• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4391 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد

اولين نشست خبري متفاوت سخنگوي دولت برگزار شد

از «زنگنه» تا پاكت زردِ «آبه »

مرجان زهراني

 

 

همه ‌چيز طوري ترتيب داده شده‌ بود كه هيچ قرابت و شباهتي با جلسات پيشين نداشته ‌باشد. علي ربيعي احتمالا همان دوشنبه‌اي كه از طبقه هشتم ساختمان كوثر پايين آمد و راهي پاستور شد، تصميم گرفت كه صدر تا ذيل سخنگويي دولت را متحول كند گر چه در آن جلسه غيرخبري به نظر نمي‌رسيد آنچنان كه بايد و شايد برنامه‌اي مدون داشته ‌باشد.

يكشنبه 7 بعدازظهر اولين نشست خبري سخنگوي جديد دولت برگزار شد؛ نشستي كه همه روال معمول و مرسوم را برهم زد. پيش از علي ربيعي زماني كه محمدباقر نوبخت اين مسووليت را برعهده داشت، جلسات سخنگو 10 صبح روزهاي سه‌شنبه در طبقه هشتم ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري برگزار مي‌شد؛ جايي كه عمدتا روند و فرآيند «چك و خنثي» به صورت محدودتري نسبت به حياط پاستور انجام مي‌شود اما ربيعي كه به نظر مي‌رسد مي‌خواهد هيچ چيز يادآور خاطرات جلسات سخنگويي نوبخت نباشد اين جلسه را به حياط پاستور- جايي كه بعد از اتمام جلسه هيات دولت محل عبور و مرور وزرا و معاونان است- منتقل كرد و البته همين كار هم باعث شد فرآيند چك و خنثي مثل چهارشنبه‌هاي دولت، طولاني‌تر شود؛ از همين روي ساعت و محل برگزاري همان چيزي بود كه در اولين جلسه باعث اعتراض خبرنگاران شد.

حياط دولت اما هيچ شباهتي به روزهاي چهارشنبه نداشت و براي سخنگو و خبرنگاران جايگاه ويژه‌، صندلي‌ها و سايه‌بان‌هاي سفيد در نظر گرفته شده ‌بود. ربيعي با كت‌ و ‌شلوار «هاكوپيان» كه به شوخي گفت براي اين جلسه خريده وارد حياط شد؛ با اغلب خبرنگاران حاضر خوش و بش كرد و دست داد و سپس پشت تريبون رفت. كوتاه سخن گفت و تلاش كرد به سوالات خبرنگاران در مدت زمان كوتاه اختصاص داده‌ شده نيز مختصر پاسخ دهد. او از كساني كه به سوالات‌شان پاسخ داده نشده خواست تا پرسش‌هاي‌شان را ايميل كنند تا پاسخ‌هاي اختصاصي دريافت كنند؛ رويه‌اي جديد و البته مدرن كه ربيعي تلاش دارد، انجام دهد.

همه آنچه در جلسه سخنگوي دولت، بعدازظهر روز گذشته اتفاق افتاد با تمام جلسات 5 سال گذشته متفاوت بود. گويي «برادر عباد» بيش از آنكه راه و رسم سلف خود را در پيش بگيرد، تلاش دارد خاطرات دوران سخنگويي عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت اصلاحات را زنده كند. سخنگويي كه با خبرنگاران دولت خوش و بش مي‌كند، آنها را با اسم كوچك خطاب قرار مي‌دهد و پشت دوربين همان است كه پشت تريبون.

علي ربيعي روز گذشته از مجادله روحاني و زنگنه، قيمت بنزين، رتبه‌بندي فرهنگيان، تصويب لوايح اف‌اي‌تي‌اف و سي‌اف‌تي، تفكيك وزارتخانه‌ها يا انتخاب قائم مقام بازرگاني، تسهيلات مسكن، دستاوردهاي سفر آبه، لايحه شفافيت گفت و بر «گفت‌وگو» تاكيد كرد. او آمده تا همان‌ طور كه خود نيز اذعان دارد «رابطه عاطفي» مردم و دولت را ترميم كند و «صداي گروه‌هاي خاموش و بي‌تريبون را بيش از گذشته» بشنود.

 

اگر مجادله‌اي هم بوده من خبر ندارم

علي ربيعي در آغاز به پرسشي در مورد برخي حواشي مطرح شده در ارتباط با خداحافظي وزير نفت از جمع وزراي دولت پاسخ داد: «آقاي زنگنه از وزرايي هستند كه علاوه بر ايفاي نقش در توليد و فروش نفت كه در شرايط فعلي از موضوعات بسيار جدي و اساسي ماست، در ساير موضوعات دولت هم هميشه فعالانه حرف زدند، نظر داشتند و از وزراي كليدي بوده‌اند. البته همه وزرا كليدي هستند ولي آقاي زنگنه با توجه به تجارب‌شان از وزراي كليدي ما محسوب مي‌شوند و چنين بحثي در دولت مطرح نيست؛ البته تا وقتي كه من يادم هست هميشه اسم زنگنه در مجلس مطرح بود. اسم من و زنگنه هميشه در استيضاح‌ها مطرح بوده و اميدوارم آقاي زنگنه در دوران باقي مانده دولت هم نقش مهمي را ايفا كند.» او وقتي با اين پرسش مواجه شد كه آيا مجادله لفظي ميان روحاني و زنگنه در جلسه هيات دولت رخ داده اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت لااقل تا زماني كه من حضور داشتم چنين اتفاقي رخ نداده است.

سخنگوي دولت با بيان اينكه امروز با توجه به كاهش صادرات و فشاري كه تحريم‌هاي امريكا براي جلوگيري از فروش نفت به ايران وارد مي‌كند، گفت: «در اين دوره تاريخي نقش زنگنه براي ما با ارزش خواهد بود. همه ما بايد در اين مسير به او كمك كنيم. هرچند استيضاح حق مجلس است ولي نمايندگان محترم هم بايد كمك كنند. وجود افراد كارشناس و صاحب‌نظر كه در مشكلات، نفت توليد مي‌كنند، مي‌تواند صنايع
پايين دستي نفت را گسترش دهد. افراد بايد به بازارهاي جهاني آشنا باشند و بتوانند در فروش نفت به ما كمك كنند. اين موضوعي بسيار حائز اهميت است.»

او در ادامه درباره سوال يكي از خبرنگاران درباره آخرين وضعيت لايحه شفافيت نيز توضيح داد: «اتفاق خوبي كه دو روز قبل افتاد، لايحه شفافيت بود كه رييس‌جمهوري اين لايحه را براي بررسي به مجلس ارسال كردند و اين لايحه با وضعيت ما و شما بيشترين سنخيت و سازگاري را دارد. اين لايحه يك مطالبه عمومي و به ويژه جامعه رسانه‌اي كشور بوده بنابراين همه بايد كمك كنيم لايحه شفافيت هرچه زودتر در مجلس شوراي اسلامي تصويب و به بهترين شكل اجرا شود. با اجراي اين لايحه بيش از دستگيري‌هاي موردي و بيش از درخواست‌هاي انضباطي، ايجاد ساختارهاي منظم، فرهنگ‌سازي و ايجاد شفافيت در ارتقاي سلامت نظام اداري و جلوگيري از فساد موثر خواهد بود. اين لايحه ساختارسازي مناسبي براي ارتقاي سلامت نظام اداري ما خواهد بود و فكر مي‌كنم اين لايحه روابط غيرمتعارف و غيرقانوني را كاهش خواهد داد.»

 

رد FATF يعني قطع كامل روابط بانكي

ربيعي همچنين از ورود هيات بلندپايه از روسيه به كشور خبر داد و گفت: «به گفته وزير نيرو، كميته مشترك ايران و روسيه در تهران و اصفهان تشكيل مي‌شود به همين منظور هيات بزرگ روسي با يك يا دو وزير به ايران سفر مي‌كنند. اين پانزدهمين كميسيون مشترك با سياست‌هاي از شرق تا غرب است كه با توجه به شرايط امروز مي‌تواند موثر باشد. در اين سفر ۲۵۰ نفر از بخش خصوصي روسيه و همچنين بخش دولتي در حوزه‌هاي مختلف حضور خواهند داشت.» او در ادامه با اشاره به تاكيدها براي تصويب لوايح در ارتباط با FATF، اظهار كرد: «دوستان در دنيا به ما تاكيد مي‌كنند كه اگر هر چه بيشتر به سمت بهانه ‌دادن كمتر و شفافيت بيشتر در امور مالي حركت كنيم، بيشتر به نفع ما است. قطعا در دولت با نگاه‌هاي مختلف ابعاد زيان‌آور اين لوايح در نظر گرفته شده و در جهت زدودن زيان‌هاي احتمالي لوايحي كه از سمت دولت رفته، تلاش شده است. منتظريم ببينيم چگونه مصلحت، تشخيص داده مي‌شود اما اين را هم اعلام مي‌كنيم كه اگر نتوانيم در قالب اين چارچوب‌ها حركت كنيم، زمينه براي قطع كامل همكاري‌هاي بانكي فراهم مي‌شود. ما در اين لوايح بهانه‌اي مي‌دهيم كه حتي بانك‌هاي ايراني در خارج از كشور هم نتوانند فعاليت كنند.»

سخنگوي دولت يادآور شد: «البته آن بخش‌هايي كه لازم بود در هيات دولت تصويب شود و حركت‌مان را به اين سمت نشان دهيم، تصويب و در دو نشست قبلي دولت اين مصوبات انجام شد. مجلس هم تا امروز مغايرتي در اين زمينه اعلام نكرده است. بنابراين بهتر است خودمان، خودمان را تحريم نكنيم. مجمع اختيارات قانوني خود را دارد ولي مجلس نيز در چارچوب اختيارات خود اين لايحه را تصويب كرده است. دولت به تصويب اين لايحه اصرار دارد و نفع مردم را در تصويب اين مصوبه مي‌داند. ما اطمينان داريم اين توانايي در دولت وجود دارد تا از ميزان تبعات منفي اين لوايح كاسته شود.»

ربيعي همچنين خبر داد كه تاكنون هيچ تغييري در قيمت بنزين صورت نگرفته و قرار نيست اين تغيير خارج از ساختار بودجه انجام شود. ربيعي خبر داد كه رتبه‌بندي معلمان در 6 ماه دوم سال انجام مي‌شود. او همچنين با اشاره به لزوم تفكيك وزارتخانه‌ها تاكيد كرد اگر اين اتفاق رخ ندهد معاونت بازرگاني انتخاب خواهد شد. سخنگوي جديد دولت البته به سفر آبه به تهران نيز اشاره كرد و گفت اين سفر بعد از 41 سال نوعي دستاورد به حساب مي‌آيد و البته در مورد پاكت زرد همراه نخست‌وزير ژاپن هم كه حاشيه‌هايي ايجاد كرده ‌بود گفت هيچ پيام ديپلماتيكي اينگونه رد و بدل نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون