• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4393 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ خرداد

نقل‌قول رهامي از رهبري:

اصلاح‌طلبان را حامي نظام مي‌دانم

محسن رهامي، عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در واكنش به سخني از سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر داشتن جلسه انتخاباتي با اصلاح‌طلبان به ايلنا مي‌گويد: «با توجه به تجربه‌اي كه از قبل داشتيم و جلسه‌اي كه با رهبر انقلاب در مورد كيفيت مجلس فعلي و مجلس پيش از آن داشتيم، ايشان گفتند مجلس مي‌توانست قوي‌تر از اين مجلسي كه هست، با‌شد.» رهامي در اين گفت‌وگو جزيياتي از جلسه‌اي كه شخصا با رهبري داشته است، بيان مي‌كند و مي‌گويد: «در مجلس دهم من مسوول كميته انتخابات و كميته ائتلاف و رايزني بودم. از كساني كه در مجلس گذشته تاييد نشدند ليستي تهيه و به آقاي روحاني داديم تا
حتي‌الامكان از طريق مذاكره با رهبري مشكل حل شود.» رهامي مي‌گويد جلساتي هم با آيت‌الله يزدي و آيت‌الله مومن در خصوص مجلس دهم در سال‌هاي ۹۳ و ۹۴ داشته است. او مي‌گويد: 60-50 نفر از كساني كه تاييد صلاحيت نشدند از وزرا، استانداران و نمايندگان مجلس بودند و تا روز آخر هم تلاش داشتيم كه افراد قوي‌تر و باتجربه‌تري را به مجلس بفرستيم. او با اشاره به اينكه فقط كساني كه قانونا حق ورود به صحنه انتخابات و نمايندگي مجلس را ندارند بايد رد صلاحيت شوند، گفت: «در دور پيشين مجلس نتوانستيم تاييد صلاحيت تعداد زيادي از دوستان اصلاح‌طلب را كه واقعا مشكل قانوني نداشتند، بگيريم.» او با اشاره به سخن رهبري در جلسه گفت: «رهبري تاكيد كردند كه اصلاح‌طلبان را حامي نظام مي‌دانم و فرقي بين نيروهاي وفادار به قانون اساسي، امام و نظام از اين حيث قائل نيستم.» رهامي ادامه مي‌دهد: «من به ايشان گفتم تعدادي از دوستان ما از جمله خود بنده، نتوانستيم در صحنه رقابت انتخابات حضور پيدا كنيم و به مجلس برويم، در حالي كه اگر به مجلس مي‌رفتيم مجلس خيلي قوي‌تر مي‌شد و از ايشان خواهش كردم كه مساعدت كنند نيروهاي قوي‌تري در دور بعد به مجلس بفرستيم.»

رهامي گفت: «ما با اين پيش‌زمينه كه چه كاري انجام دهيم تا توان نظام و مجلس آينده را از نظر توانايي اجرايي و تخصصي افزايش دهيم با اعضاي شوراي نگهبان و با مشاوران رهبري جلساتي داريم و جلساتي هم در بيت رهبري با آقاي ابوترابي براي هم‌انديشي بيشتر داريم. اين جلسات براي آن است تا تفاهمي ايجاد كنيم كه از ميان نيروهاي وفادار به نظام آنهايي كه توانمند و پاكدست هستند را براي تقويت نظام و مجلس انتخاب كنيم.» او با تاكيد بر مثبت بودن جلسات انجام شده گفت: ما سعي مي‌كنيم به دوستان اميدواري بدهيم كه نشست‌ها نتيجه مي‌دهد و فضا بهتر خواهد‌ شد.

رهامي با اشاره به اينكه بعد از قضاياي سال ۸۸ مسوول رايزني‌ها بوده و شناخت و اعتمادي از سوي بعضي اعضاي شوراي نگهبان به واسطه حضور در دوران مجلس و جلسات رايزني وجود دارد، گفت: «فضايي كه مقام معظم رهبري در ملاقات با خودشان و طرح مسائل از سوي ما، ايجاد كرد فضا را براي اصلاح‌طلبان بازتر كرد. اين عضو شوراي عالي سياستگذاري با اشاره به فضاي سال ۹۲ و مخالفت برخي از اصلاح‌طلبان براي حمايت از روحاني گفت: «اگر افراطيون دو طرف بگذارند، تلاش اين است كه فضايي از تعامل ايجاد كنيم. خيلي از دوستاني كه اكنون در مجلس هستند، تاييدشان از همين جلسات بيرون آمد.»

رهامي در پاسخ به اينكه كدام يك از اصلاح‌طلبان او را در جلسات همراهي مي‌كنند، مي‌گويد: «فعلا جلسات محدود بوده اما پيشنهاد اضافه شدن افراد ديگر داده شده است. بايد فضايي از آشتي و تفاهم ملي ايجاد شود و لازمه آن، اين است كه اصلاح‌طلبان به نسبت وزن‌شان در مجلس و تمامي نهادهاي انتخابي و انتصابي حضور بيشتري داشته باشند.» او درباره تركيب شوراي نگهبان نيز قائل به تغيير است و مي‌گويد: «پيش‌تر هم پيشنهاد داده‌ام كه در تركيب شوراي نگهبان از فقها و حقوقدانان اصلاح‌طلب هم استفاده شود، حتي گفتم چرا از زنان براي عضويت در جايگاه حقوقدانان شوراي نگهبان استفاده نمي‌شود؟ از كجاي قانون برداشت شده است كه حتما بايد افراد در اين جايگاه از مردان باشند؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون