• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4382 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد

شليكي با تصوري غلط و پر از خطا

آذر منصوري

1- حضور شخصيت‌ها و افراد خوشنام در جريان‌هاي سياسي يك مزيت غيرقابل انكار است و به تعبيري اين افراد و شخصيت‌ها هستند كه در كنار گفتمان، برنامه‌ها و ‌شعارهاي جريان‌هاي سياسي به آنها اعتبار و هويت مي‌دهند. هيچ حزب يا جريان سياسي و فكري قدرتمندي نمي‌تواند بدون حضور شخصيت‌هاي موثر حرف جدي براي ارايه به جامعه داشته ‌باشد، اما به اعتقاد من هم احزاب و هم جريان‌هاي سياسي تابعي از شرايط و فضاي سياسي و برآيند نگاه ساختار قدرت در كشور هستند. ضعف يا خطا و اشتباه افراد نيز تابعي از همين شرايط است. در تحليل اتفاقات، بزرگ‌ترين خطا پاك ‌كردن صورت مساله و سرپوش گذاشتن بر واقعيت‌هاست. شايد موضوع آقاي نجفي بهترين فرصت باشد تا به ريشه‌ها پرداخت. اتفاق تلخي افتاده و حداقل دو نفر قرباني كساني شدند كه با هدف شليك به قلب يك جريان سياسي از يك قرباني براي قرباني كردن ديگري استفاده كردند و به نظر مي‌رسد كه ريشه‌ها همين‌جاست. ناگفته پيداست كه بشر ضعيف است و جايزالخطا و به قول خواجه عبدالله انصاري: «خدايا تو ما را ضعيف خواندي و از ضعيف جز خطا چه برآيد؟» ضمن آنكه تا روشن شدن ابعاد پنهان اين ماجرا نبايد و نمي‌توان قضاوت دقيق داشت. اما به نظرم تا همين‌جاي كار حواشي ايجاد شده، عملكرد شتاب‌زده و ظاهرا از سر ذوق صدا‌و‌سيما و رسانه‌هاي مخالف اصلاحات؛ هر چند در ابتدا توانستند فضاسازي مطلوب را ايجاد كنند اما با روشن شدن اين واقعيت‌ها و ابعاد موضوع و ريشه‌ها مي‌توان گفت نشانه‌گيري آنها براي شليك به قلب اصلاحات يا تصورشان غلط و پر از خطا بوده است. شايد اگر به اين نحو و با اين رويكرد از سر ذوق و هيجان براي حرف رقيب وارد نمي‌شدند نتيجه بهتري مي‌گرفتند.

2- شايد در مورد كارگزاران سازندگي بتوان گفت روزنامه اين حزب و دبيركل آن به دليل عصبانيت يا هر دليل ديگري با شتابزدگي وارد عمل شدند. شايد بهتر بود از همان ابتدا موضع حزب كارگزاران سازندگي موضعي باشد كه سخنگوي اين حزب گرفت، اما همچنان معتقدم احزاب بايد ريشه‌ها را دريابند و حزب كارگزاران مي‌تواند در اين زمينه پيشقدم باشد.

3- به هر حال قتلي رخ داده است، اما ابتدا بايد تحقيقات كامل شود؛ ابعاد پيدا و پنهان روشن شود، ما هيچ نمي‌دانيم غير از اخبار متناقض و غيردقيقي كه منتشر شده است. بنابراين همان‌طور كه گفتم بايد قبل از هر قضاوتي صبر كرد تا تحقيقات كامل شود.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون