• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4389 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد

روند افزايشي قيمت نفت در پي حادثه درياي عمان ادامه دارد

چه كسي از آتش نفتي سود مي‌برد

گروه اقتصادي

 به دنبال افزايش تنش در خليج‌فارس و درياي عمان قيمت نفت در بازارهاي جهاني رو به افزايش است.

به دنبال حمله مشكوك به دو تانكر حامل نفت در درياي عمان قيمت نفت همچنان روند افزايشي داشته و به طور ميانگين نزديك به 4.5درصد رشد داشت. اين در حالي است كه حدود يك ماه پيش حمله به نفتكش‌هاي سعودي بندر فجيره در سواحل امارات‌متحده‌عربي نيز موجب شده بود قيمت نفت 1.38درصد رشد داشته باشد. اين موضوع نشان مي‌دهد بازار نفت تا چه ميزان نسبت به ناامني حساس است.

 

ادعاي مشكوك

درياي عمان در اتصال به تنگه بسيار استراتژيك هرمز قرار دارد. از تنگه هرمز روزانه بيش از 15ميليون بشكه و صدها ميليون دلار مشتقات نفتي عبور مي‌كند و شاهراه نفتي منطقه
به حساب مي‌آيد. اين حملات كه در نزديكي سواحل ايران و در تنگه هرمز به وقوع پيوست، ديروز قيمت نفت را تا 4.5درصد افزايش داد و موجب شد تا روند كاهش قيمت نفت كه در هفته‌هاي اخير به دليل نگراني از كاهش تقاضا شدت گرفته بود، متوقف شود.اين دومين‌بار طي يك ماه گذشته است كه همزمان با افزايش تنش‌ها بين ايران و امريكا، تانكرهاي نفتي در مهم‌ترين گذرگاه دريايي محموله‌هاي نفتي جهان هدف حمله قرار مي‌گيرند. واشنگتن بلافاصله بعد از اين حملات ايران را به دست داشتن در اين حملات متهم كرده، اما تهران قويا اين اتهام را رد كرده و حملات صورت گرفته را كه همزمان با سفر نخست‌وزير ژاپن به تهران صورت گرفت، مشكوك توصيف كرده است.

بر اين اساس نفت وست تگزاس اينترمدييت با دو و دو دهم درصد افزايش به قيمت 52 و 28 صدم دلار بسته شد. اين در حالي است كه قيمت نفت پيش از اين حمله روند نزولي پيدا كرده بود.براساس گزارش رويترز، قيمت هر بشكه نفت برنت كه دو روز پيش 2.2درصد رشد داشت، روز گذشته نيز با 50 سنت معادل 0.8درصد افزايش به 61 دلار و 81 سنت رسيد. قيمت نفت خام امريكا نيز كه دو روز پيش را با رشد 2.2درصدي به پايان برده بود، روز گذشته با 21 سنت معادل 0.4درصد افزايش به 52 دلار و 49 سنت رسيد.تام اوساليوان، تحليلگر بازار نفت در اين باره گفت: «اكنون به نظر مي‌رسد كه حوادث رخ داده در خليج‌فارس جنبه كاملا نظامي به خود گرفته و ما منتظريم واكنش ناوگان پنجم نيروي دريايي امريكا و ديگر نيروهاي نظامي حاضر در منطقه را ببينيم.»

از زمان خروج يك‌جانبه امريكا از توافق هسته‌اي برجام و وضع مجدد تحريم‌ها عليه ايران به‌ويژه صنعت نفت اين كشور، تنش‌ها در منطقه خاورميانه افزايش يافته است.«جان هال» رييس موسسه «آلفا انرژي» نيز مي‌گويد: «تنش‌ها در خاورميانه در اوج خود قرار داشت و اين انفجارها مسائل را در خليج‌فارس بغرنج كرده است.» در بازار سهام نيز اس‌اندپي با چهار صدم درصد افزايش بسته شد. در ساير نقاط دنيا بازار سهام پستي و بلندي زيادي را تجربه كرد. بورس توكيو كاهش يافت. لندن و پاريس تغييري نداشت در حالي كه بورس فرانكفورت روند افزايشي داشت.

 

پيام وزير نفت سعودي به بازار جهاني نفت در پي حادثه عمان

نكته قابل تامل در اين ميان اين است كه در حال حاضر عربستان‌سعودي بيشترين وابستگي اقتصادي به نفت را دارد. كاهش قيمت نفت براي عربستان‌سعودي يك تهديد اساسي محسوب مي‌شود. از سويي عربستان تحت فشار امريكا در تلاش است تا بتواند نياز بازار به نفت را تامين كند و افزايش عرضه از سوي عربستان مي‌تواند قيمت‌ها را بيشتر كاهش دهد. شايد همين مسائل بوده كه عربستان را به واكنش در اين خصوص واداشته است.

وزير نفت عربستان‌سعودي مدعي شد با وجود حملات به نفتكش‌ها در درياي عمان و پيش از آن در آب‌هاي ساحلي امارات، رياض متعهد به تامين نيازهاي نفتي بازار جهاني است.در اولين گام براي اطمينان‌دهي به بازار جهاني نفت بعد از حادثه حمله به دو نفتكش در درياي عمان، «خالد الفالح» وزير نفت عربستان‌سعودي اعلام كرد كه اين كشور به تامين نيازهاي نفتي متعهد است. الفالح اظهار داشت: عربستان‌سعودي آمادگي خود براي مقابله با تهديدات پس از حادثه عمان را افزايش داده و دو حمله به دو حامل را محكوم كرده است. او تاكيد كرد: عربستان‌سعودي «تدابيري را كه براي محافظت از بنادر و آب‌هاي منطقه‌اي خود مناسب مي‌بيند، اتخاد خواهد كرد. وزير نفت عربستان در ادامه از جامعه جهاني خواست به مسووليت‌هاي خود در حمايت از ناوبري بين‌المللي عمل كند. اين اظهارات وزير نفت سعودي در حالي مطرح مي‌شود كه خبرگزاري «رويترز» در گزارشي اعلام كرده، حادثه انفجار دو نفتكش در درياي عمان منجر به صعود قيمت نفت شده است.

 

قيمت نفت سنگين ايران ۶۶ سنت ارزان شد

طبق جديدترين گزارش ماهانه اوپك، توليد نفت ايران در آوريل سال ۲۰۱۹ به ۲.۳۷۰ ميليون بشكه در روز رسيد و نفت سنگين ايران ۶۶ سنت در هر بشكه ارزان شد.

گزارش اوپك برمبناي آمار منابع ثانويه نشان مي‌دهد توليد نفت ايران در ماه ميلادي گذشته به ۲.۳۷۰ ميليون بشكه در روز رسيد كه ۲۲۷هزار بشكه در روز در مقايسه با توليد ۲.۵۹۷ ميليون بشكه در روز در آوريل، كمتر بود. طبق آمار منابع ثانويه، مجموع توليد اوپك كه متشكل از
۱۴ كشور است در ماه مه ۲۹.۸۸ ميليون بشكه در روز بود كه نسبت به ماه پيش از آن ۲۳۶ هزار بشكه در روز كاهش داشت. توليد نفت علاوه بر ايران، در عربستان‌سعودي، نيجريه و ونزوئلا كاهش يافت، در حالي كه توليد عراق، آنگولا و گابن افزايش داشت. قيمت نفت سنگين ايران در ماه مه ۶۷.۸۶ دلار در هر بشكه بود كه در مقايسه با ۶۸.۵۲ دلار در هر بشكه در آوريل، ۶۶ سنت كاهش نشان داد. ميانگين قيمت نفت سنگين ايران از ابتداي سال ۲۰۱۹ تاكنون ۶۳.۶۸ دلار در مقايسه با ۶۵.۹۵ دلار در سال ۲۰۱۸ بوده است. ارزش سبد نفتي اوپك پس از چهار ماه رشد متوالي، در ماه مه ۸۱ سنت كاهش پيدا كرد و به ۶۹.۹۷ دلار در مقايسه با ۷۰.۷۸ دلار در هر بشكه در آوريل رسيد.

 

روايت فاكس‌نيوز

براساس گزارشي كه رويترز از راه تماس با فروشندگان و كارگزاران نفتي منتشر كرده، دو شركت بزرگ خدمات حمل‌ونقل نفت يعني
DHT Holdings و Heidmar دريافت هرگونه سفارش براي نفتكش در خليج‌فارس را متوقف كرده‌اند. شركت Heidmar شبكه وسيعي از انواع نفتكش دارد و
DHT Holdings بزرگ‌ترين ناوگان نفتكش‌‌هاي بسيار بزرگ (VLCC) را رهبري مي‌كند.

اين دو شركت به طور خاص نفتكش‌هاي كلاس سوئزمكس كه قابليت حمل يك ميليون بشكه را دارند و شناورهاي بسيار بزرگ با ظرفيت بالاتر را از دسترس سفارش براي خليج‌فارس خارج كرده‌اند. هيچ‌كدام از اين دو هنوز واكنش رسمي به اين خبر نداشته‌اند اما در كنار اظهارات ديروقت و ناگهاني وزير نفت عربستان كه ديشب تعهد كرد جريان نفت را برقرار نگه مي‌دارد، مي‌توان تصور كرد كه چنين خبري واقعيت دارد. معني ديگر اين خبر اين است كه با افزايش هزينه‌هاي حمل‌و‌نقل احتمال بيشتري براي افزايش قيمت وجود خواهد داشت.


در غروب پنجشنبه وقايع بورس و نفت به شرح ذيل بود:

نفت برنت درياي شمال به ميزان يك و 34 صدم درصد به قيمت 61 دلار و 31 سنت به ازاي هر بشكه رسيد.

نفت وست ‌تگزاس به ميزان يك دلار و 14 صدم درصد افزايش به ميزان 52 دلار و 28 سنت رسيد.

داو جونز نيز با چهارصدم درصد افزايش به مقدار 26 هزار و 106 واحد بسته شد.

بورس هنگ‌كنگ نيز با يك صدم درصد كاهش به مقدار 27 هزار و 294 واحد بسته شد.

اس‌اند‌پي با چهارصدم درصد افزايش به مقدار 2هزار و 891 واحد بسته شد.

يورو نيز در برابر دلار با كاهش جزيي به مقدار يك دلار و 12 سنت رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون