• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4399 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير

روايت وزير اقتصاد از حركت به سوي اقتصاد غير نفتي

دنبال آسيب زدن به فعالان اقتصادي نيستيم

گروه اقتصادي

افزايش درآمد‌هاي مالياتي و افزايش صادرات غير نفتي استرات‍ژي اساسي براي كاهش وابستگي به درآمد‌هاي نفتي است. صبح روز گذشته وزير اقتصاد با توصيف اميدوار‌كننده از شرايط بهبود عوامل اقتصادي كه در كاهش وابستگي به درآمد‌هاي نفتي اثر گذارند، سخن گفت. او از سويي اعلام كرد سال ۹۷ درآمدهاي غيرنفتي با كمترين تغيير ادامه يافته و در سه ماهه اول سال ۹۸ صادرات غيرنفتي روند قابل‌قبولي از نظر وزني و ارزشي داشته است. او همچنين از رشد 28درصدي درآمد‌هاي مالياتي سخن گفت و اعلام كرد وضعيت سرمايه‌گذاري خارجي نسبت به اوايل تحريم‌ها وضعيت بهتري پيدا كرده است.

 

ارسال لايحه ماليات فعاليت‌هاي اختلال‌زا
به دولت در هفته آينده

او در خصوص فعاليت‌هاي اقتصادي مزاحم مي‌گويد: براي اين‌گونه فعاليت‌هاي مزاحم محدوديت ايجاد خواهيم كرد و اين مساله در شرع و قوانين وجود دارد، به‌همين منظور ماليات فعاليت‌هاي اختلال‌زا را پيگيري مي‌كنيم كه هفته بعد به دولت ارسال مي‌شود.

 

افزايش 28 درصدي درآمدهاي مالياتي
در بهار امسال

دژپسند در خصوص ابزار‌هاي عملياتي براي رسيدن به اقتصاد غيرنفتي مي‌گويد: سال ۷۵ و ۷۶ برنامه بلندمدت با كاهش اتكا به درآمد نفت در سازمان برنامه و بودجه داشتند . الان بهترين فرصت براي تحقق برنامه بدون نفت است. در آن برنامه موضوع صادرات غيرنفتي و بهره‌وري افزايش مي‌يابد. او ادامه مي‌دهد: درآمدهاي مالياتي در سه ماهه امسال ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و به رقم ۲۴ هزار ميليارد تومان رسيده است كه البته با احتساب ماليات‌هاي مستقيم و كالا و خدمات است.

به گفته وزير امور اقتصادي و دارايي برنامه‌هاي رونق توليد به‌شدت به موضوع اقتصاد بدون نفت كمك مي‌كند و در اين برنامه مولد‌سازي دارايي‌ها هوشمند‌سازي اقتصاد اگر بتوانيم ۲۰ درصد دارايي‌ها را مولد كنيم به‌شدت سهم نفت در بودجه كاهش مي‌يابد.

وزير اقتصاد در مورد ماليات بر عايدي سرمايه به عنوان يكي ديگر از ابزار‌هاي افزايش درآمد‌هاي مالياتي مي‌گويد: پيش‌نويس اوليه آماده و بررسي شده و تا نيمه اول امسال آن را براي دولت و در نهايت مجلس ارسال مي‌كنيم. اين كار با حضور صاحب‌نظران دانشگاهي انجام شده و براي اصلاح نهايي، پيش‌نويس آن در آستانه نهايي شدن است. دژپسند درباره اخذ ماليات از سكه كه البته با انتقاداتي همراه بوده است، مي‌گويد: اين موضوع به موجب قانون و تكاليف قانوني است. ما نيز مسائل و شكايت‌هاي مطرح‌شده را شنيديم. همچنين اخذ ماليات از فعاليت‌هاي غير شفاف تراكنش‌هاي مالي بررسي مي‌شود. راهكارهاي انسداد فرار مالياتي شناسايي شده و بايد توجه داشت افرادي كه از سودهاي كلان منتفع شده و هم نمي‌شوند خود بايد پيشقدم شده و اظهار‌نامه ارايه دهند و اين موضوع بايد به فرهنگ تبديل شود. البته سكه مهريه خانم‌ها مشمول ماليات نيست كه حدود اين موضوع را رعايت مي‌كنيم، ضمن آنكه دنبال درآمد براي دولت هستيم. او تاكيد كرد: سود سپرده بانكي سرمايه تلقي مي‌شود اما در بسياري از كشورهاي دنيا اين نوع ماليات اخذ مي‌شود. ما بايد بر اساس شرايط اقتصادي آن را بررسي و مورد توجه قرار دهيم. شعار من در بحث ماليات اين است كه در وصول ماليات نمي‌خواهيم مبادي مالياتي دچار خسران و ضرر شود.

 

ارسال پيش‌نويس پيمان پولي با 7 كشور

وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين در مورد پيمان‌هاي پولي دوجانبه با كشورها در شرايط تحريمي عنوان كرد: پيش‌نويس اوليه قراردادهاي پولي و مالي دوجانبه با حدود ۷ كشور براي آنها فرستاده شده و رييس‌جمهور نيز در جريان هستند. با جديت اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم. با كشورهايي كه كميسيون‌هاي مشترك داريم بازخوردهاي مثبتي گرفته شده اما اجازه بدهيد به دلايل شرايط موجود اطلاع‌رساني در اين زمينه صورت نگيرد و شما نيز همراهي كنيد. او در مورد سازمان خصوصي‌سازي و شرايط خصوصي‌سازي نيز گفت: بارها تاكيد كرده‌ام كه بناي ما اين نيست كه از قوانين عدولي داشته باشيم. در مورد بازنشستگي رييس سازمان خصوصي‌سازي اختلاف نظر ميان برخي دستگاه‌هاي نظارتي وجود دارد كه در حال بررسي است. وزير اقتصاد درمورد بهبود شاخص فضاي كسب و كار اظهار داشت: در رابطه با اين فضا 49 رتبه بهبود جايگاه داشتيم. در شروع كسب و كار و نوسازي و عمران شهري مشكلاتي وجود دارد. به دنبال حذف مقررات زايد هستيم و از فعالان اقتصادي و از صاحب‌نظران درخواست داريم هرگونه مقررات زايد را با دلايلي كه مطرح مي‌كنند براي ما بفرستند.

او ادامه داد: جلسات حذف مقررات زايد و هيات مقررات‌زدايي را كه با همكاري قواي ديگر است دو برابر كرديم. همچنين نقشه جامعي تهيه شده كه براي نمايندگان و مقام معظم رهبري ارسال شد و هفته ‌آينده از آن رونمايي مي‌شود. بدين منظور بخشي از مشكلاتي كه دشمن در رابطه با كسب و كار ايجاد مي‌كند را مي‌توان با روان كردن كسب و كارها تسهيل كرد.

دژپسند به موضوع افزايش نرخ بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي موجود پرداخت و يادآور شد: متاسفانه اين نرخ در كشور پايين است. فارغ از آ‌نكه بتوانيم سرمايه‌گذاري جديدي كنيم بايد از سرمايه‌گذاري‌هاي گذشته صيانت كرد و از اين ظرفيت‌ها غافل نشد. اگر بتوان نرخ بهره‌برداري را به 75 درصد برسانيم قطعا اتفاقات مثبتي در حوزه اقتصاد رخ خواهد داد.

 

تفاهم است تا پايان سال دارايي‌هاي منجمد به صفر برسد

او در بخش ديگري از سخنان خود به دارايي‌هاي منجمد بانك‌ها اشاره كرد و افزود: بانك‌ها بايد دارايي‌هاي منجمد را تبديل به منابع براي تسهيلات‌دهي كنند و اين موضوع با دستور اداري حل نمي‌شود بلكه تفاهم است تا پايان سال دارايي‌هاي منجمد به صفر برسد و اين اراده در بانك‌ها وجود دارد.

وزير اقتصاد درمورد بازار سرمايه نيز تصريح كرد: تحركات خوبي در اين بخش وجود دارد بايد در اين كار از مولدسازي دارايي‌هاي دولت استفاده كنيم. شائبه‌اي پيش آمد كه دولت به دنبال تبديل دارايي‌ها براي تامين نيازهاي مالي است. اگرچه اين موضوع اثرگذار است ولي هرگز با اين هدف دنبال نمي‌شود بلكه مولدسازي و اهرم‌كردن منابع هدف‌گذاري شده؛ براي مثال پروژه بزرگي با همكاري بانك سپه و بانك مسكن تحت مديريت معاونت بانك و بيمه در حال انجام است تا دارايي‌هاي بانك سپه به مجموعه اميدشهر تبديل شود.

دژپسند به تامين درآمدهاي دولت از طريق ماليات پرداخت و يادآور شد: به دنبال آسيب‌زدن به فعالان اقتصادي نيستيم و در مباحث مالياتي پوشش و كوشش بايد افزايش يابد؛ چرا كه نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي پايين است. فعالان اقتصادي خوش‌حساب و شفاف از اين دريچه دچار آسيب نخواهند شد. ما دنبال بهبود وصول فر‌آيندهاي مالياتي هستيم. او تاكيد كرد: مودي خوش‌حساب ديگر نبايد براي پرداخت ماليات شكنجه شود و در فرآيندهاي طولاني قرار گيرد بلكه ايستگاه‌هايي كه امكان طولاني‌شدن مسير را دارد در حال احصا شدن بوده تا امور تسهيل شود. همچنين مباحث مشابهي در گمرك، بيمه و بانك‌ها به منظور روان‌سازي كسب و كار در دستور كار است.

وزير اقتصاد به بعد ديگر اين موضوع پرداخت و گفت: به كاهش مداخله دولت نياز داريم كه بخشي از آ‌ن مي‌تواند اندازه دولت باشد كه لزوما اين موضوع مطلوب نيست. معيار ديگر خصوصي‌سازي است. انتقادات زيادي در اين راستا وجود دارد. راهكارهاي اساسي در هيات واگذاري كه فراقوه‌اي است مصوب شد.

دژپسند ادامه داد: اينكه گفته مي‌شود از پس واگذاري‌ها به دنبال تامين بودجه دولت هستيم، درست نيست. خيلي از موارد واگذاري در بودجه نمي‌آيد. واگذاري سهام د‌ولت در بانك‌ها در بودجه نيست .مسائلي مانند قيمت‌گذاري و شيوه واگذاري بايد شفاف باشد. يك آسيب جدي در فروش اقتصادي داشتيم كه چك اول پاس مي‌شد اما براي مابقي آ‌ن مشكلاتي به وجود آمده و حواشي به وجود مي‌آمد، از اين به بعد قرار شد به صورت نقد و بلوكي فروخته شود. دندان طمع مديريتي را مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون