• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4398 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۴ تير

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

نخست ‌وزير ژاپن پيام مكتوبي از سمت امريكا نداشت

گروه ديپلماسي| سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبري هفتگي با اهالي رسانه‌هاي داخلي و خارجي در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» درباره اينكه آيا آبه شينزو، نخست‌وزير ژاپن بسته يا پيشنهاد مشخصي از سوي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا براي ايران آورده بود؟ گفت: سفر آقاي آبه شينزو به تهران فارغ از حواشي آن، سفري مهم و تاريخي بود كه پس از 40 سال صورت گرفت و اين نقطه عطفي در روابط ديرينه دو كشور بود. حواشي اين سفر نيز كه بسياري در جريان آن قرار دارند و پيش از آن نيز رسانه‌ها به آن پرداخته بودند، اين بود كه جناب آقاي آبه-كه در حسن نيت و صداقت ايشان شكي نداريم- حامل پيامي از سمت امريكا هستند يا به دنبال ميانجيگري در روابط ميان دو كشور بودند. ايشان پيام كتبي نداشتند اما پيام شفاهي داشتند. اينكه مقام‌هاي امريكايي عنوان مي‌كنند آقاي آبه پيامي داشته يا خير به خودشان واگذار مي‌كنيم. جمهوري اسلامي ايران نيز پيش از سفر عنوان كرده بود كه ما از سفر نخست‌وزير ژاپن به عنوان يك كشور دوست استقبال خواهيم كرد چراكه روابط ديرينه و تاريخي ميان طرفين برقرار است و شنونده حرف‌هاي آنها خواهيم بود.

موسوي با بيان اينكه در سطوح مختلف مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران با مقام‌هاي ژاپني ديدار كردند، افزود: حتي در ديداري كه ميان آقاي كونو تارو، وزيرخارجه ژاپن و آقاي ظريف، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، آقاي ظريف صحبت‌هاي طرف ژاپني را شنيدند. اين ديدارها و صحبت‌ها در سطح رياست محترم جمهوري همچنين مقام معظم رهبري انجام شد و حرف‌هاي آنها همان‌هايي بود كه در رسانه‌ها منتشر شد. ژاپني‌ها بيشتر به دنبال كاهش تنش در منطقه خليج فارس بودند. اهميت منطقه براي ژاپني‌ها همچنين براي جهان غيرقابل كتمان است ولي آنها چندان تمايل نداشتند در منطقه‌اي كه اقتصاد كشورهاي صنعتي به آن وابسته است، دچار تنش شود و روز به روز به تنش‌ها افزوده شود. مقام‌هاي ژاپني عنوان كردند كه خواستار كاهش تنش هستند. پيام ويژه‌اي از سمت امريكا نبود و صحبت‌هايي بود كه رسانه‌اي شد و حرف‌ها و پاسخ‌هاي جمهوري اسلامي نيز رسانه‌اي شد.

موسوي در ادامه خاطرنشان كرد: ژاپني‌ها نتوانستند بسته ويژه‌اي را ارايه دهند كه بشود روي آن فكر كرد. در قالب روابط دوجانبه پيشنهاداتي ميان طرفين رد و بدل شد اما درها باز است و طرفين روي آن مشغول كار هستند تا روابط دوجانبه گسترش پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون