• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4391 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد

100 ميليون هكتار در معرض «بيابان‌زايي»

گروه اجتماعي| 100 ميليون هكتار از اراضي كشور در معرض بيابان‌زايي قرار دارد. اين خبر تكان‌ دهنده را خسرو شهبازي، معاون آبخيزداري، مراتع و امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور به شبكه خبر اعلام كرده است. به گزارش مركز اطلاع‌رساني سازمان جنگل‌ها، شهبازي وسعت بيابان‌هاي كشور را 32.5 ميليون هكتار نام برد و گفت: پديده بياباني شدن اراضي در كشور رو به گسترش است و اگر اقدامي ملي از سوي دولت و نهادهاي مرتبط كشوري انجام نگيرد توان اكولوژيكي و پوشش گياهي تحليل رفته و دامنه اين سطح روز به روز گسترش خواهد يافت. 100 ميليون هكتار از اراضي كشور با قرار گرفتن در كمربند خشك و نيمه‌خشك در معرض پديده بيابان‌زايي قرار دارد.» معاون آبخيزداري، مراتع و امور بيابان سازمان جنگل‌ها، دو عامل انساني و طبيعي را در بياباني شدن سرزمين دخيل دانست و در اين ميان عواملي همچون تخريب جنگل‌ها، تخريب مراتع، انجام شخم در جهت شيب، چراي بي‌رويه دام و بهره‌برداري بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني را از جمله عولمل شكل‌گيري اراضي بياباني در كشور برشمرد كه در رديف عوامل انساني محسوب مي‌شوند.

او مقابله با پديده بياباني شدن در كشور را نيازمند اقدامي ملي و فراسازماني دانست و گفت: در اقدام ملي مقابله با بيابان‌زايي وزارتخانه‌هايي همچون وزارت نيرو، وزارت كشور، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت نفت و سازمان‌هاي حفاظت محيط زيست، سازمان زمين‌شناسي و سازمان هواشناسي حضور دارند كه اين نهاد‌ها بر اساس تعهداتي كه بر عهده آنان گذاشته شده بايد اقدام كنند.

خسرو شهبازي 22 استان كشور را به عنوان استان‌هاي بياباني ذكر كرد كه سازمان جنگل‌ها در اراضي اين استان‌ها اقداماتي همچون مالچ‌پاشي، تثبيت شن‌هاي روان، بذر‌كاري، ايجاد بادشكن زنده و غير‌زنده انجام مي‌دهد. او با اشاره به ايجاد 2 ميليون و 200 هزار هكتار جنگل‌هاي دست كاشت در اراضي بياباني كشور براي جلوگيري از فرسايش بادي و هجوم شن‌هاي روان به شهرها و تاسيسات زيربنايي، جنگل‌ها و مراتع را عامل اصلي تامين‌كننده آب در كشور دانست و افزود: تخريب جنگل‌ها و مراتع زنگ خطر براي كشور و امنيت زيستي است و اگر نسبت به تخريب جنگل‌ها حساسيت و دغدغه همگاني نداشته باشيم قطعا دامنه گسترش خشكسالي و بياباني شدن سرزمين افزايش پيدا خواهد كرد.

شهبازي يادآور شد: در تمام دنيا روند به سمت احياي پوشش گياهي پيش مي‌رود و كشورهايي نظير چين و امريكا در اراضي بياباني و كويري به سرمايه‌گذاري روي آورده و توليد ثروت مي‌كنند و ما نيز بايد به اين سمت برويم زيرا بيابان‌هاي ايران از زيبايي و جذابيت‌هاي ويژه گردشگري برخوردار هستند و بايد از اين ظرفيت استفاده كنيم. وي به اقدامات بيابان‌زدايي سازمان جنگل‌ها در بخش‌هايي از مناطق استان سيستان و بلوچستان و استان كرمان اشاره كرد كه اقدامات مالچ‌پاشي، تثبيت شن‌هاي روان و نهال‌كاري زمينه بازگشت حيات وحش را فراهم آورده است. معاون آبخيزداري، مراتع و امور بيابان سازمان جنگل‌ها گفت: از محل صندوق توسعه ملي 660 ميليارد تومان براي اقدامات بيابان‌زدايي در مناطق بحراني و فوق‌بحراني در اختيار سازمان جنگل‌ها قرار مي‌گيرد تا در برنامه ششم توسعه در 9 استان بياباني مالچ‌پاشي انجام شود. او لازمه استقرار خاك در مناطق بياباني كشور را مالچ‌پاشي دانست و يادآور شد: بهترين زمان براي مالچ‌پاشي فصل پاييز و با شروع بارندگي است اما دير رسيدن اعتبارات بسياري از اقدامات اثرگذار سازمان جنگل‌ها را با چالش مواجه مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون