• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4397 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير

مرگ معدنچيان از طزره تا سوادكوه

چرا معادن هنوز حادثه خيزند؟!

در هفته آخر خرداد ماه، پنج كارگر در معادن زغال‌سنگ كشور جان خود را از دست دادند؛ دو سال بعد از «يورت» هنوز معادن كشور، ايمني كافي ندارند و جان كارگران در معرض خطر است؛ اما چرا و «مسووليت» با كيست؟

به گزارش ايلنا؛ «يورت آوار شد»؛ اين خبر كوتاه، چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، به قيمت جان ۴۳ معدنچي تمام شد؛ در ميانه يك روز بهاري، كارگراني كه در معدن زغال‌سنگ يورت در آزادشهر گلستان مشغول به كار بودند، ناگهان با يك «بيگ بنگ» مواجه شدند؛ انفجار مهيبي كه ۴۳ خانواده بي‌سرپرست برجاي گذاشت؛ ۴۳ خانه داغدار با پرچم‌هاي سياه.

در بحبوحه حادثه يورت، بحث «ايمني» و «ايمني معادن» داغ شد؛ شد تيتر يك روزنامه‌ها؛ آدم‌هاي بسياري از سلبريتي‌هاي اينستاگرامي گرفته تا هنرپيشه‌ها و سياستمداران، براي اين حادثه تلخ دل سوزاندند و عكس پروفايل خود را به نشانه همدلي با داغديدگان، سياه كردند؛ خيلي‌ها گفتند «با داغداران يورت همدليم»؛ همدلي‌اي كه البته خيلي زود ته كشيد و از يادها رفت؛ عكس‌هاي پروفايل به حالت عادي بازگشت؛ پيام‌هاي تسليت و كمپين‌هاي همدردي، كركره‌ها را پايين كشيدند و براي همه، «يورت» تمام شد، جز براي ۴۳ خانواده‌اي كه داغ‌شان هيچ‌ وقت بوي كهنگي نگرفت.

دو سال بعد از آن حادثه تلخ به نظر نمي‌رسد اوضاع براي كارگران معادن زغال‌سنگ، چندان بهبود يافته باشد؛ در طول اين دو سال، گاه و بي‌گاه، با خبرهايي از حوادث مرگبار معادن روبه‌رو بوديم، اما اين اواخر در يكي، دو هفته اخير به نظر مي‌رسد با پديده‌اي به نام «اپيدمي حوادث معادن زغال‌سنگ» مواجه شده‌ايم؛ حوادثي كه از طزره تا سوادكوه، «جان تعدادي از كارگران» را به سادگي بسيار گرفته است.

پنجشنبه، ۲۳ خرداد ماه، بر اثر ريزش تونل برناكي در معدن زغال‌سنگ طزره دامغان، ۲ كارگر با اسامي «محمود مومن» و «علي عجم» جان باختند و يك نفر «علي لالايي» مصدوم شد.

سه روز جلوتر مي‌آييم؛ ظهر روز يكشنبه (۲۶خرداد) يكي ديگر از كارگران شاغل در معدن زغال‌سنگ رزم‌جا غربي طزره در شركت البرز شرقي، بر اثر گازگرفتگي جان خود را از دست داد.

دو روز بعد، همين معدن دوباره حادثه آفريد؛ اين بار خوشبختانه، نتيجه فقط «مصدوميت كارگران» بود؛ در حادثه اول كه در تونل مادر رخ داد، يكي از كارگران به نام «عطاردي» حدودا ۴۰ ساله حين جابه‌جايي چوب از ناحيه دست دچار شكستگي شد و به بيمارستان ولايت دامغان انتقال پيدا كرد. در دومين حادثه در همان روز، يكي ديگر از كارگران پيمانكاري حين پر كردن كارگاه استخراج تونل «كلاويز» با خاك دچار وحشت‌ شد تا جايي كه به دليل وخامت وضعيت جسمي و روحي، او را به درمانگاه منتقل كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون