• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4399 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير

ابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه:

آرامشي كه داريم در بستر مقاومت است نه مذاكره

براي ايجاد تحول در دستگاه قضايي تمام اجزاي سازمان قضايي كشور بايد نقش‌آفريني كنند؛ نبايد تصور كنيم كه با نامه‌نگاري يا ابلاغ دستورالعمل يا سخنراني، تحول ايجاد مي‌شود، بلكه تحول نيازمند آن است كه در اتاق‌هاي انديشه‌ورز، فكر و انديشه توليد شود و در قالب برنامه‌هاي اجرايي ابلاغ شود و به برنامه‌هايي اجرايي تبديل شود. اگر همه اجزاي سازمان بزرگ قضايي كشور، نقش ايفا نكنند آن تحولي كه در حكم مقام معظم رهبري روي آن تاكيد شده است، اتفاق نمي‌افتد.

يكي از ابرچالش ما در دستگاه قضايي مساله‌ افزايش‌هايي است كه ما در ورودي پرونده به دستگاه قضايي داريم. مي‌طلبد كه تمامي دستگاه‌ها در كشور، عزيزان‌مان در حوزه‌هاي اجرايي و قانونگذاري براي كاهش ورودي پرونده‌ها به دستگاه قضايي انديشه كنند. اين كار با همكاري مجلس شوراي اسلامي آغاز شده و مي‌طلبد در دولت نيز نسبت به تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها تحولي صورت گيرد كه ما شاهد كاهش ورودي پرونده به دادگستري و عدليه باشيم.

سرمايه اجتماعي مساله مهمي است براي نظام، كشور و دستگاه قضايي. مردم، خواست مردم، قضاوت مردم، رفع مشكلات و گره‌گشايي از كار مردم، نگاه مثبت مردم، رضايت، اعتماد و افزايش اعتماد عمومي مردم امر بسيار مهمي است و شعاري نيست.

در ديدارهايم با رهبري، پس از ارايه گزارش‌ها رهبري مي‌پرسيدند خروجي و رضايت مردمي چيست؟ بازسازي اعتماد عمومي از سازوكار و اقدامات موردتوجه دستگاه قضايي است و گزارش يك نفر يا گزارش سخنگوي قوه قضاييه كارساز نيست. به سرمايه اجتماعي كه سرمايه نظام است بايد توجه شود. اين سرمايه در سبد نظام است. در تمام نظامات گاهي كشورشان بر سلاح و پول و غيره مبتني است اما مهم‌ترين مولفه كشور ما مردم متدين است كه هر چه بيشتر شود در سبد نظام است و بي‌توجهي مي‌تواند از اين سرمايه بكاهد.

ظرفيت بسياري در كشور وجود دارد و آنجايي كه از ظرفيت‌ها استفاده كرديم، آثارش را ديديم. آرامشي كه ديده مي‌شود در بستر مقاومت است نه در بستر مذاكره و چيز ديگر. امروز شاهد ظرفيت سپاه در منطقه هستيم. ما در اين حوزه به منويات مقام معظم رهبري عمل كرديم.

اينكه مي‌گويند هواپيماي داراي سرنشين را نزديد ظاهر قضيه است، اما اصل اين است كه ايستادگي و مقاومت ايران در عرصه بين‌المللي دارد جواب مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون