• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4391 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد

لزوم هوشياري بيشتر در برابر توطئه‌ها

محمدحسين كبريا

 

 

حمله روز پنجشنبه به دو نفتكش در درياي عمان و همزماني آن با حضور نخست‌وزير ژاپن، نشان از وجود دست‌هايي پنهان دارد كه با فروكش كردن تنش در منطقه مخالف بوده و به دنبال افزايش هر چه بيشتر آن هستند. در اين مسير به جرات مي‌توان انگشت اتهام را به سوي گروه B نشانه رفت. ذات گروه B با ديپلماسي سازگاري ندارد و تنها درگيري نظامي كه مردم بي‌گناه را قرباني كند، اين گروه را تسكين مي‌دهد. آنها نمي‌خواهند نتيجه سفر آبه به ايران، آبي روي آتش جنگ باشد. آشكار است كه گروه B به دنبال خرابكاري در مسير ديپلماسي و سرپوش نهادن بر تروريسم اقتصادي عليه كشورمان است. در پشت حمله به نفتكش‌ها مي‌تواند امريكا، رژيم صهيونيستي و حتي اقمار منطقه‌اي امريكا باشد چراكه آنها به دنبال تسليم شدن ايران با توسل به هر وسيله‌اي هستند. براي نمونه يك افسر اماراتي در توييت خود نوشته است كه «امارات در پس حمله به دو نفتكش در درياي عمان قرار دارد و هدف از اين حمله، وادار كردن ايران به مذاكره با امريكاست تا ترامپ در انتخابات آتي به پيروزي دست يابد. در صورت مخالفت ايران(با مذاكره) عمليات تروريستي بيشتري براي ادامه فشار و موافقت با مذاكره صورت خواهد گرفت.»

امريكا به عنوان كشوري كه اقدامات يك‌جانبه آن عليه ايران تنها دليل ناامني و تنش در منطقه است، مدام ايران را متهم به ايجاد تنش مي‌كند. اتهام‌پراكني عليه ايران پس از حملات به نفتكش‌ها نيز در همين راستاست. امريكا بدون ذره‌اي شواهد عيني با انتشار فيلمي مخدوش از يك قايق در كنار يكي از نفتكش‌ها، اتهام‌پراكني عليه ايران را آغاز و ادعا كرد كه نفتكش‌ها با مين و اژدر ايراني مورد حمله قرار گرفته‌اند. مايك پمپئو و دونالد ترامپ در فيلم مخدوش، مدعي شدند كه قايق ايراني مشغول برچيدن مين عمل نكرده چسبيده به بدنه نفتكش است. البته براي برخي از كشورها كه يا دنباله‌رو امريكا و رژيم صهيونيستي هستند يا سابقه استعماري داشته و هميشه به ايران ضربه زده‌اند همين ادعاهاي تو‌خالي مي‌تواند كافي باشد و اين را مي‌توان از اظهارات بدون پشتوانه دبيركل اتحاديه عرب و وزير خارجه انگليس يافت. برخلاف چنين ادعاهايي، تنها كمي زمان نياز بود تا تو خالي بودن اتهامات امريكا آشكار شود به طوري كه رييس ژاپني شركت كوكوكا سانجيو(مالك يكي از نفتكش‌ها) عامل انفجار را مين ندانسته و گفته است كه طبق شهادت كاركنان كشتي، حمله با يك شيء پرنده صورت گرفته است. قرار داشتن سوراخ حاصل از انفجار در بالاي خط آب هم احتمال حمله با اژدر را به صفر رسانده است.

البته غير از استعمار پير و كشورهاي كوچك و بي‌اعتبار منطقه كه حيات خود را در دوشيده شدن توسط امريكا مي‌بينند، جهان با اقدامات ساختگي امريكا آشنايي دارد و واكنش‌ها نشان از بي‌اعتباري ادعاهاي امريكا و اقمارش دارد. جهان شاهد بوده است كه ماجراي ساختگي خليج تانكين، حمله به ويتنام را به دنبال داشت؛ ماجراي ساختگي حمله هوايي ايران، سرنگوني هواپيماي مسافربري ايرباس 300 ايران توسط ناو امريكايي را رقم زد و ماجراي ساختگي سلاح‌هاي كشتار جمعي، حمله به عراق را در پي داشت.

به واسطه اين آشنايي است كه اتحاديه اروپايي، روسيه، آلمان، دبيركل سازمان ملل و... مسيري غير از پذيرش ادعاي امريكا را برگزيده‌اند. گوترش، دبيركل سازمان ملل ضمن درخواست براي انجام تحقيقات مستقل گفت: بسيار مهم است كه حقيقت در اين مورد روشن شود. نشست شوراي امنيت سازمان ملل بدون نتيجه‌گيري پايان يافت چراكه برخلاف ادعاي امريكا و انگليس ساير اعضا مداركي عليه ايران نديده‌اند. وزير خارجه آلمان در حالي كه اوضاع منطقه را به‌ شدت نگران‌كننده توصيف مي‌كند، ويديوي امريكا را براي متهم كردن ايران كافي نمي‌داند و نهايتا روسيه اتهامات عليه ايران را در ادامه سياست ايران‌هراسي امريكا معرفي مي‌كند. بي‌اعتمادي اروپايي‌ها به دولت ترامپ و سياست‌هاي ستيزه‌جويانه اين كشور عليه ايران موجب شده تا آنها در واكنش به حادثه درياي عمان سياست احتياط را در پيش گرفته و خواستار تنش‌زدايي و «خويشتنداري حداكثري» طرفين شوند. «ناتالي توچي» از مشاوران ارشد موگريني در اين زمينه مي‌گويد:«ما قبل از اينكه كسي را مقصر بدانيم به ادله موثق نياز داريم. ايراني‌ها بازيگراني بسيار معقول هستند، اينكه آنها در زمان حضور آبه شينزو در تهران به يك كشتي ژاپني حمله كنند، كار چندان معقولي نيست.» اين مواضع همه نشان از رنگ باختن حناي امريكا و بي‌اعتبار بودن ادعاهاي آن كشور دارد.

امروز امريكا با به راه انداختن جنگ و تروريسم اقتصادي عليه ايران، امنيت كل منطقه را با خطري جدي و تنش مواجه كرده است و بنابر اظهار شاناهان سرپرست وزارت دفاع امريكا، كشورش به دنبال «اجماع جهاني عليه ايران است. » جيم هنسون تحليلگر فاكس‌نيوز(شبكه محبوب ترامپ) نيز متذكر شده است كه دشمني ايران مي‌تواند ترامپ را به جنگ با اين كشور بكشاند. چنين وضعيتي، دقت و هوشياري فراواني را طلب مي‌كند. هر چند ايران اعلام كرده در مقابل تهاجم نظامي، جنگ‌طلب‌ها را پشيمان خواهد كرد ولي در عين حال تاكيد داشته است كه آغازگر جنگ نخواهد بود. چنين موضعي ناشي از آگاهي ايران از توطئه‌هاي پيرامون كشور است بنابراين بايد بيش از پيش دقت كرد تا عقبه داخلي دشمنان ايران، بهانه‌اي به دست آنها ندهد. حمله به سفارتخانه‌هاي انگليس و عربستان در گذشته نشان مي‌دهد كه محافل تندرو داخلي تا چه حد مي‌توانند به كمك توطئه‌گران خارجي بيايند. همچنين در وضعيت كنوني نمي‌توان به مواضع برخي از كشورهاي به ظاهر دوست دل خوش كرد چراكه در گذشته با راي آنها پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل رفت سپس قطعنامه‌هاي 16 ‌گانه عليه ايران تصويب شد.

در حال حاضر امريكا از اعمال تحريم‌ها فراتر رفته و با ايجاد يك جنگ اقتصادي و رواني به دنبال واداشتن ايران به تسليم است. آنچه در اين جنگ به ايران كمك خواهد كرد، هماهنگي، انسجام، همدلي و دوري از هر گونه تكروي و تشتت است. در جهاني كه اخلاق و معنويت رنگ باخته؛ آرمانگرايي خريداري ندارد و محاسبات بيشتر از جنس مادي است، انتظار كمك از ديگر كشورها بيهوده است و تنها يكدلي مردم و مسوولان مي‌تواند براي رهايي از بحران‌ها كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون