• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4376 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد

عدد و رقم

۷ درصد سقوط قيمت هفتگي نفت

قيمت نفت خام زير سايه افزايش ذخيره‌سازي‌ها، در هفته گذشته بالاترين سقوط هفتگي در سال جاري ميلادي را تجربه كرد و ۷ درصد پايين آمد. نفت خام كه چند هفته‌اي را با رشد قيمت سپري كرده بود تا آنجا كه برخي كارشناسان اين حوزه انتظار داشتند نفت ۸۰ دلاري شود اما افت قيمت نفت كه از ميانه هفته گذشته آغاز شد اميدها را براي قيمت‌هاي بالاتر نقش بر آب كرد. قيمت نفت برنت كه ابتداي هفته با قيمت ۷۲دلار و ۲۱ سنت معاملات خود را آغاز كرد در ادامه هفته از رشد قيمت باز ماند و در نهايت با بيش از ۵ درصد سقوط با ۶۸ دلار و ۶۹ سنت به كار خود پايان داد. نفت سبك امريكا اما حال و روز بدتري را تجربه كرد. نفت سبك امريكا با توجه به اعلام افزايش ذخيره‌سازي نفت خام اين كشور، ۷ درصد پايين آمد و از قيمت ۶۲ دلار و ۷۶ سنت ابتداي هفته به قيمت ۵۸ دلار و ۶۳ سنت رسيد.

البته تنها آمار ذخيره‌سازي امريكا مقصر افت قيمت نفت در هفته گذشته نبود بلكه افزايش تنش‌ها بين امريكا و چين و نگراني فعالان اقتصادي امريكا درباره بالارفتن تعرفه‌ها نيز نقش مهمي داشت زيرا اين افراد نگران بالا رفتن هزينه توليد و به دنبال آن كاهش توليد خود هستند كه مي‌تواند باعث كاهش تقاضاي انرژي در امريكا شود. با سقوط ۵ درصدي قيمت نفت برنت و ۷ درصدي قيمت نفت سبك امريكا قيمت نفت در هفته گذشته شديدترين افت هفتگي خود را در سال جاري ميلادي تجربه كرد.

 

۲ ميليارد و ۱۶۱ ميليون يورو عرضه در سامانه نيما

۲ ميليارد و ۱۶۱ ميليون يورو در ارديبهشت امسال با هدف تامين كالاهاي وارداتي مورد نياز كشور در سامانه نيما عرضه و به فروش رسيد، در اين دوره زماني، نرخ حواله‌ها در نيما با رشد حدود ۲ هزار توماني به نرخ بازار آزاد نزديك شد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه ميانگين قيمت فروش در سامانه نيما روندي افزايشي داشته است؛ به طوري كه از كانال ۱۰ هزار تومان به كانال ۱۲ هزار توماني وارد شد. ميانگين نرخ فروش هر يورو در بازار ثانويه در ارديبهشت ماه به ۱۲ هزار و ۵۳۳ تومان رسيد، درحالي كه ميانگين نرخ فروش يورو در فروردين حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود. كارشناسان رشد قيمت ارز در سامانه نيما را در راستاي سياست بانك مركزي براي نزديك كردن قيمت حواله‌هاي ارزي با اسكناس نقد مي‌دانند.بيشترين معاملات ارز در سامانه نيما در روزهاي ۱۱ و ۱۸ ارديبهشت ماه بود كه در هر كدام ۱۴۰ ميليون حواله يورو به فروش رسيده است.كمترين ميزان معاملات نيز به ۶ ارديبهشت بدون هيچ معامله و ۱۲ ارديبهشت با هفت ميليون يورو معامله حواله ارز تعلق دارد. ميزان فروش ارز در سامانه نيما در فروردين امسال يك ميليارد و ۲۷۵ ميليون يورو بوده است. در سامانه نيما حواله‌هاي ارزي عرضه مي‌شود كه واردكنندگان مي‌توانند از طريق آن اقدام به واردات محصولات مورد نياز كنند.

 

۶۰ ميليون

رشد جمعيت در ۶۰ سال

بررسي آمارهاي قديمي از اين حكايت دارد كه از سال ١٣٣٥ تا ١٣٩٥ بيش از ٦٠ ميليون نفر به جمعيت كشور اضافه شده، بعد خانوارها كوچك‌تر شده و ميانگين سن زنان و مردان هم حدود هشت سال اضافه شده است.

نگاهي به آمارهاي مركز آمار ايران فاصله حدود ۶۰ ساله از ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ كه سرشماري عمومي نفوس و مسكن انجام شد، نشان مي‌دهد كه از نظر تقسيمات كشوري تعداد استان‌هاي كشور از ٢٤ استان در سال ١٣٦٥ به ٣١ استان در سال ١٣٩٥ و تعداد شهرها از ٤٩٦ به ١٢٤٢ رسيده است ولي تعداد آبادي‌هاي داراي سكنه از ۶۵ هزار و ۳۴۹ به ۶۲ هزار و ۲۸۴ كاهش داشته است. طي اين سال‌ها همواره شهرهاي بالاي ۲۵۰ هزار نفر، بيش از ٥٢ در‌صد جمعيت را در خود جاي داده‌اند. همچنين در اين فاصله زماني، جمعيت ايران از ۱۸ ميليون و ۸۵۴ هزار نفر در سال ۱۳۳۵ به ۷۹ ميليون و ۹۲۶ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ افزايش يافته است كه رشد تا مرز ۶۰ ميليوني دارد؛ اين افزايش در نقاط شهري برابر با ۵۳ ميليون نفر و در نقاط روستايي تا بيش از هفت ميليون‌ و ۷۰۰ هزار نفر است. اما نسبت جنسي از ١٠٤ در سال ١٣٣٥ به ١٠٣ در سال ١٣٩٥ رسيده است و كاهش بعد خانوار از ۴.۷۶ به 3،33 نفر نشان از كمتر شدن تعداد افراد در خانوارها دارد. همچنين ميانگين سن افراد جامعه از ٢١.٨٧ سال براي مردان و ٢١.٦٠ سال براي زنان در سال ١٣٦٥، به ٣٠.٩ سال براي مردان و٣١.٣ سال براي زنان در سال ١٣٩٥ افزايش يافته است.

۰.۶ درصد

تورم ماهانه مسكن در ارديبهشت

گزارش مركز آمار ايران و بررسي‌هاي ميداني از دفاتر املاك نشان مي‌دهد كه سرعت رشد ماهيانه قيمت مسكن در ارديبهشت ماه به كمتر از يك درصد رسيده است. قيمت مسكن شهر تهران بعد از التهاب اسفندماه ناشي از ديدگاه سنتي به بازه زماني بعد از عيد و انتظارات تورمي كه از تحريم‌ها تأثير گرفت، در هفته‌هاي اخير دچار ثبات نسبي شده است.گزارش شاخص بهاي مصرف‌كننده در ارديبهشت‌ماه كه توسط مركز آمار ارايه شده نشان مي‌دهد در ارديبهشت ماه رقم شاخص گروه مسكن به ۱۴۱ واحد رسيده است. اين موضوع حاكي از آن است كه تورم ماهانه گروه مسكن در ارديبهشت ماه معادل با ۰.۶ درصد بوده است. اين رقم در فروردين ماه سال جاري به ميزان ۱.۷ درصد ثبت شده بود، اين موضوع نشان مي‌دهد كه ميزان تورم ماهانه در اين ماه به ميزان بيش از يك واحد درصد كاهش را ثبت كرده است. بنابراين مي‌توان گفت كه تورم بخش مسكن در بازه ماهانه در مسير كاهشي قرار دارد.همچنين رييس اتحاديه مشاوران املاك با تأييد ثبات نسبي بازار مسكن گفت: پايين آمدن قيمت دلار، پايين بودن تأثيرگذاري تحريم‌ها بر اقتصاد كشور و برداشتن قيمت از آگهي‌هاي فروش ملك در فضاي مجازي به ثبات نسبي بازار مسكن منجر شده و اگر نوسان قابل توجهي را در بازار ارز نداشته باشيم انتظار مي‌رود بازار مسكن در مسير آرامش قرار بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون