• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4391 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد

محمدبن سلمان عليه ايران و تركيه مصاحبه كرد

عدالت صوري وليعهد عربستان

ميثم سليماني

 

 

محمدبن سلمان وليعهد عربستان سعودي رفته‌رفته خود را از سايه قتل جمال خاشقچي روزنامه‌نگار سعودي خارج مي‌كند و حتي در اين خصوص تهديد نيز مي‌كند. مصاحبه‌اي كه روزنامه الشرق الاوسط روز گذشته با محمدبن سلمان منتشر كرد طيف وسيعي از مسائل را در‌بر مي‌گرفت كه مهم‌ترين موضوعات آن مربوط به ايران و تركيه بود كه عملا از تريبون اين روزنامه، دو كشور مهم و تاثيرگذار در منطقه را تهديد كرد. او در مصاحبه خود مدعي شد كه تهران عامل حملات پنجشنبه به نفتكش‌ها در درياي عمان است و ايران را متهم به رفتار تهاجمي در منطقه كرد. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود كه ايران هرگونه دخالت در اين موضوع را رد كرده است.

هرچند محمدبن سلمان در اين مصاحبه تاكيد كرد كه نمي‌خواهد جنگ در منطقه رخ دهد اما در اين جمله نيز نماي ديگري از زبان تهديد او نمايان شد و گفت از هيچ تهديدي به سادگي عبور نمي‌كند.

او در اين مصاحبه روي تامين منابع نفتي براي حفظ ثبات اقتصاد بين‌المللي تاكيد كرد. او همچنين بر روابط استراتژيك ميان عربستان و ايالات متحده تاكيد كرد و اظهار داشت كه برخي كمپين‌هاي رسانه‌اي نمي‌تواند به اين موضوع آسيب وارد كند.

محمدبن سلمان حتي در بخش ديگري از مصاحبه خود به بحث يمن اشاره كرد و مدعي شد كه اين حوثي‌ها هستند كه اجازه بهبود شرايط را نمي‌دهند. او عنوان كرد اقدامات ما در يمن در راستاي بهبود وضعيت مردم يمن است، اما بايد دراين خصوص گفت كشتاري كه طي 4سال گذشته در يمن رخ داده به چه كسي آسيب زده است. از طرفي رونقي كه او از آن ياد مي‌كند بناست با چه بهايي به دست‌آيد.تنها بهانه او نيز اين است كه حوثي‌ها با ايران همكاري كرده و تجهيزات خود را از ايران دريافت مي‌كنند. گفتني است انصارالله و نيروهاي مردمي يمن به تازگي حملات موشكي و پهپادي را به تعدادي از فرودگاه‌هاي عربستان سعودي آغاز كرده است و براي توجيه ضعف خود در برابر حملات انصارالله آن را به نحوي از جانب ايران مي‌داند.

اما محمدبن سلمان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع تركيه پرداخت. او در مصاحبه خود به تركيه هشدار داد كه از قتل جمال خاشقچي روزنامه‌نگار سعودي سوءاستفاده سياسي نكند. روابط تركيه با عربستان سعودي پس از كشته شدن جمال خاشقچي در كنسولگري عربستان سعودي در استانبول خدشه‌دار شد و از طرفي ديگر تركيه تلاش كرد تا محمدبن سلمان را مقصر اصلي اين موضوع در كنسولگري عربستان در استانبول اعلام كند. از همين رو شخص محمدبن سلمان به‌شدت از تركيه ناراحت است. مقام‌هاي تركيه اولين كشوري بودند كه قتل را گزارش دادند و همچنان عربستان سعودي نسبت به اينكه از محل نگهداري جنازه جمال خاشقچي پرده‌برداري كند سر باز مي‌زند. هرچند مدارك زيادي وجود دارد كه عالي‌ترين مقام‌ها در عربستان سعودي دستور اين كار را صادر كردند اما به‌طور رسمي نه عربستان اين موضوع را جدي گرفت و پيگيري كرد و نه ساير كشورها پيگير جنايتي كه عربستان سعودي انجام داد، شدند.

بن سلمان در مصاحبه خود با وجود اينكه خود متهم درجه يك قتل خاشقچي است، گفت: مرگ جمال خاشقچي يك جنايت بسيار دردناك است. او گفت: كساني كه متهم به انجام اين جرم هستند مقام‌هاي دولتي عربستان بوده‌اند و در تلاش هستيم تا عدالت به طور كامل و بدون در نظر گرفتن هرگونه ملاحظه‌اي اجرايي شود. او تاكيد كرد كه به‌جاي بهره‌برداري سياسي در راستاي اين جريان بهتر است هرگونه شواهد موجود به دادگاه‌هاي عربستان ارايه شود تا به دستيابي به عدالت كمك شود. وي با اين حال افزود كه مي‌خواهد روابط قوي را با همه كشورهاي اسلامي از جمله تركيه داشته باشد.

اما سوال اصلي از محمدبن سلمان اين است كه اگر مدارك نشان دهد او شخصا درگير اين قتل بوده باز هم‌ چنين اظهاراتي را عنوان مي‌كند. حداقل چندين نهاد اطلاعاتي عنوان كرده‌اند كه شخص محمدبن سلمان در اين موضوع درگير بوده است. سازمان سيا در گزارش خود در خصوص قتل خاشقچي تصريح كرده است كه احتمالا محمدبن سلمان رسما دستور اين قتل را صادر كرده است. البته مقام‌هاي عربستان سعودي اين اتهام را انكار كرده‌اند.

دادستان عربستان سعودي محمد بن سلمان را متهم نكرده است اما دوازده نفر به اتهام قتل دستگير شدند و اكنون در زندان به سر مي‌برند كه براي 5 نفر حكم اعدام صادر شده است.

به گزارش الجزيره، دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات‌متحده و اعضاي دولت او چندان تمايلي براي متهم كردن محمدبن سلمان نداشتند؛چرا كه تاكيد كردند عربستان شريك استراتژك ايالات متحده در خاورميانه است و همين موضوع باعث شد تا امريكا عملا موضوع را با حساسيت كمتري دنبال كند و در اصل آن را ناديده بگيرد.

اگنس كالامارد گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد كه مستقيما تحقيق در مورد اين قتل را انجام داده، در ماه مارس عملا عربستان سعودي را محكوم به عدم شفافيت در اين پرونده كرد و خواستار دادرسي آزاد شد.

او معتقد است كه پادشاهي در اشتباه است آنگونه كه آنها به اين پرونده رسيدگي مي‌كنند مورد پذيرش جامعه بين‌المللي قرار گيرد. انتظار مي‌رود يك گزارش تكميلي تا روز چهارشنبه در خصوص قتل جمال خاشقچي منتشر شود.

با اين حال محمدبن سلمان عنوان كرده است كه متعهد به اجراي كامل عدالت است زيرا با فشارهاي بين‌المللي براي مجازات مجرمان مواجه است. اما به نظر مي‌رسد كه محمدبن سلمان عدالت را براي متهم اصلي پرونده يعني شخص خودش اجرا نمي‌كند.

در حال حاضر شاهد آن هستيم كه محمدبن سلمان دو همسايه مهم خود در منطقه را با اتهام جدي مواجه كرده است. يكي را به بي‌ثبات كردن منطقه و حمله به نفتكش‌ها و ديگري را به سوءاستفاده از يك قتل؛ اما در اينجا هنوز عربستاني‌ها به اين سوال پاسخ نداده‌اند كه آيا آنها در هيچ يك از اين وقايع كه عملا موجب چالش‌هاي مهم در منطقه شده دست نداشته‌اند؟ از طرفي ديگر بحراني را در يمن به‌وجود آورده‌اند كه هيچ چشم‌اندازي براي پايان آن نيست. اينها سوالاتي است كه محمدبن سلمان هنوز به آنها پاسخ نداده اما شايد روزي خود يا تاريخ به اين سوالات پاسخ دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون