• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4393 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ خرداد

مناظره نماينده مجلس نهم و معاون سياسي وزير كشور دولت اصلاحات برگزار شد

زاكاني: نهايت تاجزاده و دوستانش نجفي است تاجزاده: پسر وزيرتان مرتكب قتل شد به‌روي خود آورديد؟

قتل‌هاي زنجيره‌اي، 18 تير، انتخابات 1388 پرونده‌هاي باز روي ميز مناظره زاكاني و تاجزاده است، مناظره‌اي كه به خواست هر دو طرف مدتي است
ترتيب داده شده تا نمايندگان دو جريان فكري مختلف در مورد پيچيده‌ترين پرونده‌هاي سياسي در 40 سال گذشته با يكديگر گفت‌وگو كنند و به سوالات يكديگر پاسخ دهند. لا‌به‌لاي اين پرونده‌هاي سياسي هر طرف گاهي نگاهي گذرا به كرسنت، قوه قضاييه، شوراي نگهبان، انتخابات آزاد، صداوسيما و ... انداخته‌اند.

6 ماه از آخرين مناظره عليرضا زاكاني و مصطفي تاجزاده گذشته كه براي چندمين بار بعدازظهر روز سه‌شنبه رو در روي هم نشستند و به واكاوي پرونده‌هاي گذشته پرداختند.

آغاز مناظره با عليرضا زاكاني بود. او در ابتدا گفت كه «سوال اصلي من در اين مناظره از آقاي تاجزاده اين است كه چرا از ابتداي انقلاب ـ ‌جز ۲ مقطع ابتداي انقلاب ـ هرگاه امريكا به مشكل و انسداد برخورده است، او و دوستانش در جريان اصلاحات راه را براي امريكا باز كرده‌اند؟» او بعد از اين به دهه 70 نقبي زد و از تغيير قانون اساسي آن طور ياد كرد كه گويي اقدامي غيرقانوني است و در همين راستا گفت: «آقاي هاشمي و دوستانش مانند آقايان خاتمي و مهاجري تلاش كردند كه قانون اساسي را تغيير دهند كه مقام معظم رهبري جلوي آنان ايستادند. سال ۷۶ هم آقاي «ف» و دوستانش مطرح كردند كه انتخابات بايد ابطال شود و باز هم رهبري از حقوق مردم صيانت كردند.»

زاكاني باز هم ماجراي هميشگي «كرسنت» را پيش كشيد و تاكيد داشت اگر ميرحسين موسوي هم رييس‌جمهوري مي‌شد، آخرش زنگنه و آخوندي و جهانگيري سمت مي‌گرفتند؛ در پايان اين صغري و كبري‌ها هم گفت: « نهايت آقاي تاجزاده و دوستانش آقاي نجفي است كه هم فساد اخلاقي دارد هم فساد مالي.»

در ميانه اين مناظره پراكنده زاكاني مدعي شد، گزارش شوراي عالي امنيت ملي در مورد حوادث سال 78 غلط بوده و سپس به قتل‌هاي زنجيره‌اي رسيد و گفت كه سعيد امامي را قبول ندارد اما چرا اصلاح‌طلبان از يونسي اعلام برائت نمي‌كنند.

در بخشي از مناظره، تاجزاده دستش را به سوي زاكاني دراز كرد و گفت: حاضر هستيد يك كميته حقيقت‌ياب تشكيل دهيم تا مشخص شود چه اتفاقي افتاده است؟ كه زاكاني در واكنش، با تاجزاده دست داد و گفت: من حاضر هستم يك كميته حقيقت‌ياب تشكيل شود تا همه وقايع از اول انقلاب تاكنون از جمله قتل‌هاي زنجيره‌اي، كوي دانشگاه، فتنه ۸۸ و ساير وقايع را مشخص كند؛ اين سخن با تشويق حضار مواجه شد.

در بخش ديگري از مناظره زاكاني به دادگاه محمدرضا خاتمي اشاره كرد و با كنايه گفت: «اين مايه خجالت است كه نمي‌دانيم حرف‌هاي «محمد خاتمي» را قبول كنيم يا حرف‌هاي برادرش «محمدرضا خاتمي» را؟ چرا كه محمد خاتمي در جلسه‌اي گفت در انتخابات تقلب نشده است. اين دو برادر، ابتدا به توافق برسند بعد سر مردم كلاه بگذارند.»

پاي سيد حسن خميني هم به اين مناظره باز شد و زاكاني خواست تا روابط ميان احمدي‌نژاد و يادگار امام مشخص شود كه چرا ساختماني را در اختيار تيم آنها قرار داده است.

در بخش ديگري از اين مناظره نيز زاكاني به شوراي نگهبان انتقاد كرد و گفت: «شوراي نگهبان اشتباه مي‌كند كه با هر كسي كه فساد مالي، اعتقادي، اخلاقي و سياسي دارد، برخورد نمي‌كند. ما مي‌گوييم شوراي نگهبان خود را اصلاح كند.»

 

چرا به شكايت‌هاي ما عليه احمد جنتي رسيدگي نشد؟

مصطفي تاجزاده مناظره را با دو پرسش آغاز كرد؛ اول اينكه آيا حمله به كوي و سركوب دانشجويان درست بود؟ دوم اينكه نيروهاي لباس شخصي همراه يگان ويژه جنايت كردند و دانشجويان را از بالا به پايين پرت كردند و اينكه كسي نتوانسته اثبات كند حادثه كوي، خودجوش نبوده و با برنامه‌ريزي قبلي بوده است.

در ادامه تاجزاده با بيان اينكه چند سند مي‌خوانم و مي‌خواهم نشان دهم كه چرا هرگز در جمهوري اسلامي به شكايت‌ها عليه آقاي جنتي رسيدگي نشد؟ چرا در انتخابات 88 به پيشنهاد حكميت تن ندادند؟ و چرا وقتي از سردار مشفق شكايت كرديم قوه قضاييه توجه نكرد؟ و چرا كميته حقيقت‌يابي بعد از 10سال تشكيل نمي‌شود؟

او در بخشي از سخنانش به تاثيرگذاري سردار مشفق اشاره كرد و مدعي شد: « سردار مشفق از ماه‌ها قبل اتاق جنگي با نام اتاق جنگ دشمن درست مي‌كند و هر حركت غيرقانوني اعم از شنود و تعقيب و مراقبت را وظيفه خود مي‌دانست و تلاش جناح رقيب را براي شكست احمدي‌نژاد توطئه‌آميز مي‌خواند و با هر منتقد احمدي‌نژاد برخورد مي‌كرد.»

تاجزاده در ادامه به دوگانه‌‌سازي‌هاي با‌حجاب و بي‌حجاب اشاره كرد و گفت: « آقاي علم‌الهدي رسما مي‌گويد مال مردم‌خوري جنگ با خدا نيست چون پنهان است، اما بي‌حجابي چون آشكار است جنگ با خداست؛ در حالي كه امريكا فشار مي‌آورد و دوقطبي «با‌حجاب» و «بي‌حجاب» ايجاد مي‌كند و مردم را به جان هم مي‌اندازد. اگر قوه قضاييه، يك‌پنجم زوري كه براي بي‌حجابي گذاشت براي فساد مي‌گذاشت وضعيت اين‌طور نبود.»

او با تاكيد بر اينكه صداوسيما ناكارآمدترين دستگاه حاكميت است و از يك شبكه 70 نفري شكست مي‌خورد. همچنين او به اين موضوع اشاره كرد؛ نزديك به 3 دهه است كه قوه قضاييه در دست جناح اصولگراست و بار ديگر به انتخابات اشاره كرد و در ادامه يادآور شد: «من در مورد امريكا و سوييس صحبت نمي‌كنم. در عراق و افغانستان بي‌حجاب و باحجاب و مسلمان و كمونيست كانديدا مي‌شوند و چند نماينده كمونيست الان در پارلمان‌شان دارند. از دوم خرداد اين برچسب‌ها شروع شد و هر دفعه كه باخته‌اند، چيزي گفته‌اند.»

تاجزاده در بخش ديگري از سخنانش به مذاكره با امريكا اشاره كرد و گفت كه ما دير يا زود با امريكا مذاكره خواهيم كرد و نمي‌توانيم مذاكره نكنيم چون منافع و دشمنان مشترك و تضاد منافع مثل هسته‌اي و اسراييل داريم.

مصطفي تاجزاده همچنين در جريان اين مناظره نسبت به اشاره چندباره زاكاني به ماجراي محمدعلي نجفي نيز گفت: «متاسفانه در جامعه دچار نظارت سه‌لايه شديم. يك لايه نظارت شوراي نگهبان است، يك لايه نهاد امنيتي است، يك لايه سوم را خود ما اصلاح‌طلبان اعمال كرديم و گفتيم دوستان زندان ‌رفته كانديدا نشوند. نتيجه‌اش شد شوراي شهر تهران. بعد از جلسات‌شان سه نفر به عنوان كانديداي شهرداري تهران معرفي شدند: نجفي، صفايي‌فراهاني و مرعشي. همان اول صفايي‌فراهاني و مرعشي را كنار گذاشتيم گفتيم زندان رفته‌اند و از اول شمشير را از رو مي‌بندند. گفتيم نجفي را انتخاب كنيم كه در دولت هم بوده است و هم دهن‌كجي نكرده‌ايم و هم كار را پيش ببريم. تنها كسي كه اعتراض داشت آقاي كرباسچي بود. نه اينكه دليل خاصي بگويد؛ مي‌گفت صلاح نمي‌دانم. در ادامه هم آقاي نجفي خطايي كرد و آن داستان ايجاد شد.»

او همچنين به ماجراي «ف» اشاره كرد و توضيح داد: ««ف» نامزد رياست‌جمهوري بود و پسرش يكي را كشت! آيا به روي خود آورديد؟ اما آقاي نجفي گزينه ما براي رياست‌جمهوري نبود. آقاي نجفي در وزارت آموزش و پرورش و شهرداري خدمت كرد. اگر واقعا طرفدار مردم هستيد بگذاريد اين ملت آزاد به هر كس كه بخواهند راي بدهند. راديو، تلويزيون و تريبون نماز جمعه و تريبون‌هاي رسمي كه دست شماست.»

تاجزاده در بخش ديگري از سخنانش نيز به دولت خاتمي پرداخت و گفت كه دولت اصلاحات تنها دولتي است كه دور دومش بهتر از دور اولش بود. آمار فساد در زمان خاتمي كمترين ميزان را داشت و نرخ رشد كشور بيشتر و هم نرخ تورم كمتر بود و سپس اين موضوع را مطرح كرد با وجود اين اگر بخواهيم در منطقه كار كنيم، اين رشد كافي نيست. بعد از 40 سال رقباي ما كجا بودند و ما كجا هستيم.

تاجزاده در پايان گفت: «اگر صادرات نفت صفر بشود منطقه، به سمت جنگ نفتكش‌ها كه مقدمه‌اي بر جنگ نظامي است، مي‌رود. ممكن است غني‌سازي را افزايش دهيم اما نبايد اشتباه زمان احمدي‌نژاد را تكرار كنيم بلكه بايد تا جايي غني‌سازي را ادامه دهيم كه اجماع جهاني عليه ما شكل نگيرد.»

او ادامه داد: «شما گفتيد مردم دارند متوجه مي‌شوند و آگاه مي‌شوند حالا كه مردم دارند آگاه مي‌شوند و ما را نمي‌خواهند شما انتخابات را آزاد برگزار كنيد تا در انتخابات آزاد ما را انتخاب نكنند. كار بدي كه آقاي احمدي‌نژاد كرد اين بود كه در آن مناظره نام افراد را برد و گفت همه شما ريخته‌ايد بر سر من. در نظرسنجي‌ها نشان داده مي‌شد كه انتخابات به دور دوم مي‌رود.»

زاكاني البته در بخش‌هاي پاياني سخنان خود نيز با كنايه خطاب به تاجزاده گفت كه «با چسباندن خودتان به رهبري آبرودار نمي‌شويد؛ جريان شما بي‌آبرو است. آقاي هاشمي، روحاني، موسوي و خاتمي؛ كشور 30 سال دست شماهاست. شماها نمي‌گذاريد كشور آباد شود.»

در پايان اين نشست نيز مدت زماني به پرسش و پاسخ حضار از عليرضا زاكاني و مصطفي تاجزاده اختصاص داده ‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون