• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4396 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲ تير

خبر

چاه‌هاي غيرمجاز همه آبخواري است

عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اين چاه‌هاي غيرمجاز همه آبخواري هستند. چه فرقي مي‌كند كه يك نفر با دزدي آب برداشت كند يا يك نفر زمين را اشغال كند.

معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط ‌زيست با حضور در خبرگزاري كار ايران درباره آتش‌سوزي‌هاي اخير در مراتع و جنگل‌ها و همچنين طرح توقف احياي تالاب انزلي مباحثي را مطرح كرد. به گفته او آتش‌سوزي‌هاي اخير در عرصه‌هاي طبيعي كشور مانند هجوم ملخ‌ها يك امر كاملا طبيعي است كه به دليل افزايش‌ بارندگي‌ها در كشور اتفاق افتاده است. به باور او اگرچه لازم است، حدود ۶ پايگاه هوايي آتش‌نشاني داشته باشيم، اما بخشي از اقداماتي كه براي اطفاي حريق در عرصه‌هاي طبيعي انجام مي‌شود، نمايشي است و آثار چنداني ندارد.

به گزارش ايلنا، كلانتري در پاسخ به اين پرسش كه برخي آتش‌سوزي‌هاي اخير در مراتع و جنگل‌ها عمدي اعلام شده، برخي احتمال مي‌دهند كه اين اقدام ممكن است؛ ناشي از تعارضات بين مردم و دولت يا زمين‌خواري باشد، گفت: تقريبا اين موضوعات و احتمالات صفر است. اگر بر كف‌پوش جنگل زاگرس يك شيشه هم افتاده باشد به دليل اينكه علف‌ها خشك شده‌اند، وقتي آفتاب به طور مداوم به اين شيشه برخورد كند و زاويه به گونه‌اي باشد كه اطرافش گرم شود، باعث آتش‌سوزي مي‌شود. اهمال‌كاري مردم نيز باعث حريق مي‌شود. همه مردم كه صددرصد آتشي را كه در طبعيت روشن كرده‌اند، خاموش كنند. مطمئن باشيد اين اتفاقات بخشي از طبيعت است. در قديم يكي از روش‌هاي اصلاح جنگل آتش‌سوزي بوده است. ما خيلي نبايد بيش از حد به اصطلاح به هر چيزي مشكوك باشيم.

رييس سازمان حفاظت محيط ‌زيست همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا تجهيزات كافي و لازم براي اطفاي حريق در مراتع، جنگل‌ها و عرصه‌هاي طبيعي كشور وجود دارد نيز توضيح داد: تجهيزات نداريم، البته تقريبا هيچ جاي دنيا هم نيست. اگر بخواهيم كشور را بسيج كنيم تا با هر آتش‌سوزي مقابله كنيم، بايد حداقل سالانه يك ميليارد دلار براي آتش‌نشاني هزينه كنيم. در آتش‌سوزي‌هايي كه در طبيعت اتفاق مي‌افتد، دسترسي مهم‌ترين چيز است. معتقدم سرمايه‌گذاري در اين زمينه توجيه اقتصادي ندارد. البته ما بايد ۴ الي ۶ پايگاه هوايي آتش‌نشاني داشته باشيم، اما نداريم و البته بيش از اين نبايد باشد. در پارك پرديسان هر دو الي سه سال يك‌بار آتش‌سوزي مي‌شود. امسال بارندگي‌ها خوب بوده و علف‌ها رشد كرده‌اند و الان هم خشك‌ شده‌اند، البته در حال جمع‌آوري هستند، اما هر لحظه احتمال دارد كه يك رهگذر يك ته سيگار بيندازد و آتش‌سوزي ايجاد شود كه البته به عمد هم نيست، بلكه از روي اهمال و سهل‌انگاري است.

كلانتري همچنين توضيح داد: زمين‌خواري اين‌گونه نيست كه با يك آتش زدن زمين را غصب كنند، در حال حاضر زمين‌خواري بسيار سخت شده و دادگاه بسيار جدي به اين موضوع ورود كرده‌، منابع طبيعي نيز سختگيري بيشتري دارد. معاون رييس‌جمهور در بخش ديگري از مصاحبه خود تاكيد كرده است: من با رييس‌مجلس درباره لايحه حمايت از محيط‌بانان ملاقات داشتم، خوشبختانه همه كميسيون‌ها بندهاي اين لايحه را تصويب كرده‌اند و در نوبت بررسي نهايي است و حداكثر تا پايان تيرماه بايد اين لايحه در مجلس به تصويب برسد.

 

هويت ۴ كارگر حادثه معدن زغال‌سنگ البرز مركزي مشخص شد

هويت ۴ كارگر معدن زغال سنگ البرز مركزي كه در جريان گاز گرفتگي روز پنجشنبه ‌۳۰ خرداد ماه‌ كشته و زخمي شدند، مشخص شد.

به گزارش ايلنا، براساس اطلاعات كارگران اين معدن، دو كارگر فوت شده «ابراهيم غضنفري» و «رشيد‌الله طاهري» ۴۲ و ۵۰ ساله از كارگران پيمانكاري تونل شماره ۷ معدن زغال‌سنگ واحد البرز مركزي واقع در منطقه سوادكوه بودند و «فرشاد معافي» و «سيدمهدي حسيني» از مجروحان اين حادثه هستند كه هم‌اكنون در بيمارستان شهداي زيرآب تحت درمان هستند.رييس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادكوه با اشاره به اينكه متاسفانه ساعت حدود ۹ صبح روز پنجشنبه در تونل شماره ۷ معدن آقاي جليلي در ۳۱۵ متري تونل ۲ كارگر ما فوت و دو نفر ديگر هم مصدوم شدند، گفته است: تهويه و اكسيژن در تونل وجود نداشت و عدم هوادهي باعث مي‌شود تا كارگران به كما بروند.او افزود: اين تونل عملا تونل تعطيلي بود و فاقد استفاده؛ كارفرما گفته بود كه من كارگر را فرستادم كه حدود ۶۰ متر لوله را بيرون بياورد.سعدي عبدالهي از حضور فرماندار، مسوولان و كارشناسان استاني و شهرستاني در معدن خبر داد و افزود: در سيل اخير واگن‌هاي تونل شماره ۷ از بين رفتند و استخراج معدني نبود و كارشناسان معدن و نمايندگان كارگر استان هم عدم استفاده و استخراج را تاييد كردند. او گفت: كارگران بدون امكانات وارد تونل شدند كه صددرصد اشتباه بود و كارفرما دستور ورود تا۵۰ متري را اعلام كرد و كارگران در فاصله۳۱۵ متري پيدا شدند. در جريان حادثه گاز گرفتگي تونل شماره ۷ معدن سوادكوه البرز مركزي دو كارگر كشته و دو كارگر ديگر مجروح شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون