• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4408 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۷ تير

مدير اينستاگرام در تلويزيون سي‌بي‌اس به انتقادها پاسخ داد

به شنود مسلح نيستيم، بايد امن باشيم

ترجمه: محمدجواد موسوي‌زاده

 

 

اختلالات جهاني در كنار خبرهايي كه درباره «فيس‌بوك» منتشر مي‌شود باعث شده تا «اينستاگرام» به عنوان اپليكيشني كه تحت مديريت فيس‌بوك است، با انتقادهاي زيادي از طرف كاربرانش روبه‌رو شود. خبرها مي‌گويند «فيس‌بوك» از اطلاعات شخصي كاربران براي تبليغات، تجارت و حتي تاثيرگذاري در نتيجه انتخابات‌هاي سياسي استفاده مي‌كند و حالا همين خبرها، كاربران «اينستاگرام» را مشكوك كرده است. كاربران اين اپلكيشن مي‌گويند كه ممكن است اهالي شركت از پيام‌هاي صوتي آنها سوءاستفاده كنند و با گوش دادن به اين پيام‌ها و نوشتن الگوريتم‌هاي خاص، تبليغات مورد علاقه آنها را به دست‌شان برسانند. اين انتقادها باعث شده تا مدير اينستاگرام به برنامه «اين صبح با سي‌بي‌اس» برود و به سوالات مجري اين برنامه جواب بدهد. گزارشي كه در ادامه مي‌خوانيد، گزارش اين مصاحبه چالشي تلويزيوني است.

برخي مردم اين شركت را متهم كرده‌اند كه به ميكروفن‌هاي آنها (پيام‌هاي صوتي) گوش مي‌دهد تا متوجه شود كه چه تبليغ‌هايي را به آنها نشان دهد. اما آدام موسري در برنامه «اين صبح با سي‌بي‌اس» مي‌گويد كه اينستاگرام به مكالمات خصوصي افراد گوش نمي‌دهد و اينكه: «ما به پيام‌هاي شما نگاه نمي‌كنيم، ما به پيام‌هاي صوتي شما گوش نمي‌دهيم. انجام چنين كاري به دلايل مختلف گوناگون براي ما فوق‌العاده مشكل‌ساز خواهد بود». اما گيل كينگ، مجري اين برنامه به همين راحتي صحبت‌هاي موسري را قبول نمي‌كند و او را به چالش مي‌كشد. كينگ مدام از موسري مي‌پرسد كه چگونه كاربران تبليغاتي در مورد چيزهايي مي‌گويند كه درباره آنها صحبت كرده‌اند اما هرگز سرچ نكرده‌اند و ادامه مي‌دهد: «من فكر مي‌كنم شما به شنود مسلح هستيد و مي‌دانم كه شما اين امر را رد مي‌كنيد». موسري باز هم اين احتمال را رد مي‌كند و درباره اين سوال دو توجيه محتمل را ارايه مي‌كند: «دو راه وجود دارد كه مي‌تواند اين فرضيه اتفاق بيفتد. اول شانس است كه مي‌تواند باعث چنين اتفاقي شود. دومي اين است كه شما ممكن است در مورد كالايي كه از برترين برند است صحبت كنيد، زيرا شما اخيرا با آن نوع از محتوا بيشتر در تعامل بوده‌ايد. من فكر مي‌كنم كه اين اتفاق‌ها اغلب به صورت واقعا نامحسوس مي‌افتند. بنابراين ممكن است شما با غذا و رستوران‌ها واقعا سرگرم باشيد و شما در رستوران فيس‌بوك و اينستاگرام ببينيد و شما واقعا چيزي را لايك كنيد، شايد اين ناخوداگاه باشد.» سوژه بعدي اين برنامه «جعل عميق» بود. مجري سراغ ويديو و عكس‌هايي مي‌رود كه يك برش بسيار كوچك از حقيقت يا كاملا متفاوت با آنچه رخ داده، هستند و قضاوت مخاطب از يك اتفاق را تغيير مي‌دهند و در واقع حقيقت را جعل مي‌كنند. جعل عميق (ديپ فيك) در ظاهر نشان مي‌دهد كه فردي كاري را انجام داده در صورت كه واقعا چنين چيزي رخ نداده است. اغلب اين ويديوها بسيار واقعي به نظر مي‌آيند و سخت است براي مشاهده‌كنندگان كه تفاوت آن را متوجه بشوند.

اخيرا ويديويي با استفاده از تكنولوژي جعل عميق از مارك زاكربرگ، موسس فيس‌بوك در اينستاگرام منتشر شد. در اين ويديو به نظر مي‌رسد زاكربرگ به در اختيار داشتن اطلاعات سرقت شده كاربران اعتراف مي‌كند البته شخصي كه اين ويديو را منتشر كرده، ذكر كرده بود كه اين ويديو واقعي نيست. موسري درباره اين موضوع گفت: شركت ما روي برنامه‌اي عملياتي درباره اين «ديپ‌فيك‌ها» در حال كار است. ما قصد نداريم تصميمي ناگهاني بگيريم. ما به تعريف اصولي نياز داريم و احتياج داريم كه نسبت به اين اصول شفاف باشيم.»

اين برنامه تلويزيوني به موضوعات ديگر نيز كشيده شد. اينستاگرام در حال آزمايش راه‌هايي براي مقابله با قلدري آنلاين است كه عدم نمايش لايك‌ها نمونه‌اي از آن است. موسري درباره حذف لايك‌ها گفت: «يكي از ايده‌هايي كه ما در حال آزمايش آن هستيم اين است كه تعداد لايك‌ها خصوصي باشد و قابليت نمايش عمومي نداشته باشد. چون ما نمي‌خواهيم اينستاگرام بستري براي رقابت باشد. در مقابل آن، ما مي‌خواهيم اينستاگرام مكاني براي مردم باشد كه بيشتر انرژِي ارتباطي خود با مردمي را كه دوست دارند و چيزهايي كه به آن توجه دارند در آن صرف كنند. اين يك ايده پررنگ براي بستر شبكه‌هاي اجتماعي است كه مدت‌ها تعريف شده كه تعداد لايك‌ها را همه ببينند». البته مدير اينستاگرام تاكيد كرد كه مي‌دانند مردم ممكن است از ديده نشدن تعداد لايك‌ها لذت نبرند و اين حذف به اقبال عمومي اپليكيشن ضربه بزند اما حاضر است مردم كمتر از اينستاگرام استفاده كنند به شرط آنكه محيط اين شبكه اجتماعي سالم و امن باشد. موسري جواب دقيقي براي زماني كه «لايك‌ها» از اينستاگرام حذف مي‌شوند، نداشت اما تاكيد كرد: «اين كاري است كه قصد داريم انجام دهيم؛ زمان آن به اينكه اين طرح كار كند يا خير بستگي دارد. اما ما بسيار مشتاق هستيم و آغوش ما براي چنين تغييراتي باز است».

بحث آخر اين برنامه هم تاثيرگذاري در انتخابات‌ سياسي بود. مجري برنامه از مدير اينستاگرام درباره درسي كه از انتخابات‌ گذشته گرفته شده و برنامه‌هايي كه براي انتخابات رياست ‌جمهوري امريكا در سال 2020 وجود دارد، پرسيد و اين پاسخ را گرفت: «من در اين خصوص بسيار نگران هستم زيرا بازيگران مقابل ما در اين عرصه خيلي وابسته به تكنولوژي و در سطح بالا هستند. خيلي باانگيزه‌اند و خيلي سريع خود را با روش‌هاي گوناگون تطبيق مي‌دهند. زماني كه ما يك روزنه را مي‌بنديم آنها اغلب روزنه ديگري پيدا مي‌كنند. بنابراين منظورم اين است كه درس اصلي اين بود كه ما در اين زمينه در معرض خطر قرار داريم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون