• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4399 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير

نشست امنيتي روسيه، امريكا و اسراييل در بيت‌المقدس برگزار شد

بهره‌برداري سياسي نتانياهو از يك نشست

ميثم سليماني

 

 

با بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه برخي مشخص نيست بيشتر به دنبال كاهش تنش در منطقه هستند يا اينكه قصد دارند آتش آن را گسترش دهند و در اين تنش ياركشي كنند. در اين بين سياست‌هاي اسراييل و ايالات متحده تا حد زيادي روشن و مشخص است. بعيد به نظر مي‌رسد كه آنها به دنبال كاهش تنش در منطقه باشند اما تلاش مي‌كنند تا نمايشي را ارايه و نشان دهند به دنبال كاهش تنش در منطقه هستند. روز گذشته مشاوران امنيت ملي روسيه، امريكا و رژيم اسراييل در سرزمين‌هاي اشغالي گرد هم جمع شدند تا در خصوص افزايش تنش‌ها در منطقه به بحث و تبادل نظر بپردازند. اما به نظر مي‌رسد اسراييل و امريكا هر دو قصد داشتند در اين نشست تنها يك موضوع را به عنوان عامل بي‌ثبات‌كننده در خاورميانه نشان دهند و آن ايران بود. اما در اين نشست مشاور امنيت ملي روسيه گفت كه سرزنش ايران براي همه مشكلات خاورميانه سياست بسيار بدي است. نيكولاي پاتريشف مشاور امنيت ملي روسيه اين سخنان را در كنار همتاي امريكايي و اسراييلي خود و همچنين شخص بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم اسراييل بيان كرد.

جان بولتون در حالي به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كرده است كه پس از سرنگوني پهپاد ايالات متحده توسط نيروهاي ايراني تنش‌ها ميان تهران-واشنگتن بالا گرفت و امريكايي‌ها مدعي بودند تصميم حمله به ايران را داشتند و از آن صرف‌‌نظر كردند. حالا نيز علاوه بر بولتون مايك پمپئو نيز همزمان به امارات متحده عربي و عربستان سعودي سفر كرده است. دستور كار پمپئو نيز مانند بولتون شامل فضا‌سازي عليه ايران مي‌شود.

بولتون در توييتر خود نوشت كه من با نيكولاي پاتريشف همتاي روسي خود در اورشليم (بيت‌المقدس) ملاقات كردم. ما در مورد مباحث مهمي همچون اوكراين، كنترل اسلحه، ونزوئلا و ساير موضوعات صحبت كرديم. همچنين يك ديدار تاريخي سه‌جانبه با مشاور امنيت ملي اسراييل مير بن شبات در خصوص امنيت منطقه خاورميانه برگزار كرديم.

با اين وجود اين نشست سه‌جانبه با رياست بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسراييل شروع به كار كرد و او نيز در صحبت‌هاي هرچند كوتاه خود براي شروع نشست سعي كرد تا ايران را موضوع بحث اين نشست قرار دهد.

جان بولتون نيز پس از نشست سه‌جانبه در جمع خبرنگاران گفت كه تهران نبايد تصميم امريكا مبني بر توقف حمله نظامي عليه ايران را نشانه ضعف ببيند. بولتون مدعي شد كه ايران بايد تلاش خود براي دستيابي به سلاح هسته‌اي را متوقف كند و اكنون همه گزينه‌ها روي ميز است. در حالي كه ايران همواره بر صلح‌آميز بودن برنامه‌اي هسته‌اي خود تاكيد كرده و در ذيل برجام به آن نيز پايبند بوده باز هم جان بولتون نمي‌خواهد باور كند كه ايران نيازي به سلاح اتمي ندارد و حرفي كه پيش‌تر ثابت شده را باز هم تكرار مي‌كند و مي‌گويد كه ايران بايد تلاش خود براي دستيابي به سلاح هسته‌اي را متوقف كند. او از ايران خواسته تا اين گام استراتژيك را بردارد اما هنوز اين كار انجام نشده است.

بولتون پيش از جلسه نيز بيان كرده بود كه رييس‌جمهور ايالات متحده براي مذاكره واقعي جهت بازنگري كامل در برنامه هسته‌اي ايران در راستاي جلوگيري از رسيدن ايران به بمب هسته‌اي آماده است. او همچنين مدعي است كه براي مذاكره ايران بايد سيستم‌هاي موشكي خود را نيز برچيند و حمايت از گروه‌هاي تروريستي كه بولتون مدنظر دارد را متوقف كند. در مورد سخنان بولتون در اين نشست بايد چنين توضيح داد كه ايران هيچ‌گاه به دنبال دستيابي به سلاح هسته‌اي نبوده و ساختار موشكي جمهوري اسلامي نيز همواره بازدارنده بوده و تهديدي براي هيچ‌كس نيست مگر اينكه كسي قصد تعرض به ايران را داشته باشد. همچنين معيار تروريسم براي ايران گروه‌هايي هستند كه در ليست سازمان ملل متحد قرار دارد و نه ليستي كه امريكا هر زمان كه مي‌خواهد از آن استفاده ابزاري مي‌كند. از طرفي ديگر وقتي كه با ليستي پر از پيش‌شرط مواجه هستيم، مذاكرات بدون پيش‌شرط به چه معني خواهد بود. بولتون همچنين تاكيد كرد كه وزير خارجه مايك پمپئو و برايان هوك فرستاده امريكا در امور ايران نيز در منطقه حضور دارند تا با اعراب در خصوص ايران مذاكره كنند.

بولتون همچنين عنوان كرد همان‌گونه كه ما مي‌گوييم ديپلمات‌هاي ما در سراسر خاورميانه به دنبال صلح هستند. اما مشخص نيست اين چه صلحي است كه به صورت دايمي بوي جنگ از آن به مشام مي‌رسد. از طرفي ديگر جان بولتون در اين نشست به نحوي در خصوص نقض برجام از سوي ايران سخن مي‌گفت بدون اينكه اشاره‌اي به اولين ناقض برجام داشته باشد كه از اين توافق بين‌المللي خارج شد. امريكا اولين ناقض برجام است و از توافقي خارج شد كه خود ضامن حفظ صلح و ثبات در منطقه بود.

بولتون همچنين در سخنان خود گفت كه اين جلسه سه‌جانبه در زمان بسيار مهمي برگزار مي‌شود و سپس بولتون شروع به تعريف از رهبري و هدايت نتانياهو كرد. او كه اكنون جايگاهش در اسراييل سست‌تر از هميشه به نظر مي‌رسد اين نشست را به نحوي تبديل به فضاي تبليغاتي براي خود كرد و جان بولتون نيز كار خود را در حمايت از نتانياهو به خوبي انجام داد.

اما در طرف مقابل نيكولاي پاتريشف مشاور امنيت ملي روسيه نگاهي متفاوت به موضوع ايران داشت. او هرچند عنوان كرد كه امنيت اسراييل براي روسيه مهم است اما گفت اين حق را براي سوريه قائل است كه درهاي خود را به روي ايران باز كند. او همچنين گفت كه روسيه نيز اطلاعات نظامي را در اختيار دارد كه نشان مي‌دهد هواپيماي بدون سرنشين امريكايي در فضاي ايران قرار داشته كه هفته پيش توسط ايران سرنگون شد.

ايالات متحده مدعي شده است اين هواپيما در فضاي بين‌المللي قرار داشته است. پاتريشف همچنين گفت: شواهدي كه از سوي ايالات متحده مبني بر دست داشتن ايران در حمله به نفتكش‌ها در درياي عمان ارايه داد با كيفيت بسيار پايين و غيرحرفه‌اي است.

اما با يك نگاه كلي به اين نشست سه‌جانبه مي‌توان دريافت كه خروجي آن با توجه به اختلافات ميان روسيه و امريكا نمي‌تواند خروجي قابل توجهي باشد، اما به نظر مي‌رسد نتانياهو با اين نشست قصد يك نمايش پيش از انتخابات سراسري داشته باشد، چرا كه موقعيت او بسيار متزلزل‌تر از گذشته شده است. اما در اين نشست مي‌توانست نمايشي را ارايه دهد و بگويد كه او با هردو كشور روابط نزديكي دارد و توانسته در اوج اختلافات روسيه و امريكا را در كنار هم قرار دهد. هرچند در اين ميان ايران مورد هدف هجوم لفظي مقام‌هاي امريكايي و اسراييلي قرار گرفت اما مي‌توان گفت كه بهره‌برداري اين نشست بيش از آنكه جنبه بين‌المللي داشته باشد جنبه داخلي براي شخص نتانياهو جهت بهره‌برداري سياسي داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون