• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4391 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد

رسانه‌هاي امريكاي جنوبي از فساد گسترده در دستگاه خوان گوايدو پرده برداشتند

شناگرآب نديده‌ ونزوئلا

شهاب شهسواري

 

 

مدعيان حكومت تحت حمايت ايالات متحده امريكا در ونزوئلا، هنوز قدرت را در اختيار نگرفته با پرونده‌هاي فساد و جنجال در مورد اختصاص بودجه كمك‌هاي خارجي به فراريان ارتش مواجه شده‌اند. جزييات فساد گسترده افراد منتسب به خوان گوايدو در مرزهاي كلمبيا و ونزوئلا، توسط رسانه‌هاي كلمبيا و رسانه‌هايي كه تمايلات نزديك به مخالفان دولت حاكم در كاراكاس دارند، افشا شده است. اين افشاگري از سوي رسانه‌هاي هوادار گوايدو باعث شده است تا او شخصا خواهان تحقيقات در مورد رفتار نمايندگانش در كلمبيا شود؛ نمايندگاني كه بر اساس گزارش‌ها بخش عمده‌اي از كمك‌هاي بشردوستانه خارجي را كه قرار بود براي رفاه ارتشيان فراري از ونزوئلا هزينه شود، به حساب‌هاي شخصي خود واريز كرده‌اند. در شرايطي كه دولت ادعايي گوايدو از نظاميان ونزوئلا خواسته است، مسووليت‌هاي خود را ترك كنند و به او بپيوندند تا در دولت او به عنوان «قهرمان» مورد تمجيد و تحت پوشش رفاهي دولت خود قرار گيرند، اما حالا بسياري از اين افراد در كوكوتاي كلمبيا، به دليل فساد و سوءمديريت در منابع اختصاص يافته دولت‌هاي غربي دچار مشكلات عديده‌ شده‌اند، دولت كلمبيا تحقيقات گسترده‌اي را در مورد اختلاس در كمك‌هاي بين‌المللي توسط منصوبان گوايدو آغاز كرده و ده‌ها تن كمك‌هاي بين‌المللي در مرزهاي ونزوئلا و كلمبيا به دليل سوءمديريت در حال پوسيدن است.

خوان گوايدو كه براي سخنراني در جمع هوادارانش به ايالت مريداي ونزوئلا سفر كرده ‌بود، روز شنبه در جمع آنها گفت: «ما اين اتهامات را دقيقا بررسي مي‌كنيم. هر ذره از بودجه عمومي بايد مقدس شمرده شود. همه ما به عنوان جامعه ونزوئلا بايد اين قضيه را درك كنيم.» اصلي‌ترين اتهامي كه مخالفان دولت ونزوئلا به حكومت نيكولاس مادورو در اين كشور وارد مي‌كنند، فساد سيستماتيك در دولت حاكم بر اين كشور است. مخالفان دولت و حاميان آنها در وزارت خارجه امريكا علنا نيكولاس مادورو و اعضاي دولتش را به سرقت اموال عمومي براي هزينه‌هاي شخصي متهم مي‌كنند، اما حالا اپوزيسيون تحت حمايت امريكا، حتي قبل از آنكه رسما بتواند قدرت را در اختيار بگيرد، در جايگاه متهم اصلي فساد قرار گرفته است. به نوشته رسانه‌هاي كلمبيا، از زماني كه اسفندماه سال گذشته، عمليات امريكا و مخالفان دولت ونزوئلا براي رد كردن كاميون‌هاي حامل كمك‌هاي امريكايي از مرز كلمبيا به خاك ونزوئلا با شكست مواجه شد، خوان گوايدو در بيانيه‌اي اعلام كرد كه از تمامي فراريان ارتش كه خدمت به دولت مركزي را كنار بگذارند و براي پيوستن به حكومت او به كلمبيا فرار مي‌كنند، استقبال خواهد كرد.

به نوشته پان‌ام پست، همين فرمان سنگ‌بناي فساد و هرج و مرج را در شهرهاي مرزي كلمبيا گذاشت، بسياري از افرادي كه در گذشته از ونزوئلا مهاجرت كرده‌ بودند، با اسناد جعلي خود را به عنوان مقام‌هاي تازه جدا شده از دولت معرفي مي‌كردند تا از پوشش خدمات مالي و رفاهي مخالفان در كوكوتاي كلمبيا برخوردار شوند. بر اساس گزارش پان‌ام پست، گوايدو و همراهانش كه در آن دوران تصور مي‌كردند، سقوط حكومت مادورو نزديك است و سربازان و مقام‌هاي فراري را در هتل‌هاي شهر مرزي كوكوتاي كلمبيا اسكان دادند، اما حالا بعد از گذشت 4 ماه از آن زمان، بدهي‌هاي نمايندگان دولت ادعايي خوان گوايدو به هتل‌ها و مراكز خدماتي كوكوتا، سر به فلك كشيده است، در شرايطي كه وزارت خارجه و خزانه‌داري امريكا مدت‌هاست با تحريم كمپاني نفت دولتي ونزوئلا، فوايد حاصل از فروش نفت اين كشور را براي هزينه‌هاي دولت خوان گوايدو اختصاص داده‌اند و منابع كافي به نمايندگان او در كلمبيا رسيده است.

خورخه رودريگز، وزير اطلاع‌رساني دولت نيكولاس مادورو، ضمن انتشار پيامي در حساب كاربري توييتر خود نوشته است: «ما قبلا افشا كرده ‌بوديم كه پولي كه به كوكوتا ارسال مي‌شود يك توطئه فاسد وسيع است كه فقط براي استخدام تروريست‌ها توسط گوايدو انجام مي‌شود.» لوييس آلماگرو، دبيركل سازمان كشورهاي قاره امريكا كه از هواداران منطقه‌اي جدي خوان گوايدو محسوب مي‌شود هم با انتشار توييتي خواهان «رسيدگي و تحقيقات جدي دستگاه‌هاي حقوقي مرتبط براي رسيدگي به اين اتهام‌هاي بزرگ» شده است. وي با اشاره به گزارش پايگاه خبري پان‌ام پست نوشته است: «دموكراسي‌سازي زير سايه فساد ممكن نمي‌شود.»

بر اساس آمار ارايه شده از سوي مخالفان دولت ونزوئلا، از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون 1400 نيروي ارتش ونزوئلا با ترك يگان خود به مخالفان در كلمبيا پيوسته‌اند. به نوشته پان‌ام پست دست‌كم 1285 نيروي پيشين ارتش ونزوئلا در كوكوتاي كلمبيا اسكان داده ‌شده‌اند. اما آماري كه پان‌ام پست منتشر كرده است، نشان مي‌دهد مسوولان ناظر گمارده شده توسط خوان گوايدو، در گزارش‌هاي خود به دولت كلمبيا براي دريافت كمك‌هاي بيشتر اغراق كرده‌اند و رقم واقعي نظاميان فراري از 700 نفر فراتر نرفته است. بر اساس توافق ميان كالدرون برتي، سفير گوايدو در كلمبيا از ميان 7 هتل منتخب در اين شهر براي اسكان نظاميان فراري، فقط هزينه 2 هتل توسط سفارت پرداخت مي‌شد. در اين گزارش آمده است كه دولت كلمبيا و آژانس پناهندگان ملل متحد (UNHCR) هزينه‌هاي اقامت نظاميان فراري در پنج هتل از جمله هتل همپتون اين، ويلا آنتيگوا، ويلا دل روساريو را پرداخت كنند. سفارت گوايدو در كلمبيا هم موظف مي‌شود، هزينه‌هاي اسكان در دو هتل آكورا و واسكونيا را بر عهده بگيرد. بوي فساد زماني بلند مي‌شود كه هتل آكورا اعلام مي‌كند، طلبش از سفارت ونزوئلا به 60 ميليون پزو (معادل 20 هزار دلار) رسيده است. اين هتل بعد از اينكه طلب شش ماهه خود از نمايندگان گوايدو را دريافت نمي‌كند، مجبور مي‌شود 65 نظامي فراري ونزوئلايي و خانواده‌هاي‌شان را از اتاق‌هاي خود اخراج كند.

روزانا بررا و كوين روخاس، دو فردي كه از سوي گوايدو براي نظارت بر اسكان نظاميان فراري ونزوئلا در كلمبيا گمارده شده بودند، مسوولان اصلي اين فساد گسترده شمرده مي‌شوند. اين دو فرد كه هر دو از اعضاي حزب اراده ملي، حزب متبوع خوان گوايدو هستند، در طول شش ماه گذشته مبالغ زيادي پول از طريق سفارت ونزوئلا و همچنين برگزاري مراسم خيريه براي تامين هزينه‌هاي اسكان نظاميان فراري جمع كرده‌اند. به نوشته پان‌ام پست، دولت كلمبيا به‌ شدت از رفتار خوان گوايدو و لئوپولد لوپز، رهبران اپوزيسيون و مدعيان قدرت در ونزوئلا ناخرسند است. بر اساس اين گزارش هر دو فرد مذكور از فساد جاري در ميان منصوبان‌شان در كلمبيا باخبر شده‌اند، اما هيچ واكنشي به اين اتفاق نشان نداده‌اند. اولين واكنش خوان گوايدو در مورد اتهام‌هاي فساد، يك روز بعد از انتشار عمومي گزارش پايگاه خبري پان‌ام پست انجام شد.

پايگاه خبري پان‌ام پست همچنين ضمن اشاره به دخل و تصرف كلان در پول‌هايي كه در اختيار روزانا بررا و كوين روخاس قرار داشته است، خبر مي‌دهد كه بخش عمده‌اي از كمك‌هاي بشردوستانه كه توسط دولت‌هاي مختلف جهان براي پناهجويان ونزوئلايي در مرزهاي كلمبيا ارسال شده است، به دليل سوءمديريت اين افراد فاسد شده‌اند. به گفته شاهدان عيني كه به شرط پنهان ماندن نام‌شان با پان‌ام پست صحبت كرده‌اند، وضعيت كمك‌هاي ارسالي به حدي وحشتناك است كه بيش از 60 درصد آنها ديگر قابل استفاده نيستند و اگر دولت كلمبيا از ميزان آلودگي و فسادي كه در اين كمك‌هاي ايجاد شده است، خبر داشت «همه اين محموله‌ها را براي حفظ سلامت محيط اطراف به آتش مي‌كشيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون