• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4391 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد

متهم رديف اول پرونده 14 متهم ارزي در پاسخ به اينكه مديرعاملان شركت‌هاي‌تان چه كسي بودند؟

حضور ذهن ندارم؛ از اينترنت جست‌وجو كنيد!

دومين جلسه رسيدگي به اتهامات ۱۴ متهم پرونده ارزي روز گذشته به رياست قاضي موحد برگزار شد. در ابتداي اين جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمين موحدي‌راد، دادستان زاهدان در جايگاه حاضر شد و به تشريح اتهامات تعدادي از متهمان پرداخت. بعد از پايان سخنان دادستان زاهدان، حميدرضا رنود متهم رديف اول براي بيان دفاعيات در جايگاه قرار گرفت.

قاضي موحد خطاب به متهم گفت: «به استناد ماده ۲۸۰ قانون آيين دادرسي كيفري اتهام شما مشاركت در اخلال در نظام اقتصادي با متهمان سيد علي وزيري، شهرام فرجي، عليرضا بهزاديان، حميدرضا انصاريان و سليمان‌زاده از طريق قاچاق عمده ارز معادل ۶۵ ميليون يورو به نحو سازمان يافته و وصف سردستگي و تشكيل گروه مجرمانه و دستور صدور پيش فاكتور‌هاي جعلي و ثبت در سامانه تجارت و ارايه به بانك‌ها و تحصيل مال به مبلغ ۳۳ ميليارد تومان ناشي از جرم است، هر دفاعي داريد، بيان كنيد و برخلاف حقيقت، ادب و نزاكت صحبت نكنيد.»

متهم پاسخ داد: «ديناري از بانك پول نگرفتم ۳۰ درصد سهم بنده و ۷۰ درصد بانك بايد ماشين‌آلات مي‌داد، حدود ۳۰ ميليون يورو در سال ۹۴ سرمايه‌گذاري كردم، ماشين‌آلات واحد‌هاي توليد آلماني است و در آن موقع بخشي از هيات دولت آمدند و آن را افتتاح كردند، آقاي همتي كه الان استاندار بندرعباس است و استانداران قبلي در آنجا حضور داشتند و بنده را به عنوان سرمايه‌گذار نمونه انتخاب كردند. عكس‌هاي آن هم موجود است.»

در ادامه دادستان زاهدان خطاب به متهم پرسيد: «شركت گوهر اشراف براي كيست در اين زمينه توضيح دهيد.» كه متهم پاسخ داد: «من چنين شركتي ندارم.»

رنود همچنين در پاسخ به اين سوال قاضي كه چه تعداد حواله ارزي گرفتيد؟ گفت: «۷ ميليون يورو بابت خريد ماشين‌آلات كه نصب شده است. از بانك صنعت و معدن هم گرفته‌ام. خودم يا آقاي ضابطي يا خانم زماني كه كارمند بنده است، دنبال صدور حواله ارزي بوديم.»

متهم درباره نحوه آشنايي‌اش با وزيري توضيح داد: «از شركت نيك‌پارس مطالبه داشتم، وقتي رفتم بعد از چند جلسه با آقاي وزيري صحبت كردم او به من گفت: شما طلبكار عمده هستيد به ما فرصت بدهيد تا بدهي‌تان را پرداخت كنيم.»

او به اين سوال قاضي كه آيا از تسهيلات رفع تعهد كرده‌ايد؟ پاسخ داد: «حدود ۳۰ ميليون يورو رفع تعهد شده.»

رنود درباره اينكه چرا الباقي را رفع تعهد نگرفته، توضيح داد: «با شخصي به نام جان‌نثار در بازار پارچه آشنا شدم، او گفت مي‌تواند كمكم كند بعد از آن زمان با آقاي جان‌نثار اين كار‌ها را انجام داديم، الان ۵۰ تا مانده و ۲ و نيم ميليون يورو ماشين‌آلات هم موجود است.»

متهم گفت: «من ۴۰ هكتار زمين خريدم و به خاطر اينكه طرح توسعه دارم، شركت‌هاي متعدد داشتم. سهامداران و مديران شركت هم خودم، همسرم و فرزندم هستيم.» اما وقتي قاضي از رنود خواست نام مديران عامل را بگويد، متهم رنود مدعي شد: «الان حضور ذهن ندارم استعلام كنيد. مي‌دانم مديران عامل و هيات مديره چه كساني هستند ولي حضور ذهن ندارم. از اينترنت جست‌وجو كنيد.»

قاضي در واكنش به اين رفتار متهم گفت: «شما بنا نداريد جواب بدهيد اينها صورتجلسه مي‌شود. اين شركت اعلام شده صوري بوده است. اينكه شما اسامي مديرعامل و هيات مديره را نمي‌گوييد نشان‌دهنده اين است كه طفره مي‌رويد.»

اين متهم در پاسخ به اين سوال دادستان مركز استان سيستان بلوچستان كه آيا شما شركت خالص گوهر را مي‌شناسيد؟ هم دوباره مدعي شد كه «حضور ذهن ندارم».

متهم در بخش ديگري از جلسه دادگاه گفت: «۲ حساب بانكي دارم البته براي شركت‌هايم هم حساب بانكي دارم حساب بانكي من در بانك دي، ملت، پارسيان و صنعت و معدن است.» و در پاسخ به اين سوال قاضي كه «چند تا مهر شركت از شما كشف شده است؟» گفت: «سه يا چهار مهر شركت خارجي» و مدعي شد كه «شركتش در تهران خيابان وليعصر است و در خارج از كشور شركتي ندارد.»

بعد از اين قاضي ختم جلسه دادگاه را اعلام كرد و گفت: «جلسه بعدي 27 خرداد و به صورت غيرعلني خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون