• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4397 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير

نتيجه آزمايش دوپينگ حسين كيهاني مثبت اعلام شد

محروميت مرد تاريخ‌ساز

گروه ورزشي

روز گذشته در حكمي اعلام شد كه حسين كيهاني، دونده سه هزار متر با مانع ايران به علت مثبت اعلام شدن تست دوپينگش در مسابقات قهرماني‌ آسيا 2019 دوحه، به مدت 4 سال از هر گونه فعاليت ورزشي محروم شده است.

دفاعيات متناقض

يك ماه پيش بود كه خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام كرد: آزمايش دوپينگ حسين كيهاني، دونده سه هزار متر ايراني كه در مسابقات آسيايي جاكارتا 2018 با اختلاف صاحب عنوان طلا شده بود، مثبت اعلام شده است. بعد از انتشار مثبت از آب درآمدن آزمايش دوپينگ كيهاني، موجي از نگراني بين ورزش‌دوستان ايراني و خانواده دو و ميداني به وجود آمد. بعد از مدتي فدراسيون دو و ميداني تاييد كرد كه نامه‌اي در همين خصوص با عنوان «محرمانه» از فدراسيون جهاني دريافت كرده و متعجب شده كه چرا محتويات نامه محرمانه فدراسيون جهاني بايد در خبرگزاري آسوشيتدپرس منتشر شود. زمان كمي براي دفاع وجود داشت و كيهاني در اظهاراتي ضد و نقيض در چند مرحله از خودش دفاع كرد. او در رسانه‌ها اعلام كرد: «زماني كه من در ارتفاع 2600 متري تمرين مي‌كنم، بدنم به صورت خودكار و غيرطبيعي ماده ممنوعه «اپو» را توليد مي‌كند و همين مساله باعث شده متهم به دوپينگ شوم.» فدراسيون هم با تاييد حرف كيهاني اعلام كرد: «حسين كيهاني تمامي تمرينات خود را در ارتفاع 2400 متري انجام داده و تمرين در آن ارتفاع با ترشح بيشتر يك ماده در بدن همراه مي‌شود كه اين موضوع ايجاد شائبه كرده است. ما با تمام قدرت به اين مساله پاسخ خواهيم داد. در اروپا تمرين در اين ارتفاع و اين مورد متداول نيست و فدراسيون قطعا در اين رابطه توضيحاتي را ارايه مي‌كند.» در حكم محروميت كيهاني دفاعيات او هم منتشر شده است. او در دفاعياتش گفته است به دليل كسالت و سرگيجه نزد پزشك رفته و دكتر بدون اطلاع او ماده ممنوعه «اپو» را تجويز و او مصرف كرده است. اين اظهارنظر او با دفاعيات ابتدايي‌اش درباره توليد ماده ممنوعه «اپو» در بدنش به علت تمرين در ارتفاع بالا، در تناقض قرار دارد.

كاري از دست فدراسيون برنمي‌آيد

امير حسيني، مدير روابط عمومي فدراسيون دو و ميداني در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره محروميت حسين كيهاني گفت: «متاسفانه حسين كيهاني به مدت 4 سال از حضور در مسابقات محروم شده است. فدراسيون دو و ميداني با وجود اينكه مسووليتي در قبال دوپينگ ورزشكاران ندارد و موضوع به مربي و ورزشكار مربوط مي‌شود، پيگير اين پرونده بود. فدراسيون با وكلاي بين‌المللي مشورت و از لابي‌هايش استفاده كرد، اما متاسفانه در قبال دوپينگي كه مثبت اعلام شده، كاري از دست‌مان برنمي‌آيد.» او در پاسخ به اين سوال كه وظيفه فدراسيون در اين خصوص چه بوده، گفت: «فدراسيون وظيفه دارد كه داروها و مكمل‌هاي غذايي ممنوعه را اعلام كند كه اين كار انجام مي‌شود. ما همچنين بر تغذيه ورزشكاران در طول اردوها نظارت كامل داريم.»

طلاي جاكارتا را پس نمي‌گيرند

يكي از نگراني‌هاي ورزش‌دوستان اين است كه مدال طلاي تاريخي كيهاني در دوي سه هزار متر با مانع در مسابقات آسيايي از او باز پس گرفته شود، اما امير حسيني گفت: «نتيجه آزمايش‌ بازي‌هاي آسيايي مدت‌ها پيش مشخص شده و دوپينگ كيهاني در آن مسابقات منفي بوده. بنابراين اين اتفاق تلخ تاثيري روي مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي ندارد و تغييري در ليست مدال‌هاي كسب شده در جاكارتا رخ نخواهد داد.»

دوپينگ در مسابقات تمريني؟

حسين كيهاني دونده متولد سال 1369 و اهل سنقر است. اهميت كيهاني در ورزش ايران مربوط به حضور او در مسابقات آسيايي است. او در ماده سه هزار متر با مانع موفق شد با ثبت زمان 8 دقيقه و 23 ثانيه، ضمن كسب مدال طلا ركورد آسيا را نيز جابه‌جا كند. اتفاق عجيب اينجاست كه كيهاني در مسابقاتي دوپينگش مثبت اعلام شد كه رده ششم را كسب كرده بود. يكي از كارشناسان دو و ميداني به «اعتماد» گفت: «برخي ورزشكاران، در دوره‌هايي كه مسابقاتي در پيش ندارند، براي تمرينات بدنسازي و آماده‌سازي از داروها و مكمل‌هاي غيرمجاز استفاده مي‌كنند. دوره‌ها به شكلي طراحي مي‌شوند كه اثر داروها در خون و ادرار ورزشكار تا شروع تورنمنت‌ها از بين برود. بنابراين، حسين كيهاني چون كه احتمال مي‌داده دوپينگش مثبت اعلام شود، در مسابقات قهرماني آسيا در ارديبهشت ماه سال جاري در دوحه، رتبه‌اي كسب كرده كه روي سكو نرود و از او آزمايش دوپينگ نگيرند. در واقع كيهاني اين تورنمنت را به مثابه مسابقه‌اي تمريني در نظر گرفته بود.» البته گفته‌هاي اين كارشناس بر پايه حدس و گمان است و مورد تاييد روزنامه «اعتماد» نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون