• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4399 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير

سخنگوي «مستقلين ولايي» دخالت اين فراكسيون را در پيروزي «پايداري» در كميسيون امنيت تكذيب كرد

زورآزمايي سياسي فراكسيون‌ها بعلاوه تباني

يكشنبه اين هفته بود كه پس از نزديك به يك‌ماه تلاش و رايزني نمايندگان 3 فراكسيون سياسي مجلس و افت و خيز فراوان، بالاخره تكليف رياست كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اجلاسيه پاياني مشخص شد تا بر اين اساس، پس از يك سال رياست حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده‌اي با سابقه طولاني در حوزه‌هاي تخصصي عرصه ديپلماسي و با گرايش اصولگرايي اعتدالي در اين كميسيون، نوبت به مجتبي ذوالنوري، نماينده اصولگراي قم و از جمله سرسخت‌ترين مخالفان و دلواپسان برجام برسد و اين نماينده نزديك به جبهه پايداري سكان هدايت اين سياسي‌ترين كميسيون تخصصي مجلس را به دست بگيرد. موفقيتي كه اگرچه به پشتوانه حمايت تام و تمام پايداري‌هاي عضو اين كميسيون رقم خورد اما چنانكه چندين عضو اصلاح‌طلب و اعتدالي كميسيون امنيت در اين مدت كوتاه گفته‌اند، به نظر مي‌رسد نقش چند نماينده عضو فراكسيون مستقلين ولايي در اين پيروزي پايداري‌ها، نقشي غيرقابل‌انكار داشته‌اند. به‌ويژه وقتي به اين مهم توجه كنيم كه پيروزي ذوالنوري بر فلاحت‌پيشه، در نهايت تنها با يك راي اختلاف حاصل شده و در نتيجه اگر تنها يكي از مستقليني كه به ‌نفع كانديداي پايداري راي دادند، به فلاحت‌پيشه راي مي‌دادند، حالا همچنان اين نماينده اصولگراي معتدل رييس كميسيون امنيت بود.

 

مستقلين تكذيب مي‌كنند

حالا تنها دو روز پس از اين تحولات بحث‌انگيز، در حالي كه البته هنوز حواشي برگزاري انتخابات هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي فروكش نكرده و همين ديروز مهرداد لاهوتي‌بائوج، سخنگوي فراكسيون مستقلين هر گونه «دخالت» اين فراكسيون در نتيجه انتخاب رييس جديد كميسيون امنيت را تكذيب كرده، ذوالنوري و همفكرانش دست به كار شده و در همين مدت كوتاه چندين و چند طرح را با محوريت برجام و ديگر مسائل سياست‌خارجي به جريان انداخته‌اند. چنانكه خبرگزاري‌ها در يكي از خبرهاي مربوط به نشست علني ديروز مجلس، از اعلام وصول يك‌باره 10 طرح در اين رابطه از سوي هيات رييسه مجلس خبر دادند و همزمان ذوالنوري نيز در اظهارنظري مطبوعاتي از تشكيل جلسه‌اي به‌منظور بررسي تحريم‌هاي جديد ايالات متحده عليه ايران خبر داده است. در اين ميان اما هر چند چنانكه اشاره شد، مهرداد لاهوتي‌بائوج، سخنگوي فراكسيون مستقلين مجلس همچنان بر عدم دخالت فراكسيون متبوعش در انتخاب ذوالنوري تاكيد كرده، اما دقت در توضيحات تكميلي اين نماينده اعتدالي لزوما به ‌معناي رد ادعاي برخي ديگر از نمايندگان در ارتباط با ائتلاف ميان اعضاي اين فراكسيون در كميسيون امنيت با پايداري‌هاي عضو اين كميسيون نيست. چنانكه لاهوتي گفته است: «اعضاي فراكسيون مستقلين در كميسيون‌هاي مختلف آتش به اختيار عمل كردند.» سخنگوي فراكسيون مستقلين ولايي همچنين در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آيا اين فراكسيون از رياست فلاحت‌پيشه حمايت كرده، گفته است: «از آنجا كه قرار بود در انتخابات هيات رييسه كميسيون‌ها ورود نكنيم، لذا هيچ دخالتي در اين زمينه نكرديم.»

 

فلاحت‌پيشه روشنگري مي‌كند

يك روز پيش از اين اظهارات سخنگوي فراكسيون مستقلين ولايي اما فلاحت‌پيشه در روايتي كه از نحوه شكست خود در انتخابات هيات رييسه كميسيون امنيت ملي در اجلاسيه چهارم در اختيار «خبرآنلاين» قرار داده بود، از تداوم ائتلاف 2 فراكسيون مستقلين ولايي و نمايندگان ولايي در انتخابات هيات‌رييسه كميسيون امنيت سخن گفته و تاكيد كرده بود:« از (اعضاي فراكسيون) مستقلين ولايي (در كميسيون امنيت) فقط آقاي دهقاني به من راي دادند و بقيه در قالب ائتلاف، به آقاي ذوالنوري راي دادند.» اظهارنظري صريح در تاييد حمايت مستقلين ولايي از رياست ذوالنوري، آن هم در شرايطي كه با نگاهي به تركيب اعضاي 3 فراكسيون سياسي مجلس در كميسيون امنيت به روشني درمي‌يابيم كه نه‌تنها تعداد اعضاي فراكسيون مستقلين ولايي در اين كميسيون به‌مراتب بيش از آن يك نفري است كه فلاحت‌پيشه به عنوان تنها راي‌دهنده به خود از جمع مستقلين نام برده، بلكه حتي برخي از متنفذترين و اثرگذارترين اعضاي فراكسيون مستقلين ولايي، ازجمله رييس اين فراكسيون نيز در كميسيون امنيت عضويت دارند. تلخي اين شكست براي «حاميان اميد و اعتدال» اما وقتي دوچندان خواهد بود كه با نگاهي كارشناسي، خروجي رياست يك‌ساله فلاحت‌پيشه اعتدالي را با عملكرد علاءالدين بروجردي، رييس اصولگراي كميسيون امنيت در 2 سال نخست مجلس دهم و البته 12 سال پيش از آن در مجالس هفتم، هشتم و نهم مقايسه كنيم. فلاحت‌پيشه كه ظاهرا پس از اتفاقات روز يكشنبه كميسيون امنيت، به ‌دليل آنچه بي‌توجهي نمايندگان به مسائل تخصصي و ترجيح اولويت‌هاي جناحي بر رويكردهاي كارشناسي خوانده، به‌ويژه از نمايندگان نسبتا نزديك به خود در فراكسيون مستقلين ولايي دلخور به نظر مي‌رسد، گفته است: «من توفيق داشتم كه در هيات رييسه (كميسيون امنيت) حضور داشته باشم و از اين به بعد هم اگر كاري از من بربيايد، به آنها كمك خواهم كرد.» او اما در عين حال تاكيد كرده است كه در هيچ‌ يك از دسته‌بندي‌هاي فراكسيوني مجلس قرار نمي‌گيرد و بر اين اساس گفته است: «سال گذشته هم كه راي آوردم، لطف همكاران عزيز در فراكسيون اميد بود. تنها جرياني كه برنامه من را ديد و 2 سال از من حمايت كرد، اين فراكسيون بود و من هم قدردان زحمات‌شان هستم.» رييس پيشين كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ادامه داد: «يكي از مشكلات مجلس اين است كه بر اساس عملكرد افراد راي‌گيري نمي‌شود. كسي از من نپرسيد عملكردت چه بوده است. براي من مهم بود كه كميسيون امنيت در همه عرصه‌ها حضور داشته باشد، ولي فراكسيون‌ها بيشتر زورآزمايي سياسي دارند و نوعي تباني فراكسيوني در اين انتخابات صورت گرفت و اين اتفاق افتاد.»

 

حمايت يكجانبه «اميد» از «اعتدال»

فلاحت‌پيشه همچنين در اظهاراتي جنجالي گفته است: «تنها گلايه و دغدغه‌اي كه دارم براي آينده است. من هيچ‌ وقت ديگر به مجلس نخواهم آمد ولي نگران آينده هستم. مثلا پيش از من، هر 3 ماه يك‌بار يك وزير به كميسيون مي‌آمد ولي در دوره رياست من، هفته‌اي 2 وزير در كميسيون حضور داشتند يا هيچ ‌وقت در كميسيون مشكل عدد نداشتيم. در دوره من ۱۸ سفر استاني رفتيم. شايد از نظر برخي آقايان، نقطه ‌ضعف من اين بود كه سفرهاي خارج از كشور را به‌ شدت محدود كرده بودم، نه اينكه مانع شوم؛ بلكه گزارش مي‌خواستم. گفتم هركسي كه به سفر خارجي مي‌رود، يك گزارش توجيهي ارايه دهد.» او همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد حمايت رييس فراكسيون اميد و ديگر اعضاي اين فراكسيون از خود گفته است: «داخل و خارج مجلس خيلي‌ها تلاش كردند. آقاي عارف هم به من نظر داشت و تلاش كرد، به دوستان اميدي هم گفته بود كه به من راي بدهند. در ميان سران 3 فراكسيون، تنها جريان اميد و آقاي عارف بودند كه تمام‌قد براي من تلاش كردند. ولي درنهايت ولايي‌ها و مستقلين با هم ائتلاف كردند.»

با وجود اين توضيحات صريح و شفاف فلاحت‌پيشه اما مستقلين ولايي همچنان تاكيد دارند كه آنها نقشي در رياست ذوالنوري نداشته‌اند. اين در حالي است كه به‌ گفته فلاحت‌پيشه و برخي اصلاح‌طلبان كميسيون امنيت، آنچه عملا به ناكامي گزينه مورد حمايت فراكسيون اميد و پيروزي كانديداي پايداري انجاميد، ائتلاف نانوشته «مستقلين ولايي» و «نمايندگان ولايي» بوده است. ائتلافي كه از زمان انتخابات هيات رييسه مجلس در صحن علني كليد خورد و در ابتداي راه، كرسي نمادين مطهري در مقام نايب‌رييسي مجلس را از «اميد» گرفت، در ادامه در نحوه تعيين روسا و اعضاي هيات رييسه كميسيون‌هاي تخصصي نمود يافت و حالا در آخرين گام، سرنوشت مطهري را براي فلاحت‌پيشه تكرار كرد.

 

پرسش از مستقلين

با اين همه اما پرسشي كه شايد حتي خود «مستقلين ولايي» هم پاسخي براي آن ندارند، مربوط به فاصله بعيدي است كه ميان خود و پايداري‌ها احساس مي‌كنند. حال آنكه اين فاصله در نسبت به اميدي‌ها و اصلاح‌طلبان در مواردي چنين ناچيز بوده و هست كه آنها را دركنار اصلاح‌طلبان در «ليست اميد» قرار داد و با يك تكرار سيدمحمد خاتمي راهي «بهارستان» كرد. در اين شرايط معلوم نيست، انگيزه اين گروه از نمايندگان از حمايت از ذوالنوري و حذف فلاحت‌پيشه چه بوده است. حالا البته فلاحت‌پيشه گفته كه ديگر براي ورود به مجلس اعلام‌ كانديداتوري نخواهد كرد. اظهارنظري شبيه به آنچه در هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته در چند نوبت، از كاظم جلالي، رييس فراكسيون مستقلين ولايي نيز شنيده بوديم. در اين ميان البته شايعاتي در مورد احتمال معرفي اين نماينده نزديك به علي لاريجاني به عنوان سفير جديد جمهوري اسلامي در روسيه نيز به گوش رسيد و خبرگزاري فارس از اين مهم خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون