• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4376 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد

سيستم‌هاي موفق آموزشي جهان بر پايه‌هاي آرامش و شادي

غزل لطفي

كشور فنلاند، سال‌هاست يكي از موفق‌ترين سيستم‌هاي آموزشي جهان را دارد. در اين سيستم آموزشي كه از هفت سالگي آغاز مي‌شود، ارزيابي از روي نمره نقشي ندارد و دانش‌آموزان تا سن ده‌سالگي نيز هيچ ‌گونه تكليف يا امتحاني را تجربه نمي‌كنند. دانش‌آموزان فنلاندي سال‌ها است از استرس نمره و آزمون رها شده‌اند .

آموزش در فنلاند بر اساس تعامل بين دانش‌آموزان طراحي شده است و كلاس‌هاي تجربي و عملي جاي دروس تئوري را گرفته‌اند. همين موضوع باعث شكوفايي استعدادهاي كودكان فنلاندي شده است. شادي، تحرك، تعامل و تجربه از شاخصه‌هاي نظام آموزشي كشور فنلاند است.

سوئد نيز يكي از موفق‌ترين سيستم‌هاي آموزشي جهان را دارد، در دبستان‌هاي اين كشور نمره دادن ممنوع است و معلم موظف است با شناخت نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان به پيشرفت آنها كمك كند.

كودكان سوئدي در محيطي صميمي و عاري از هر گونه استرس به درس خواندن مي‌پردازند.

بچه‌ها براي گفت‌وگو بر روي زمين گرد هم مي‌نشينند و با دوستان و معلم خود از تجربيات‌شان صحبت مي‌كنند. ايجاد محيطي گرم و صميمي بين دانش‌آموزان و معلم يكي از مهم‌ترين اهداف اين نظام آموزشي است.

بالابردن اعتماد به نفس كودكان و كار گروهي و تعامل، مهم‌ترين مشخصه سيستم آموزشي كشور سوئد است.

در ايتاليا، مدارس ابتدايي به واسطه موقعيت محلي و جغرافيايي كه در آن قرار دارند بنابر صلاحديد معلم و با نظارت وزارت آموزش آن كشور، ساعات ارايه دروس متفاوت است. مدارس ابتدايي از استقلال آموزشي برخوردار هستند و اين موضوع به معلم فرصت مي‌دهد تا برنامه‌هاي درسي را با نيازهاي دانش‌آموزان، منعطف كنند. زبان خارجه، موسيقي و هنرو علوم اجتماعي بخشي از دروس مدارس ابتدايي ايتاليا است.

دانش‌آموزان ايتاليايي اولين ارزيابي خود را در سال پنجم تحصيل تجربه مي‌كنند.

كشور نروژ كلاس اول مدرسه را با بازي‌هاي آموزشي شروع مي‌كند تا مهارت‌هاي اجتماعي را در كودكان خود تقويت كند. اين موضوع به شناخت و كمك به شكوفايي استعدادهاي دانش‌آموزان نروژي كمك خواهد كرد.دانش‌آموزان اين كشور تا سال هفتم نمره‌اي دريافت نمي‌كنند و معلمان با نظرات خود پيشرفت دانش‌آموزان را ثبت مي‌كنند. در كشور امريكا پس از سال 1930، 100 درصد كودكاني كه به سن تحصيل رسيده‌اند حتي كودكان بيمار و معلول تحت پوشش آموزش قرار مي‌گيرند. تغذيه رايگان در مدارس امريكا در اختيار تمام دانش‌آموزان است.

امريكا داراي رتبه نخست در چاپ مقالات علمي است و با داشتن 160برنده جايزه نوبل بيشترين نوبليست را در دانشگاه‌هاي خود دارد. سيستم دانشگاه‌هاي تحقيقاتي امريكا توسط بسياري از كشورها الگو‌برداري شده است كه اين موضوع نشان‌دهنده سطح علمي بالاي آموزش در ايالات متحده امريكا است.

با نگاهي كلي به نظام‌هاي آموزشي جهان اين نكته نظر ما را جلب خواهد كرد كه شادي، آرامش و اعتماد به نفس كودكان از مهم‌ترين مولفه‌هاي يادگيري در نظام‌هاي موفق آموزشي جهان است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون