• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4376 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد

پيگيري گفته‌هاي شهروندان متروسوار و پاسخ‌هاي مديرعامل مترو

آيا كارتخوان‌هاي مترو خراب شده‌ است؟

گروه اجتماعي| به‌نظر مي‌رسد مترو در برابر گزارش‌هاي مردمي كه حكايت از معيوب‌بودن كارت‌خوان‌هاي مربوط به بليت مترو در ايستگاه‌هاست، مقاومت دارد. اين درحالي است كه عده‌اي از شهروندان در تماس با روزنامه اعتماد از عمل‌نكردن كارتخوان‌ها و در نتيجه كسر بيشتر از حساب مشتريان خبر مي‌دهند؛ چيزي كه شركت بهره‌برداري مترو در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد آن را قبول نكرد.

«وقتي كارتم را روي دستگاه كارتخوان ايستگاه گذاشتم، ديدم كار نمي‌كند و چيزي كم نكرد ولي در ورودي بعدي، ديدم به جاي 400 تومان، هزار و 200 تومان كسر شده است». اين يكي از گلايه‌هاي شهرونداني است كه مدعي هستند دستگاه‌هاي كارتخوان مترو خرابند و از آنها بيشتر از حد معمول پول كسر مي‌شود. فرشاد يكي از همين شهروندان متروسوار حرفه‌اي است كه هر روز مشتري چندين مسير خطوط مترو تهران است. او مدعي است تاكنون چندين بار دستگاه‌هاي مترو، پول زيادي از او كسر كرده‌اند: بعضي از روزها، به دليل خرابي چشمي ورودي‌ها، خود ماموران كارت‌هاي مسافران را مي‌گيرند و مي‌زنند و همين باعث اتلاف وقت و بعضا شلوغ شدن ورودي‌ها مي‌شود اما سخت‌تر از آن اين است كه دستگاه كارت را نمي‌خواند ولي در ورودي بعدي وقتي كارتت را مي‌زني، متوجه مي‌شوي كه خيلي بيشتر از مقدار معمول پول از شما كسر شده است!» برخي اما، دليل اين خرابي‌هاي پي در پي را تحريم‌هايي مي‌دانند كه باعث ايجاد اختلال در كار مترو و سرويس‌دهي آن شده است.

البته موضوع به شكل ديگري هم رقم خورده است كه اتفاقا در آن حالت خود شركت مترو متضرر مي‌شود. يكي از شهروندان درباره عمل ‌نكردن چشم الكترونيك ورودي‌هاي مترو به «اعتماد» گفت: دستگاه كارت را خواند و در را باز كرد اما در ورودي بعدي متوجه شدم اصلا مبلغي از كارتم كسر نشده است.

با اين وجود «فرنوش نوبخت» مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران ضمن رد خرابي‌هاي مكرر دستگاه‌هاي كارتخوان مدعي است كه بعيد است دستگاهي خراب باشد. او در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به اعتراض‌هاي برخي شهروندان در مورد كسر شدن پول‌هاي چند برابري از آنها مي‌گويد: من تاكنون گزارشي از خرابي دستگاه‌هاي كارتخوان نداشته‌ام؛ البته شايد براي چند لحظه يا چند دقيقه دستگاه‌ها به خاطر نقص نرم‌افزاري خراب شده باشند ولي اين دايمي نيست.» نوبخت در مورد ادعاي برخي شهروندان مبني بر اينكه وقتي دستگاه‌هاي كارتخوان خراب هستند، معمولا در ورودي‌هاي بعدي مبلغ چند برابري از آنها كسر مي‌شود، نيز مي‌گويد: «ببينيد، تا سال گذشته رويه بر اين منوال بود افرادي كه به هر دليلي كارت نمي‌زدند تا زمان مراجعه بعدي مبلغي از آنها كسر نمي‌شد. حالا تصور كنيد كه فردي كارتش را گم مي‌كرد يا اگر مدتي طولاني از مترو استفاده نمي‌كرد، كارت نزدن وي، به عنوان يك تراكنش ناموفق ثبت مي‌شد و اين به ضرر مترو بود.»

وي با اشاره به اينكه با موافقت شوراي شهر، امسال اين رويه تغيير كرده است، مي‌گويد: «براي رفع اين مشكل امسال تدبير جديدي را در پيش گرفته‌ايم. براساس اين روش، مبلغ پايه در همان بدو ورود از كارت مسافر كم و مابقي هزينه سفر وي، موقع خروج از كارتش كسر مي‌شود. يعني اگر فردي موقع خروج كارتش به هر دليل در سيستم خوانده نشود، وقتي كه دوباره براي سوار شدن به مترو، به ورودي‌هاي يك ايستگاه مراجعه مي‌كند، دستگاه 2 هزينه از وي كسر مي‌كند. يكي هزينه باقيمانده سفر قبلي و ديگري مبلغ پايه سفر جديد وي را با هم و يكجا كسر مي‌كند. براي همين مسافر ممكن است احساس كند كه پول بيشتري پرداخت كرده است. بدين‌ترتيب حتي اگر فرد مدتي طولاني به مترو برنگردد، باز هم حداقل مقداري از پول مترو در همان ابتدا نقد شده است!»

اما تحريم‌ها، چقدر روي عملكرد مترو و خرابي دستگاه‌ها تاثيرگذار بوده است؟ سوالي كه نوبخت، به آن اين‌گونه پاسخ مي‌دهد: نمي‌توان مدعي شد كه تحريم‌ها هيچ تاثيري روي كار ما نداشته است ولي تلاش كرده‌ايم تا با استفاده از پتانسيل‌هاي داخلي، قطعات مورد نيازمان را تامين كنيم مثلا ما در كل تهران 830 پله برقي داريم. اينها نگهداري مي‌خواهد و هر از چند گاهي بايد قطعات معيوب آنها عوض شود. خب اگر ما مي‌خواستيم منتظر رفع تحريم‌ها باشيم، بايد تا الان بخش زيادي از اين پله‌ها، از سرويس‌دهي خارج مي‌شد! ولي تلاش كرديم ازطريق صنعتكاران داخلي اين قطعات را تامين كنيم كه بحمدالله تاكنون هم موفق بوده‌ايم. يعني با وجود تمام فشارها، نگذاشته‌ايم مردم كمبودي در مورد سرويس‌دهي مترو احساس كنند!»

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو اما در عين حال تاكيد مي‌كند، شهرونداني كه به هر دليلي سوال يا شكايت و انتقادي در مورد شيوه محاسبه هزينه‌هاي سفرشان دارند، مي‌توانند با مراجعه به دفاتر تعيين‌شده در خود ايستگاه‌ها يا از طريق تلفن گوياي مترو، مشكل‌شان را مطرح و منتظر پاسخ باشند.


تلاش كرده‌ايم تا با استفاده از پتانسيل‌هاي داخلي، قطعات مورد نيازمان را تامين كنيم مثلا ما در كل تهران 830 پله برقي داريم. اينها نگهداري مي‌خواهد و هر از چند گاهي بايد قطعات معيوب آنها عوض شود. خب اگر ما مي‌خواستيم منتظر رفع تحريم‌ها باشيم، بايد تا الان بخش زيادي از اين پله‌ها، از سرويس‌دهي خارج مي‌شد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون