• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4397 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير

كيوسك

رسانه‌هاي خارجي درباره سرنگوني پهپاد امريكايي چه گفتند؟

اشپيگل: دولت ترامپ مي‌كوشد با اعمال «فشار حداكثري» به ايران، اين كشور را بر سر ميز مذاكره بكشاند اما دقيقا با همين رويكرد خواسته گروه‌هاي تندرو را برآورده مي‌كند. امريكا ناوهاي خود را در منطقه مستقر كرده و جنگنده‌هايش را در آسمان اين منطقه به پرواز در مي‌آورد و در بامداد جمعه خود را براي حمله به مواضع ايران در واكنش به ساقط شدن يك پهپادش در آب‌هاي اين كشور آماده مي‌كند. اما به يك‌باره و در آخرين لحظه دستور حمله لغو مي‌شود، در دقايق پاياني ترامپ حمله را متوقف مي‌كند. هر چند موضع امريكا در قبال ايران تغيير نكرده و همچنان «فشار حداكثري» در دستور كار واشنگتن قرار دارد. با اين حال ايران بارها با اين خواسته امريكا مخالفت و اعلام كرده كه اساسا به گفت‌وگو با فردي مانند ترامپ كه قابل اعتماد نيست، تمايلي ندارد.

 

ساندي تايمز: كارشناسان مسائل نظامي در تلاش هستند تا ابعاد تقابل نظامي ميان ايران و امريكا را ترسيم كنند. ايران گزينه‌ها، كشورها و شبكه‌هاي مختلفي را دراختيار دارد تا در مقابل حملات امريكا پاسخ دهد. اين كشور نشان داد اين توانايي را دارد كه با يك حمله سبك مي‌تواند ناوگان امريكا را نابود كند.

ساندي تلگراف: ترامپ به‌راحتي نمي‌تواند بر ايران غلبه كند. ايران بر تنگه هرمز به عنوان يكي از شاهراه‌هاي انتقال انرژي كاملا تسلط دارد و مي‌تواند در جريان تردد نفتكش‌ها در اين مسير اختلال ايجاد كند. جدا از اين مسائل، تحولات اخير نشان داد كه حتي حملات محدود نظامي تا چه اندازه بر بازارهاي مالي بين‌المللي و منطقه تاثير منفي دارد.

 

آبزرور: اين رويداد گواه منحصربه‌فردي است كه ترامپ صلاحيت رياست‌جمهوري امريكا را ندارد. به ترامپ بارها هشدار داده شد كه سياست افزايش تنش نظامي و فشار حداكثري بر ايران خطر وقوع ناگهاني جنگ را در پي خواهد داشت.

هفته گذشته اشتباه محاسباتي كه مدت‌ها قبل پيش‌بيني مي‌شد، رخ داد و براي چند ساعت وحشتناك، دنيا به سمت جنگ پيش رفت.

هر دوطرف اشتباه كردند اما به نظر مي‌رسد فرماندهان امريكايي اشتباه بيشتري مرتكب شدند. البته اشتباه بزرگ‌تر در سال ۲۰۱۶ ميلادي رخ داد؛ زماني كه امريكايي‌ها يك احمق خطرناك را به عنوان رياست‌جمهوري انتخاب كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون