه هر روز ما را به سرمايه‌گذاري احساسات‌مان در بورس اين پديده حيرت‌انگيز فرا مي‌خوانند.

حضور گلر در فوتبال مجزا از ديگر بازيكنان است و تنها درون اوست كه ما شخصيت زيبايي‌شناسانه انساني را مي‌بينيم كه آن بيرون ايستاده و به درون مي‌نگرد. دروازه‌باني به راستي كار شگفت‌انگيزي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون