• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4397 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير

مهدي بيات رييس فدراسيون فوتبال بلژيك شد

نوه نخست‌وزير بر بام فوتبال سلطنتي

علي ولي‌اللهي

 

 

مهر ماه سال گذشته بود كه رسانه‌ها از وارد شدن يك شوك بزرگ به فوتبال بلژيك خبر دادند. اين خبر در رسانه‌هاي ايران نيز بازتاب گسترده‌اي پيدا كرد؛ چرا كه نقش اول ماجرا كسي نبود جز مجتبي بيات، كارگزار ايراني- فرانسوي شاغل در فوتبال بلژيك. كسي كه چند نفر از بازيكنان مطرح فوتبال ايران را به بلژيك برده بود. در خبرها آمده بود كه مجتبي بيات و چند چهره سرشناس ديگر در فوتبال بلژيك به اتهام پرداخت رشوه، شرط‌بندي، پولشويي و دست بردن در نتايج بازي‌ها دستگير شده‌اند و پرونده‌اي با نام «موجي‌پولي» (يادآور كالچوپولي در ايتاليا) مفتوح شده است. رجوع به سوابق مجتبي بيات معروف به موجي و همچنين سوابق خانوادگي او اولين كاري بود كه رسانه‌هاي فارسي‌زبان انجام دادند.

كنكاش در سوابق خانوادگي مجتبي بيات مشخص كرد كه آنها از يك خانواده پولدار و مرفه ايراني هستند كه دهه هشتاد ميلادي ايران را به مقصد فرانسه ترك كرده‌اند. جد آنها مرتضي قلي‌ ‌بيات، در دهه 1320 مدتي كوتاه نخست‌وزير ايران بوده و جزو خانواده‌هاي قدرتمند و متمول آن زمان به حساب مي‌آمده. آنها بعد از مهاجرت به فرانسه به قسمت فرانسوي‌زبان بلژيك نقل مكان كردند و سرمايه‌گذاري در فوتبال را با خريد باشگاه شارلروا كليد زدند. مجتبي وارد كار دلالي فوتبال مي‌شود و ديگر پسر خانواده يعني مهدي ترجيح مي‌دهد در سلسله‌ مراتب باشگاه شارلروا پست‌ مديريتي به دست آورد. اين باشگاه از زمان حضور خانواده بيات طبق آنچه رسانه‌هاي بلژيكي اعلام مي‌كنند و نتايج نشان مي‌دهد، وارد دوره جديدي شده و از حالت نابساماني سابق خارج مي‌شود. حضور در بين 5 تيم برتر بلژيك با بودجه‌اي بين 15 تا 20 ميليون يورو براي هر سال، دستاورد بزرگي براي مديران باشگاه 113 ساله بلژيكي محسوب مي‌شود و همگان را متقاعد مي‌كند كه مهدي آدم كاربلدي در فوتبال است. اميرعلي ذوالفقاري، نماينده خانواده بيات در ايران درباره روند كاري مهدي بيات به «ورزش سه» مي‌گويد: « اگر به سابقه باشگاه شارلروا نگاه كنيد، به خوبي متوجه خواهيد شد كه اين تيم از زمان حضور مهدي بيات چقدر پيشرفت داشته است. او در تيم شارلروا كمپي عالي ساخته و در فوتبال پايه‌ فعاليت چشمگيري دارد. كارهايي كه قبلا انجام نمي‌شد، اكنون شارلروا انجام مي‌دهد و نمونه بارز يك باشگاه حرفه‌اي است.»

مهدي در كنار فعاليت در باشگاه شارلروا موفق مي‌شود پستي نيز در فدراسيون فوتبال بلژيك به دست آورد. او سه سال در هيات رييسه فدراسيون فوتبال بلژيك به عنوان مسوول فني فعاليت كرد. مهدي بيات با بازنشسته شدن جرارد لينارد هفتاد و پنج ساله، رييس سابق فدراسيون فوتبال بلژيك خودش را به عنوان نامزد انتخابات فدراسيون معرفي مي‌كند. مهدي بيات دو روز قبل در انتخابات رياست فدراسيون فوتبال بلژيك با كسب 7 راي از 15 راي ماخوذه رياست فدراسيون فوتبال بلژيك را به دست مي‌آورد تا با گذشت كمتر از يك سال از ماجراي مجتبي بيات، يك بار ديگر نام خانواده بيات در راس اخبار بلژيك و ايران قرار بگيرد.

فدراسيون فوتبال بلژيك بعد از انتخاب مهدي به عنوان رييس فدراسيون در بيانيه‌اي اعلام كرد: «مهدي بيات با ۴۰ سال سن، جوان‌ترين رييس فدراسيون فوتبال اين كشور است. او پيش از اين سه سال در هيات رييسه فدراسيون فوتبال اين كشور مشغول فعاليت بوده و از تجربيات خوبي برخوردار است.» مهدي بيات نيز در گفت‌وگو با رسانه‌ها پيرامون انتخابش گفت: «از اعتمادي كه براي اين پست به من شده بسيار خوشحال هستم. البته قصد دارم به پست مديريتي خود در باشگاه شارلروا نيز ادامه دهم و من از گروه مديريتي فعلي كه قبلا هم با هم كار كرده بوديم و همچنين از اجراي طرح 11 امتياز حمايت مي‌كنم.» طرح
eleven points plan طرحي است كه بر مبناي آن قرار است با ادغام چند سازمان تاثيرگذار در فوتبال، يك سازمان شفاف با ساختار ساده تشكيل شود. مهدي در ادامه صحبت‌هايش گفت: «من فرزند فوتبال بلژيك هستم. من در فرانسه بزرگ شدم ولي بلژيك مثل خانه من است. الان ۱۷، ۱۸ سال است كه اينجا زندگي مي‌كنم. بارها گفته‌ام كه خودم را بلژيكي مي‌دانم. من الان هم فارسي و هم انگليسي صحبت مي‌كنم و مشكلي نيست زبان ديگري ياد بگيرم. رابطه من با همكاران زن خيلي خوب بوده است. اولين وظيفه من اين است كه بتوانم تغييرات مثبتي را در فدراسيون ايجاد كنم تا فدراسيون بتواند در مسير درستي حركت كند و پيشرفت داشته باشد. من رييس تمام بخش‌ها در اين نهاد هستم و بايد بتوانم تاثير مثبتي در اين بخش‌ها داشته باشم. بايد تا جايي كه مي‌شود شفافيت را در فدراسيون فوتبال ايجاد كنيم و مردم بتوانند تمامي اتفاقات و حقايق موجود را بدانند.» اما بعد از انتخاب مهدي به عنوان رييس فدراسيون فوتبال بلژيك، دوباره نام مجتبي هم سر زبان‌ها افتاد. كسي كه هنوز پرونده‌اش مفتوح و فعلا به قيد ضمانت آزاد است. با اين حال خود مهدي در اين رابطه به خبرنگاران گفت: «موجي قطعا برادر من است و شكي در اين مورد وجود ندارد، اما ما در شرايط وجود دموكراسي زندگي مي‌كنيم و من فكر مي‌كنم كه تمايز بين سرنوشت دو نفر وجود دارد.» مهدي همان موقعي كه مجتبي بازداشت شده بود هم تلاش داشت به هر نحوي شده خودش را از ماجراي برادرش جدا كند و نشان دهد هيچ‌گونه رابطه تجاري يا فوتبالي با برادرش ندارد. مهدي در مصاحبه‌اي كه چند ساعت بعد از بازداشت موجي انجام شد به خبرنگاران گفته بود: «همين چند لحظه پيش در مورد اين اتفاقات شنيدم. كاملا گيج هستم و هيچ ايده‌اي ندارم چه اتفاقي براي برادرم و ساير مدير برنامه‌ها رخ داده است. چيزي كه با قاطعيت مي‌توانم بگويم، اين است كه شارلروا هيچ ارتباطي با دستگيري‌هاي امروز ندارد و پليس حتي به باشگاه ما نيامده است. موجي، اصلا رابطه‌اي با ما ندارد.» حال مي‌توان گفت در يك سال اخير، هيچ كشوري به اندازه بلژيك براي فوتبال‌دوستان ايراني خبرسازي نكرده است. موجي‌پولي، انتقال چندي بازيكن مطرح ايراني به باشگاه‌هاي بلژيك، حضور ويلموتس در تيم ملي ايران و حالا هم انتخاب يك ايراني متولد شهرستان ملاير به سمت رياست فدراسيون فوتبال اين كشور سلطنتي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون