جاده ابريشم
اگر اين اتفاق بيفتد كوتاهترين مسير براي دستيابي به كشورهاي حوزه مديترانه همين مسير خواهد بود. دو مسير مهم ديگر از بندر كلكته در هند و گوادر در پاكستان ميگذرد. چين تنها براي تاسيسات بندر گوادر تا استان سينكيانگ و از طريق مسير بزرگراه قراقوروم مبلغ 62 ميليارد دلار سرمايهگذاري ميكند. به دليل اينكه بخشي از جاده ابريشم از كشمير ميگذرد و اين منطقه مورد اختلاف هند و پاكستان است، هنديها در رقابت با بندر گوادر، به سرمايهگذاري در بندر چاهبهار رو آوردهاند. بندري كه در فاصله اندكي از بندر گوادر قرار دارد. اين رقابت نهايتا به همكاري بين كشورهاي چين، هند، پاكستان و ايران منجر ميشود. هند يكي از مسيرهاي مهم جاده ابريشم از طريق كلكته به شرق و آفريقاي مركزي است. مسلما پيشرفت در مسير جاده ابريشم يكي از عوامل مهم در تامين رشد و توسعه منطقه غرب پاكستان و شرق ايران است. پاكستان منافع استراتژيك از امنيت در مناطق همجوار با ايران دارد و موفقيت اقتصادي گوادر نيازمند حل تنش ميان كشمير و هند و پاكستان است.
جاده ابريشم به حضور نظامي چين در منطقه شرق آفريقا و اقيانوس هند نيز منجر ميشود. چين از طريق همكاري با روسيه نفوذ خود را در كشورهاي شرق اروپا گسترش ميدهد و در واقع يك بلوك اقتصادي- نظامي، چين و روسيه جايگزين وضعيت فعلي خواهد شد. بسياري از كشورها از جمله صربستان، يونان، مقدونيه، مجارستان و حتي كرواسي به نفوذ اقتصادي چين خوشامد خواهند گفت. اين نفوذ اقتصادي اكنون از طريق اعطاي وام با بهره كمتر از يك درصد از سوي چين به كشورهاي بالكان توسعه مييابد. امريكا و در مجموع بلوك غرب فرصت سرمايهگذاري در مناطق كمتر توسعهيافته اروپايي، خاورميانه، آفريقا و آسيا را از دست داده است. امريكا و اروپا كمتر به توسعه و بيشتر به خريد مواد خام و فروش جنگافزارها نظر داشتند و در مقابل چين به توسعه مناطق كمتر توسعهيافته براي گسترش سلطه اقتصادي نظر دارد. چينيها تا زماني كه امريكا را از سكوي اول توليد جهاني به زير نكشند، از پا نخواهند نشست و به همين جهت امكانات و تسهيلات بيشتري عرضه خواهند كرد.